۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۷۳۶ ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: توحید ورستان
۰

در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی، ورود سرمایه گذاری خارجی به قزاقستان با افزایش ۲۸ درصدی به ۱۴.۵ میلیارد دلار رسید. این کشور برای موفقیت در این موضوع اقدام به تعریف راهبرد مشخص و ثبات قوانین دولتی کرده است تا امنیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی را تضمین کند.

به گزارش مسیر اقتصاد میزان ورود سرمایه گذاری خارجی به قزاقستان در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ با افزایش ۲۸ درصدی به ۱۴.۵ میلیارد دلار رسید. این رقم در نیمه نخست سال ۲۰۲۱، ۱۱.۳ میلیارد دلار بود. مجموع پروژه‌های موجود قزاقستان شامل ۸۵۰ مورد است که سرمایه‌گذارانی را از ۳۰ کشور به ارزش مجموع ۶۳ میلیارد دلار جذب و تقریبا برای حدود ۱۳۰ هزار شغل ایجاد کرده است. بر اساس برآوردهای اخیر، بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی از زمان استقلال قزاقستان در سال ۱۹۹۱ به این کشور وارد شده است.

در نیمه نخست سال ۲۰۲۲، بیشترین افزایش سرمایه گذاری خارجی در این صنایع مشاهده می‌شود: بخش اطلاعات و ارتباطات با ۵.۴ برابر به ۷۸۷.۵ میلیون دلار، صنعت ساختمان با ۳.۹ برابر به ۴۶۲.۳ میلیون دلار، کشاورزی، جنگلداری و شیلات با ۲.۹ برابر به ۲۰.۱ میلیون دلار، بخش تولید با ۴۸ درصد افزایش به ۳.۱ میلیارد دلار، تجارت عمده و خرده فروشی با ۴۳ درصد افزایش به ۲.۴ میلیارد دلار، حمل و نقل با ۱۹ درصد به ۶۲۱.۷ میلیون دلار و استخراج با ۸ درصد افزایش به ۶ میلیارد دلار رسید.

استراتژی جدید قزاقستان برای جذب سرمایه گذاری خارجی

 افزایش در جذب سرمایه‌گذاری نتیجه استراتژی جدیدی است که توسط دولت کاسم جومارت توکایف- رییس جمهور قزاقستان- اجرا شده است. این استراتژی از سه رکن اصلی تشکیل می‌شود:

نخست، تعریف مفهوم جدیدی از سیاست سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۲۶. این مفهوم افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تولید صنعتی و دستیابی به سرمایه گذاری مستقیم خارجی تا ۲۵ میلیارد دلار تا سال  ۲۰۲۶ را با در نظر گرفتن چالش‌ها و واقعیت‌های جدید از جمله دستور کار ESG – مخفف عملکرد «زیست محیطی، اجتماعی و نظارتی» شرکت – پیش‌بینی می‌کند. این مفهوم با هدف توسعه بیشتر اکوسیستم سرمایه گذاری، ترویج فعالیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و گشودن پتانسیل سرمایه گذاری اقتصاد است.

دوم، اکوسیستم کامل برای جذب سرمایه گذاری ساخته شده است که در خارج از کشور، دفتر رئیس جمهور و دولت مسئول برقراری ارتباط مستقیم با سرمایه گذاران خارجی و انجام مذاکرات اولیه هستند. در سطح ملی، نهادهای دولتی و KAZAKH INVEST JSC مسئول تهیه و پیشنهاد سرمایه‌گذاری بوده و در سطح منطقه‌ای نیز مقامات منطقه به درخواست‌های سرمایه گذاران پاسخ می‌دهند.

سوم، اتخاذ تدابیر منحصربه‌فرد برای بهبود بیشتر فضای سرمایه‌گذاری با هدف جذب سرمایه‌گذاران جدید و همچنین حفظ سرمایه‌گذاران موجود است. برای این اهداف، قزاقستان تعدادی از پلتفرم‌های گفتگو را با موفقیت اجرا کرد که تعامل نزدیک و باز بین سرمایه‌گذاران و دولت را تضمین می‌کند. بنابراین، به منظور محفاظت از منافع سرمایه گذاران، نهادهای مشورتی ویژه‌ای مانند شورای سرمایه گذاران خارجی زیر نظر رئیس جمهور قزاقستان وجود دارد.

این شورا اخیراً با علی‌خان اسماعیلوف- نخست وزیر قزاقستان- دیدار کرد. در این دیدار، اسماعیلوف اعلام کرد که به سرمایه گذاران قزاق و خارجی شرایط مساوی برای دریافت ترجیحات در کشور داده می‌شود. وی همچنین افزود که دولت به شدت در راستای بهبود کارایی مدیریت مالی بخش عمومی، کربن زدایی و تحول دیجیتالی اقتصاد فعالیت می‌کند.

ثبات قانونگذاری

فعالیت‌های امروز قزاقستان نیز بر کاهش ریسک برای سرمایه گذاران، افزایش شفافیت و قابل پیش بینی بودن سیاست‌های دولت متمرکز است. همچنین قزاقستان مکانیزمی از موافقت‌نامه‌های سرمایه‌گذاری را ایجاد کرد تا ثبات قوانین را برای پروژه‌های استراتژیک تضمین کند.

 همچنین با خروج شرکت‌های بین‌المللی از روسیه، قزاقستان به درخواست سرمایه گذاران در حال انتقال شرکت‌های خارجی به داخل این کشور است. در این راستا، سفارتخانه‌ها مستقیماً با دفاتر مرکزی شرکت‌های بزرگ ارتباط برقرار می‌کنند، بطوریکه اکنون مذاکرات در مورد بیش از ۵۵ مورد در حال انجام است که از این تعداد ۱۰ شرکت منتقل شده‌اند. برای نمونه، Honeywell (ایالات متحده آمریکا)، Fortescue (استرالیا)، Marubeni (ژاپن)، TikTok (چین)، InDriver (ایالات متحده آمریکا) دفاتر منطقه‌ای خود را در قزاقستان افتتاح یا تغییر دادند.

ابتکارات جهانی با اتحادیه اروپا

اخیرا چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، از آستانه بازدید و با رئیس جمهور توکایف دیدار کرد. میشل گفت: «امروز، اتحادیه اروپا اولین شریک تجاری قزاقستان و اولین سرمایه‌گذار خارجی در این کشور است. همچنین قزاقستان بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی است.»

میشل در پایان سفر خود به آستانه تاکید کرد که «قزاقستان همچنین مرکز ارتباط حمل و نقل منطقه‌ای بین شرق و غرب و مکانی برای تنوع بخشیدن بیشتر به راه‌های مواصلاتی هست.»

پس از دیدار آنها اولین نشست رئیس اتحادیه اروپا با هر پنج کشور آسیای مرکزی (قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان) – در چارچوب ۵+۱ برگزار شد.

منبع: بیزنس مدیا

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.