۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۴۱۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی خداوردی
۲

درگیری میلیون‌ها مرغ تخمگذار با بیماری آنفولانزای پرندگان و افزایش قیمت انرژی و خوراک در جهان باعث کمبود و افزایش قیمت تخم مرغ در کشورهایی همچون نیوزلند، آمریکا، ژاپن و مالزی شده است. با وجود این، تولید سال ۱۴۰۱ ایران به ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تن تخم مرغ خواهد رسید و ضمن پوشش نیاز داخلی، ۳۰ هزار تن آن تا امروز صادر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد تخم مرغ بهترین منبع پروتئینی و حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای  تامین نیازهای تغذیه‌ای انسان‌ها است. در حال حاضر قیمت این محصول پروتئینی در سراسر جهان افزایش یافته است. درگیری میلیون‌ها مرغ تخمگذار به بیماری آنفولانزای پرندگان و افزایش شدید قیمت انرژی و خوراک، از جمله عوامل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ در جهان محسوب می‌شوند.

سهمیه بندی تخم مرغ در نیوزلند به علت کمبود این محصول پروتئینی

نیوزلند از جمله کشورهایی است که سرانه مصرف تخم مرغ در این کشور نسبت به سایر جوامع بیشتر است. در حال حاضر کمبود و افزایش قیمت تخم مرغ باعث محدودیت‌هایی برای عرضه این محصول در کشور نیوزلند شده است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیوزلند اخیراً محدودیت‌هایی را برای تعداد تخم‌مرغی که هر مشتری می‌تواند بخرد تعیین کرده‌اند و از سوی دیگر خرده‌فروشان مشتریان را تشویق می‌کنند تا فقط متناسب با نیاز روزمره خود تخم مرغ خریداری نمایند.

همچنین نانوایی‌ها و شیرینی پزی‌ها نیز از کمبود شدید تخم مرغ رنج می برند به طوری که برخی‌ها گزارش دادند که از محصولات جایگزین تخم مرغ استفاده می‌کنند. خبرگزاری سی ان ان با اشاره به کمبود تخم مرغ در نیوزلند می‌گوید، برخی از رستوران‌ها و کافه‌های محلی این کشور ،تعداد غذاهایی که حاوی تخم مرغ هستند را کاهش دادند.

در همین راستا مردم محلی نیوزلند برای مقابله با کمبود این محصول به دنبال تامین تخم‌مرغ مورد نیاز خود از طریق پرورش مرغ تخمگذار در منازل شخصی خود هستند. از طرفی رئیس فدراسیون تولیدکنندگان تخم مرغ نیوزلند از کمبود ۳۰۰ هزار مرغ تخمگذار در این کشور خبر داده است. سایت Trade Me گزارش داد که جستجوها برای خرید مرغ تخمگذار و تجهیزات مربوط به نگهداری این پرنده  افزایش یافته است به طوری که از ابتدای ژانویه تاکنون بیش از ۶۵ هزار جستجو برای خرید مرغ و سایر اقلام مرتبط مانند دانخوری، قفسه و خوراک انجام شده است.

افزایش ۶۰ درصدی قیمت تخم مرغ در ایالات متحده

از سوی دیگر خبرگزاری سی ان ان از کمبود و افزایش قیمت تخم مرغ در سایر کشورها همچون ژاپن، مالزی و ایالات متحده خبر می دهد. افزایش قیمت تخم مرغ در ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۶۰ درصد گزارش شده است و رشد قیمتی این محصول پروتینی در صدر سایر اقلام غذایی در آمریکا بوده است.

ایران ۳۰ هزار تن تخم مرغ به کشورهای همسایه صادر می‌کند

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان بدلیل کمبود تخم مرغ دچار مشکل شدند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد کشور ایران ضمن تامین و پوشش کامل مصرف داخلی در حال صادرات این محصول پروتئینی است.

حمیدرضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران تخمگذار اظهار داشت: برآوردها حاکی از آن است که مجموع تولید تخم مرغ تا پایان سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن برسد. کاشانی تولید روزانه تخم مرغ را ۳ هزار و ۴۰۰ تن اعلام کرد و گفت: براساس آمار روزانه ۳ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ در کشور مصرف می‌شود و مابقی مازاد بر نیاز داخل است. لذا به منظور تنظیم بازار داخلی صادرات تخم مرغ در دستور کار است در همین راستا از ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ هزار تن از این محصول صادر شده است.

منبع:

Poultry world

اگروفودنیوز

انتهای پیام/ کشاورزی

  1. مرگ بر آمریکا
    درود بر مهدی خداوردی

    ۰۲
  2. از سال ۹۷ به بعد کیفت تخم مرغ بسیار کاهش داشته اخیر دیگه پیاز و آبلیمو و... هم بوی زخم تخم مرغ ایرانی رو از بین نمیبرن مطمئنید خارجی ها حاضرن بخرن؟!!

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.