۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۲۲۳ ۰۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸ دسته: بازار مالی
۰

در سال ۱۳۹۸ کمتر از ۱۰ درصد از تراکنش های مالی انجام شده در بورس به عرضه‌های اولیه و افزایش سرمایه شرکت‌ها اختصاص یافته است و مابقی، در خرید و فروش سهام شرکت‌ها و بازار ثانویه گردش داشته است. این آمار نشان می دهد بازار سرمایه در سال گذشته، کمتر از ۱۰ درصد از تراکنش‌های مالی خود را به صورت مستقیم به سمت تامین مالی تولید هدایت نموده است.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از اهداف اصلی تأسیس بورس در اقتصادها کمک به تأمین مالی تولید از طریق یکپارجه سازی سرمایه های خرد و متوسط و کلان عمومی و مردمی است. به همین منظور در ایران نیز در سالیان اخیر، سیاستگذاران اقتصادی در تلاش برای گسترش جایگاه بازار سهام در میان عموم مردم بوده اند. در چند سال اخیر، هدف افزایش حضور مردم در بازار سهام ایران تا حدودی محقق شده و روند رو به رشدی داشته است.

افزایش چشمگیر مشارکت مردم در معاملات بازار سهام

از طرفی در دو سال اخیر به مدد رشد سطح عمومی قیمت‌ها، افزایش نقدینگی، افزایش نرخ ارز و بعضاً بهبود در تولید و سودآوری شرکت ها، اقبال مردمی به بازار سهام افزایش یافته است. با رشد بیش از حد قیمت اغلب سهم ها، شاخص در سال جاری از عدد ۱۷۹ هزار واحد به حدود ۵۰۰ هزار واحد رسیده است که رشد ۲.۸ برابری را نشان می دهد. همچنین در دو سال گذشته میزان کدهای سهامداری مشارکت کننده در عرضه های اولیه سهام کمتر از ۱۰۰ هزار بوده است و اکنون این میزان در اسفند سال ۹۸ به عدد ۱.۶ میلیون کد رسیده است.

با اینحال آنطور که روند معاملات و آمار و ارقام نشان می دهد، این افزایش حضور مردم در بازار سهام، نقش چندانی در تأمین مالی تولید نداشته است. به عبارتی دیگر با افزایش حجم نقدینگی ورودی به بازار، سهام بازار با افزایش قیمت مواجه بوده اند که سودهای چشمگیری را نصیب سهامداران کرده است؛ اما با بخش تولیدی و واقعی اقتصاد از ورود این نقدینگی بهره چندانی نبرده است.

به عبارتی دیگر نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه، عمدتا در خرید و فروش سهام شرکت ها مورد استفاده قرار گرفته و صرف تامین مالی مستقیم تولید نشده است.

سهم کمتر از ۱۰ درصدی بازار سرمایه در تأمین مالی تولید

ارزش معاملات بازار سرمایه در سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. از این میزان معاملات، تنها یک درصد یعنی حدود ۲.۵ هزار میلیارد تومان به خرید عرضه‌های اولیه و ۸ درصد یعنی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان نیز به افزایش سرمایه شرکت ها تخصیص یافته است و مابقی معاملات که تقریباً بیش از ۹۰ درصد از معاملات را تشکیل می دهد، به معاملات ثانویه سهام تخصیص یافته است.

این رقم در سال گذشته ۸۵.۷ درصد بوده است که نشان می دهد با وجود افزایش حضور مردم در بازار سرمایه، سیاست های این بازار به گونه ای نبوده که تامین مالی تولید را افزایش دهد.

البته این بدین معنی نیست که تمامی معاملات بورس باید به عرضه های اولیه اختصاص یابد و به طور کامل جذب تولید شود، چراکه نبود معاملات ثانویه جذابیت بازار سهام را کاهش خواهد داد؛ بلکه هدف افزایش میزان تأمین مالی بورس از کانال این معاملات است و ضروریست سیاستگذاری بازار سرمایه به گونه ای باشد که این مهم محقق گردد.

انتهای متن/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.