۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۰۱۵ ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

احمد غفارزاده عضو سابق شورای عالی مالیاتی، در افتتاحیه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند»، «قانون مناسب» و «مدیریت بهینه» را دو مولفه اساسی نظام مالیاتی کشورها دانست تاکید کرد: نظام مالیاتی باید به سمت تقویت «عدالت» و بهبود «هوشمندی» حرکت کند؛ چراکه در این دو شاخص از وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

به گزارش مسیر اقتصاد افتتاحیه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی امروز ۲۳ آبان ماه با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» در سازمان امور مالیاتی برگزار شد. در این همایش احمد غفارزاده عضو سابق شورای عالی مالیاتی، یکی از مهمترین کارکردهای همایش را ارائه راهکارهای اجرایی برای رفع مشکلات نظام مالیاتی کشور از سوی دست اندرکاران و خبرگان این حوزه دانست و افزود: به همین دلیل شیوه این همایش به جای ارسال مقاله، به اجرای طرح سیاستی تغییر کرده است که قرار است بر رفع مشکلات کشور تمرکز داشته باشد و توصیه سیاستی ارائه دهد. بر همین اساس داوری طرح‌ها نیز به جای معیارهای مرسوم، ارزیابی ایده‌های ارائه شده خواهد بود.

نظام مالیاتی باید به سمت تقویت «عدالت» و «هوشمندی» حرکت کند

وی با اشاره به شعار اصلی نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، گفت: «عدالت» و «هوشمندی» دو موردی است که امروز از اولویت‌های نظام مالیاتی کشور است و در این دو زمینه با وضع ایده آل فاصله زیادی داریم. این دو مقوله از نظر اهمیت، مورد تاکید تمامی کارشناسان و مسئولین کشور نیز قرار دارد و انتظار داریم برگزاری این همایش به بهبود آن‌ها کمک نماید.

عضو سابق شورای عالی مالیاتی افزود: در زمینه عادلانه شدن نظام مالیاتی لازم است اقداماتی صورت بگیرد که نه از افراد کم درآمد مالیات ناعادلانه اخذ شود، نه اینطور باشد که عده‌ای با درآمدهای بالا، از پرداخت مالیات قانونی خود فرار کنند. در زمینه هوشمندسازی نیز لازم است با به کارگیری الگوها و سامانه‌های کاربردی، شرایط به نحوی تغییر کند که با صرف کمترین هزینه و زمان، کارایی نظام مالیاتی افزایش یابد.

«قانون مناسب» و «مدیریت بهینه» دو مولفه اساسی نظامهای مالیاتی

غفارزاده با بیان اینکه هر نظام مالیاتی دو مولفه مهم دارد، ادامه داد: اولین مولفه سیاست‌ها و قوانین مالیاتی کشور است که تصویب و تغییر آن برعهده نهادهایی همچون مجلس شورای اسلامی است. در این حوزه نیز نیاز به مطالعه و تحقق و تطبیق وجود دارد تا سیاست‌ها و قوانین مناسبی در نظام مالیاتی کشور به تصویب برسد. به طور مثال در زمینه حذف و کاهش معافیت‌های مالیاتی که همه درخصوص آن متفق القول هستیم، مطالعات کافی و مبنایی وجود ندارد و کارشناسان این حوزه می‌توانند در این زمینه به کمک نظام مالیاتی کشور بیایند.

وی افزود: قسمت دوم مدیریت مالیات‌هاست. بر اساس مطالعات آسیب شناسی نظام مالیاتی ایران، مشکلات اساسی ما در بخش مدیریت مالیات هاست. با همین ظرفیت‌های مالیاتی هم میتوان به مراتب مالیات بیشتری کسب کرد و نسبت مالیات به کل اقتصاد را به ۱۵ درصد رساند و در این صورت کسری بودجه دولت به کلی رفع میشود. در این بخش دو مسئله مهم است حسابرسی و دادرسی وجود دارد که در حال حاضر با مشکلات جدی مواجه است. بنابراین از پژوهشگران حوزه مالیات انتظار داریم بیشتر به این دو بخش بپردازند و در این زمینه به بهبود شرایط کمک کنند.

عضو سابق شورای عالی مالیاتی درمورد اشکلات شیوه فعلی حسابرسی مالیاتی گفت: یک مشکل این است که اصل بر صحت اظهارنامه گذاشته شده و سقف بررسی سازمان محدود شده است. حسابرسی باید مبتنی بر ریسک باشد تا با کمترین هزینه و زمان، از فرار مالیاتی بیشتری جلوگیری کند. در زمینه دادرسی مالیاتی و حل اختلاف‌ها نیز مشکلات زیادی وجود دارد که به اطاله دادرسی منجر شده و نتایج نامطلوبی را موجب شده است.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.