۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۹۹۹ ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی، در افتتاحیه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» ضمن تاکید بر اینکه نظام مالیاتی نقشی اساسی در مقاوم سازی اقتصاد کشور دارد، گفت: از نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی انتظار داریم در نشست‌های تخصصی خود به مسائل اصلی سازمان، از جمله حسابرسی مبتنی بر ریسک، شیوه اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی، بپردازد و توصیه‌های سیاستی کارگشایی ارائه دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد افتتاحیه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی امروز ۲۳ آبان ماه با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» در سازمان امور مالیاتی برگزار شد. در این همایش داود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی، به عنوان سخنران اصلی، ضمن تقدیر از اندیشکده اقتصاد مقاومتی به دلیل در دستورکار قرار دادن بحث مالیات در همایش سالانه خود گفت: نظام مالیاتی در قوام یافتن اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی، نقشی بسیار حیاتی دارد و از این جهت یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصاد کشور محسوب می‌شود. امیدواریم با گفتگوهایی که در این مجموعه نشستها تحت راهبری اندیشکده اقتصاد مقاومتی به نتایج کاربردی سیاستی مناسبی دست پیدا کنیم که به اصلاح رویه ها و رویکردها در نظام مالیاتی منجر شود.

اهمیت نظام مالیاتی در مقاوم سازی اقتصاد کشور

منظور ادامه داد: نظام مالیاتی یکی از گرانیگاه‌های اصلی مقاوم سازی اقتصاد محسوب می‌شود. بیشترین آسیب پذیری اقتصاد از تکانه های خارجی فشارهایی است که به تامین مالی دولت وارد می‌شود و تلاش می‌شود دولت را در ارایه خدمات و انجام وظایف خود دچار مشکل و نارسایی کند. بنابراین اگر مجموعه این نشستها به این منجر شود که بتوانیم دولت را به سویی هدایت کنیم که بار کامل تامین مالی از منابع درونزای داخلی تامین شود، هرگونه فشار و تکانه خارجی را می‌توانیم کم اثر کنیم.

وی افزود: مالیات بعنوان یک منبع درآمدی پاک، مطمئن و پایدار بهترین شیوه برای پشتیبانی دولت در ارایه خدمات و نقش اجتماعی که دولت باید ایفا کند شناخته می‌شود. انتظار این است با مجموعه این نشست‌ها و همایش، بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که مالیات هزینه‌های جاری دولت را تأمین کند و در مرحله بعد کل بودجه از طریق مالیات تامین شود. چرا که سایر منابع درآمدی دولت باید به عنوان ثروت ملی بین نسلی انگاشته شود. از درآمد نفتی باید بعنوان پشتوانه تامین مالی اجرای طرح‌ها از طریق بخشهای غیر دولتی استفاده شود و صرفا از سود حاصل از سرمایه گذاری درآمد نفتی که بعنوان سهم صندوق توسعه ملی پرداخت می شود، آنرا به بودجه دولت هدایت کنیم.

بودجه دولت باید از مالیات تامین شود

رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: بررسی ها حاکی است ظرفیت تبدیل نظام مالیاتی به منبع واحد بودجه دولت مهیاست، به شرطی که سه اقدام جدی برای رفع شکاف مالیاتی، اجتناب مالیاتی و فرار مالیاتی انجام شود. در نظام مالیاتی از یک طرف به معافیت های قانونی گسترده مواجهیم. برآوردها از اظهارنامه ها حاکی است ۳۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت بطور قانونی در سال ۱۴۰۰ اعطا شده که در سال بعد به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. این معافیتهای قانونی حتما باید سامان یابد و سقف و کف داشته باشد.

وی ادامه داد: بخش دیگر اجتنابهای مالیاتی است به این معنا که مودیان بعنوان پرداخت‌کننده‌های مالیات با بهره برداری از قانون، کار خود را به نحوی ترتیب می‌دهند که کمتر از آنچه لازم است مالیات بپردازند. بخش سوم ظرفیت بالقوه‌ای است که برای دریافت مالیات داریم اما فاصله زیادی با مالیات بالفعل دارد و از آن بعنوان فرار مالیاتی یاد میشود. به این معنا که مودی شناسایی شده کتمان درآمد یا بیش اظهاری هزینه صورت می‌دهد. باید در هر سه قسمت فوق فاصله را کم کنیم.

منظور ضمن اشاره به اینکه در سال جاری ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار اظهارنامه جدید دریافت کردیم، افزود: این اقدام گام معناداری برای کاهش فرار مالیاتی بود. از ابتدای امسال و شناسایی مودیان جدید توفیقاتی داشتیم که امیدواریم سال آینده بتوانیم اظهارنامه های جدیدی دریافت کنیم. در جهت مالیات ستانی عادلانه رویکرد اصلی این است که حداکثر استفاده را از داده‌های اقتصادی از مراجع مختلف دریافت می‌کنیم به عمل بیاوریم و تشخیص مالیات و رابطه با مودی بر اساس اطلاعات مستند باشد. به عبارتی از یک نظام چانه زنی به نظام مبتنی بر اطلاعات منتقل شویم که فاصله زیادی داریم.

همایش اقتصاد مقاومتی به مسائل اساسی نظام مالیاتی کشور بپردازد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی ضمن برشمردن ۱۰ موضوع اساسی نیازمند کار پژوهشی در حوزه نظام مالیات کشور گفت: تمایل داریم از طریق این نشستها به پیشنهادهای سیاستی مناسب برسیم که در برنامه هفتم مورد توجه قرار بگیرد و در اصلاح رویه ها و آیین نامه ها استفاده شود. بالغ بر ۲۵ مجموعه علمی با دبیرخانه همایش همکاری می‌کند که فرصت مغتنمی است و جای تقدیر از این مجموعه ها دارد. موضوع اول، حسابرسی مالیاتی مبتنی بر نظام مدیریت ریسک و تمکین است که با وجود آنکه موتور ریسک ایجاد کردیم، ولی هنوز باور داریم که به بلوغ کامل نرسیدیم و جا دارد روی شاخص‌های ریسک مودیان نقد و پیشنهاد انجام شود تا بتوانیم بجای ۵ میلیون اظهارنامه صرفا ۲۰ درصد پرونده های پرریسک را حسابرسی کنیم و مطمئن باشیم بقیه اظهارنامه ها دقیق و قابل اطمینان است.

وی ادامه داد: موضوعات دیگر استفاده از فینتک های مالیاتی است تا بتوانیم دریاچه اطلاعات را پردازش کنیم و در این جهت میتوانیم از ظرفیت اندیشکده های داده کاوی بهره مند شویم. موضوعات دیگر شیوه اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی است. طی ۱۴ سال از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده صرفا ۶۰۰ هزار مودی ارزش افزوده شناسایی کردیم اما در اجرای سامانه پایانه های فروشگاهی لازم است ۶ میلیون مودی ارزش افزوده دخیل شوند که طراحی عملیات نیاز دارد. توسعه سامانه مودیان برای قابلیت اجرای قانون عایدی سرمایه، رصد جریان های مالی برای جلوگیری از پولشویی و فرار سرمایه از طریق کارکردهای مالیاتی برای تقویت حکمرانی ریال، ظرفیت بلااستفاده مالیات مستغلات بخصوص خانه های خالی و لوکس و مالیات بر مشاغل موضوعات بعدی است که لازم است از خروجی های این نشست ها استفاده کنیم تا ما را یک گام به نظام مالیاتی عادلانه و فراگیر نزدیک کند.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.