۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۲۷۴۷ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

پاکستان و ترکیه پس از هفت سال توافقنامه تجارت ترجیحی را برای افزایش حجم تجارت دوجانبه در بخش‌های مختلف فعال کردند. بر اساس این توافق، پاکســتان در ۲۶۱ کد تعرفه در بخش‌هــای ســنتی و غیرســنتی بـه بـازار ترکیـه دسترسـی بیشـتری پیـدا می‌کند. ارزش صادرات پاکستان در موارد شامل تعرفه، ۵.۱ میلیارد دلار یا ۱۶ درصد از کل صادرات است، اما مجموع واردات به ترکیه در این محصولات به ۷.۶ میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش مسیر اقتصاد تقریباً پس از هفت سال، پاکستان و ترکیه توافقنامه تجارت ترجیحی را برای افزایش حجم تجارت دوجانبه در بخش‌های مختلف فعال کردند. در اطلاعیه رسمی وزارت بازرگانی پاکستان آمده است که هر دو طرف کاهش تعرفه بر موارد توافق دوجانبه را از اول ماه می اجرا خواهند کرد.

جزییات توافق تجاری اسلام‌آباد و آنکارا

دو کشور «توافقنامه تجارت کالا» را در اوت ۲۰۱۶ امضا کردند. بر اساس این توافق، پاکســتان در ۲۶۱ کد تعرفه در بخش‌هــای ســنتی ماننــد چــرم، برنــج، خرمــا، انبــه، برخــی لوازم خانگــی و کالاهــای ورزشــی و بخش‌هــای غیرســنتی از جملــه غذاهــای دریایــی، محصــولات کشــاورزی فــرآوری شــده، لوله‌هـا، پلاسـتیک و محصـولات تولیـدی بـه بـازار ترکیـه دسترسـی بیشـتری پیـدا کند. ارزش صادرات پاکستان در موارد شامل تعرفه، ۵.۱ میلیارد دلار یا ۱۶ درصد از کل صادرات است، اما مجموع واردات ترکیه در این محصولات به ۷.۶ میلیارد دلار می‌رسد.

بر اساس این توافق، تعرفه ۱۲۳ مورد از جمله پنج محصول کشاورزی و ۱۱۸ محصول صنعتی به صفر درصد کاهش خواهد یافت. ارزش صادرات فعلی پاکستان برای این محصولات ۷۱۴ میلیون دلار و واردات کل ترکیه ۳.۹۲۰ میلیارد دلار است. در این توافق، عوارض گمرکی اضافی برای محصولات صنعتی ۲۰ درصد بوده که به تدریج کاهش می‌یابد و می‌تواند موجب افزایش صادرات محصولات غیر سنتی شود.

از سوی دیگـر پاکسـتان بـرای ۱۳۰ کـد تعرفـه بـه ترکیـه امتیـاز داده که شامل محصولاتی مانند چای سیاه، محصولات غذایی فرآوری شده و طعم دهنده‌ها، مواد خام صنعتی و قطعات ماشین آلات و تجهیزات الکترونیکی است. صـادرات جهانـی ترکیـه در ایـن محصـولات ۲۳ میلیــارد دلار یا ۱۲ درصــد از صــادرات جهانــی ترکیــه اســت. واردات ایــن محصــولات بــه پاکســتان از کشــورهای مختلــف، حــدود ۶ میلیــارد دلار اســت.

همچنین پاکستان ۱۶ کد تعرفه برای ترکیه را به صفر می‌رساند. واردات جهانی پاکستان از این موارد ۱.۲۲۴ میلیارد دلار بوده و صادرات ترکیه از این محصولات ۲.۴۸۶ میلیارد دلار است. برخی محصولات پاکستان مانند پودر کاکائو، فیلامنت اکریلیک و الیاف اصلی، مودم، کندانسورهای سیمی، طعم دهنده‌های صنایع غذایی، تجهیزات دریافت و انتقال و آنزیم‌ها از مالیات ترکیه معاف می‌شوند.

افزایش مبادلات دوجانبه با اجرای تجارت ترجیحی

از زمان امضای یک توافقنامه در ۲۲ مارس ۲۰۱۶، هر دو طرف ۱۴ دور مذاکره دوجانبه را برای شناسایی محصولات بی‌تاثیر بر منافع تجاری یکدیگر برگزار کرده‌اند. در مرحله دوم، ترکیه ۹۲ کد تعرفه را طی یک دوره ۵ تا ۱۰ ساله به صفر درصد کاهش می‌دهد. ارزش صادرات پاکستان در این محصولات ۱.۶۰۸ میلیارد دلار و کل واردات به ترکیه ۲.۰۸۴ میلیارد دلار است. ترکیه ترجیحات اضافی و سهمیه‌ نرخ تعرفه‌ای محصولات کشاورزی را به پاکستان برای تحقق تجارت ترجیحی پیشنهاد کرده است. محصولاتی که از این امتیاز بهره‌مند می‌شوند عبارتند از: چرم، کفش، شیشه و سرامیک، محصولات فلزی پایه، پلاستیک و لاستیک، مبلمان، تشک و لامپ، کالاهای ورزشی و مهندسی، مواد شیمیایی و آرایشی، محصولات کشاورزی و محصولات کشاورزی فرآوری شده.

در مقابل پاکستان طی ۵ تا ۱۰ سال ۱۶ کد تعرفه را به صفر درصد کاهش خواهد داد. صادرات جهانی ترکیه از این کد تعرفه‌ها، ۲.۱۲۳ میلیارد دلار و واردات به پاکستان از این محصولات ۶۸۴ میلیون دلار است. نوید قمر وزیر بازرگانی پاکستان در این‌باره اعلام کرد که این توافق فرصت‌های صادراتی جدیدی را ایجاد می‌کند. وی همچنین بر لزوم افزایش تعامل تجاری برای تقویت روابط تجاری و سرمایه‌گذاری بین کشورهای دوست تاکید کرد و گفت «این توافق نقطه عطف در روابط برادرانه و تاریخی پاکستان و ترکیه است و درهم تنیدگی بیشتر بازارها و گروه‌های تجاری هر دو کشور را در بر می‌گیرد.»

مجمـوع تجـارت پاکسـتان و ترکیـه در سـال مالـی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بـه ۸۸۳ میلیـون دلار رسـید کـه صـادرات پاکسـتان بـه ترکیـه ۳۶۶ میلیـون دلار و واردات پاکسـتان از ایـن کشـور بالـغ بـر ۵۱۷ میلیـون دلار بـود. تـراز تجـاری بـه نفـع ترکیـه بـا تـراز تجـاری مثبـت ۱۵۱ میلیـون دلار در سـال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ اسـت.

منبع: روزنامه داون

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.