۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۲۰۸ ۰۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ دسته: بازار مالی
۰

با شیوع ویروس کرونا در کشور، سازمان بورس از طریق عرضه اوراق گواهی تأمین منابع لازم برای مقابله با این بیماری، شروع به جمع آوری وجوه از طریق سرمایه‌های مردمی نموده است. سازوکار این شیوه تأمین مالی نشان می‌دهد که بازار سهام به عنوان ابزاری منسجم و شفاف، می‌تواند تأمین مالی انواع فعالیت‌های اقتصادی را بر عهده بگیرد. این درحالیست که در سال ۱۳۹۸ که بورس در جذب نقدینگی، سهم قابل توجهی داشته، استفاده مطلوبی از این منابع نشده است.

به گزارش مسیر اقتصاد به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و نیاز به تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت تشخیص، پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری مرتبط با آن، سازمان بورس و اوراق بهادار روز ۲۸ اسفندماه اقدام به انتشار اوراق گواهی نیکوکاری در دو نماد کرونا۱ و کرونا۲ نموده است.

توان بورس در تأمین مالی درمان ویروس کرونا

منابع حاصل از فروش این اوراق گواهی ها در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت تا بدین طریق، هرچه سریعتر دغدغه مالی پژوهشگران و تولیدکنندگان تجهیزات پیشگیری و شیوع کرونا برطرف شود. همچنین مقرر شده است که از طریق منابع مالی حاصل شده، تجهیزات دارویی و درمانی تولید شود و در اختیار کادر درمان قرار گیرد.

در تأمین مالی جمعی مذکور، دو گواهی تأمین مالی تحت عنوان کرونا۱ به منظور اهدای کامل منابع جمع آوری شده و کرونا۲ به منظور اهدای صرفاً سود حاصل از منابع جمع آوری شده به وزارت بهداشت جهت صرف در امور مربوطه عرضه شده اند.

در نماد اول که منابع جمع آوری شده به طور کامل اهدا می شود، مبلغ اسمی هر برگه سهام ۱۰ هزار ریال است؛ در این نماد در روز اول معامله میزان ۲.۲ میلیون گواهی خریداری شده و مبلغ ۲.۲ میلیارد تومان جمع آوری شده است. همچنین در نماد دوم نیز که فقط سود حاصل از اوراق به امور درمانی اهدا خواهد شد نیز در روز اول معامله تعداد ۴.۹ میلیون برگه سهم به ارزش ۴.۹ میلیارد تومان معامله شده است.

عرضه اوراق گواهی کرونا در بازار بورس چه پیامی دارد؟

زمان جمع آوری وجوه کرونا تا ۳۱ فروردین‌ماه ۹۹ ادامه خواهد یافت و افراد حقیقی و حقوقی نیکوکار می توانند کل مبلغی که در نظر دارند را صرف امور نیکوکارانه مقابله با کرونا کرده و یا اصل مبلغ تأمین شده خود را حفظ کرده و ‏منافع حاصل از سرمایه گذاری این مبلغ را به طرح اعطا کنند.

یکی از مزایای این روش جمع آوری منابع مورد نیاز در این است که به منظور آگاهی سرمایه گذاران، تمامی فعالیت ها در زمان جمع آوری وجوه از طریق سامانه های مورد تایید اعم از کدال، سایت فرابورس ‏ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افشا می شود.‏

همچنین عرضه این اوراق گواهی در بورس و حمایت سهامدارن در روز اول معاملات این دو نماد نیکوکارانه نشان می دهد که بورس بستری مناسب و شفاف برای استفاده از سرمایه خرد مردمی جهت تأمین مالی انواع فعالیت های ملی از قبیل نیکوکاری تا فعالیت اساسی از قبیل تولید و تأمین سرمایه‌های کلان مورد نیاز اقتصاد کشور است.

بازار سهام موتور تجهیز منابع لازم برای رشد اقتصادی

در سال ۹۸ که سال مهمی برای بورس بوده است، سهم جذب نقدینگی توسط بازار سهام از کل نقدینگی کشور با جهش چشمگیری مواجه شد و بخش عمده ای از مردم و سرمایه گذاران کشور به سمت بازار سهام روی آوردند؛ به نحوی که تنها در ماه اسفند حدود ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بورس شده است. با این حال، سیاستگذاران از این فرصت استفاده چندانی جهت کمک به تولید کشور نکرده اند.

در سال ۱۳۹۸ عمده ترین استفاده ای که از بورس جهت تأمین مالی فعالیت های تولید شده است، عرضه ۲۳ شرکت جدید در بورس در کنار افزایش سرمایه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بورسی بوده است. این در حالی است که دولت علاوه بر افزودن بر تعداد عرضه های اولیه می توانست با ابزارهای مختلفی که در بورس وجود دارد، منابع بیشتری از معاملات بورسی را به سمت تأمین مالی تولید هدایت کند.

در تمامی کشورهایی که به رشد و توسعه اقتصادی مورد نظر رسیده اند، بازار سرمایه به عنوان موتور اصلی تجهیز منابع مالی برای بخش واقعی اقتصاد نقش اساسی دارد. این بازار با متنوع سازی ابزارها، سرمایه گذاران مختلفی را جذب کرده است و بدین واسطه به بخش حقیقی اقتصاد کمک می نماید.

انتهای متن/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.