۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۸۵۶ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی خداوردی
۰

با افزایش قیمت خوراک مرغ تخمگذار در مالزی، تولید داخلی و عرضه تخم‌مرغ در این کشور کاهش پیدا کرد و کمبود گسترده تخم‌مرغ را درپی داشت. دولت مالزی نیز به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت این محصول ضمن واردات از دیگر کشورها، در سال ۲۰۲۲ معادل ۲۶۵ میلیون دلار یارانه به تولیدکنندگان پرداخت کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد تخم‌مرغ از مهم‌ترین محصولات پروتئینی موجود در سبد غذایی مردم مالزی است. افزایش قیمت خوراک مرغ تخمگذار به عنوان اساسی‌ترین نهاده تولید در این کشور باعث کاهش تولید تخم مرغ از سوی تولیدکنندگان شد. در حال حاضر این مسئله منجر به کمبود شدید تخم‌مرغ در این کشور شده است.

کمبود تخم‌مرغ به ترتیب در اکتبر و نوامبر سال ۲۰۲۲ در مالزی به ترتیب ۱۱۸ میلیون عدد و ۱۵۷ میلیون عدد بود. دولت این کشور برای مقابله با کمبود تخم‌مرغ ضمن واردات این محصول از کشور خارجی، پرداخت یارانه تولید به مرغداران را در دستور کار خود قرار داده است.

واردات تخم مرغ تا زمان تثبیت تولید داخل این محصول ادامه دارد

محمد سابو وزیر کشاورزی و صنایع غذایی مالزی ضمن اشاره بر واردات موقتی تخم‌مرغ از کشورهای خارجی به منظور تنظیم بازار داخلی و  جلوگیری از افزایش قیمت تخم مرغ گفت: واردات تخم‌مرغ تا زمانی که عرضه داخلی این محصول به تثبیت برسد ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: با تداوم واردات تخم مرغ کمبود این محصول از ۱۵۷ میلیون عدد در نوامبر به میزان ۱ میلیون عدد در دسامبر کاهش پیدا کرد.

در همین راستا مالزی برای اولین بار مقادیر زیادی تخم‌مرغ از هند خریداری کرد. صادرات تخم مرغ هند به مالزی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ نیز همچنان ادامه دارد. آمارها نشان می دهد در سال ۲۰۲۲ هند در ماه دسامبر ۵ میلیون عدد، در ژانویه ۱۰ میلیون و در فوریه ۱۵ میلیون تخم‌مرغ به مالزی صادر کرده است.

دولت مالزی یارانه حمایتی تولید تخم مرغ را افزایش می‌دهد

از سوی دیگر تان‌چی‌هی رئیس فدراسیون دام و طیور مالزی اظهار داشت: تولید تخم مرغ در این کشور در ماه‌های آینده با افزایش یارانه‌های دولت به تولیدکنندگان بهبود خواهد یافت.

متوسط قیمت تمام شده هر عدد تخم‌مرغ در مالزی ۵۱ سن (۰.۵ دلار) است دولت به ازای تولید هر تخم مرغ ۱۰ سن یارانه پرداخت می‌کند. دولت مالزی از فوریه تا دسامبر ۲۰۲۲ به منظور حمایت از صنعت مرغداری بالغ بر ۱.۲۳۳ میلیارد رینگیت (۲۶۵ میلیون دلار آمریکا) یارانه تولید پرداخت کرده است.

معاون وزیر کشاورزی و صنایع غذایی مالزی ضمن اشاره به مشکلات اخیر تولیدکنندگان تخم مرغ اظهار داشت: دولت به منظور تقویت تولید داخلی تخم مرغ، یارانه های تولید را افزایش خواهد داد.

منابع:

Poultry world

The poultry Site

Bloomberg

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.