۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۸۲۸ ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

سازوکار تعیین قیمت و زمان تملک دارایی برای تشخیص میزان عایدی در محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه ضروری است. در صورت فقدان صورتحساب الکترونیکی، ارزش روز دارایی مبنای اصلی قیمت‌گذاری دارایی است. اما مبدا زمانی محاسبه ارزش روز دارایی، با توجه به نوع دارایی، اشخاص مالک و نوع سند مالکیت متفاوت است. در ضمن زمان تملک دارایی‌ها، به خصوص دارایی‌های خریداری شده قبل از اجرای قانون نیز در طرح معین شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح مالیات بر عایدی سرمایه در صف دستورات صحن علنی مجلس قرار گرفته است. نحوه طراحی قانون مالیات بر عایدی سرمایه در مورد معافیت‌ها و نرخ مالیات در مطالب قبلی ارائه شد و در این مطلب سازوکار تعیین قیمت و زمان تملک دارایی برای تشخیص میزان عایدی توضیح داده خواهد شد.

تاثیر تعیین قیمت و زمان تملک دارایی در تعیین عایدی مشمول مالیات

محاسبه میزان عایدی حاصل شده از فروش دارایی، نیازمند دانستن قیمت خرید و قیمت فروش دارایی است. علاوه بر آن، بر اساس مواد موجود در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، زمان خرید (تملک) و زمان فروش دارایی نیز در تعیین عایدی مشمول مالیات موثر است.

نحوه تعیین ارزش روز دارایی‌های مشمول مالیات بر عایدی سرمایه که قبل از اجرای قانون خریداری شده و فروش آنها بعد از اجرای این قانون انجام می‌شود، بر اساس آیین نامه اجرایی و معیارهایی از قبیل قیمت روز موضوع ماده(۶۴) قانون مالیات‌های مستقیم و ماده(۳۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ خواهد بود. اما در مورد اینکه مبنا و مبدا زمانی محاسبه ارزش روز دارایی چه تاریخی باشد، در متن طرح با توجه به نوع دارایی، اشخاص مالک و نوع سند مالکیت متفاوت است.

صورتحساب الکترونیکی مبنای اصلی تعیین قیمت و زمان تملک دارایی

در مورد دارایی‌هایی که بعد از استقرار قانون و الزام صدور صورتحساب الکترونیکی به فروش می‌رسند، معیار تاریخ تملک و زمان محاسبه ارزش روز دارایی، موارد ثبت شده در صورتحساب الکترونیکی خرید است. در صورتی که دارایی بعد از اجرای قانون خریداری یا تملک شود و صورتحساب الکترونیکی خرید نداشته باشد، طبق سازوکار گفته شده در مطالب قبلی، فروشنده و خریدار، معادل مبلغ دارایی به طور خودکار مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی شده اند.

دارایی‌های تملک شده قبل از اجرای قانون چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

مشکل اصلی تعیین زمان خرید و تعیین قیمت خرید در مورد دارایی‌هایی است که قبل از اجرای قانون تملک شده اند. در مورد املاک و وسایل نقلیه (دارایی‌های موضوع بندهای ۱ و ۲ ماده ۴) متعلق به اشخاص غیرتجاری و اشخاص تجاری فاقد دفتر که قبل از اجرای قانون خریداری شده‌اند، قیمت تملک دارایی معادل ارزش روز دارایی در تاریخ لازم الاجرا شدن قانون است. همچنین تاریخ تملک دارایی‌های دارای سند رسمی برای محاسبه مالیات، تاریخ درج شده در سند و برای دارایی‌های دارای سند عادی (قولنامه و…) تاریخ لازم الاجرا شدن قانون خواهد بود.

در مورد انواع طلا و ارز و جواهرآلات و…  (دارایی‌های بند ۳ و ۴ ماده ۴) متعلق به اشخاص غیرتجاری و اشخاص تجاری فاقد دفتر که قبل از اجرای قانون خریداری شده‌اند، قیمت تملک دارایی معادل ارزش روز دارایی در تاریخ لازم الاجرا شدن قانون است. همچنین تاریخ تملک این نوع از دارایی‌ها تاریخ لازم الاجرا شدن قانون خواهد بود.

قیمت تملک همه انواع دارایی‌های متعلق به اشخاص تجاری مشمول ماده ۹۳ (مشاغل) و مشمول ماده ۱۰۵ (اشخاص حقوقی) که قبل از اجرای قانون خریداری شده‌اند، قیمت درج شده در دفاتر مالک است. همچنین تاریخ تملک دارایی‌های دارای سند رسمی برای محاسبه مالیات، تاریخ درج شده در سند و برای دارایی‌های دارای سند عادی (قولنامه و…) تاریخ درج شده در دفاتر خواهد بود.

در خصوص انتقال بلاعوض دارایی‌های املاک و وسایل نقلیه بین اعضای خانوار، تاریخ تملک اولیه خانوار مبنای محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه خواهد بود و همچنین قیمت خرید دارایی‌های مذکور، قیمت ثبت شده در آخرین صورتحساب الکترونیکی صادر شده خواهد بود.

روش تشخیص قیمت و زمان تملک طلا و ارز چیست؟

دارایی‌هایی نظیر ملک و وسیله نقلیه به صورت واحد جداگانه و مستقل قابل تفکیک و فروش هستند، اما دارایی‌هایی نظیر طلا و ارز خاصیت مقداری دارند و قابل تفکیک نیستند. به عنوان مثال اگر شخصی ۱۰۰۰ یورو در اختیار داشته باشد، مشخص نیست که چه میزان از این مبلغ را در چه زمانی و با چه قیمتی خریداری کرده است و ممکن است در یک دوره زمانی و در دفعات و قیمتهای متفاوتی به خرید ارز اقدام کرده باشد. ضمن اینکه مثلا هنگام فروش ۵۰۰ یورو از این مبلغ، مشخص نیست که چه میزان از آن در مورد خریدهای قدیمی‌تر شخص و چه میزان از آن در مورد خریدهای جدیدتر شخص بوده است. این ویژگی در مورد دو کالای طلا و ارز، برای تعیین زمان و قیمت خرید دارایی هنگام فروش چالش و ابهام ایجاد می‌کند.

برای رفع این مشکل در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، در مورد خرید و فروش دارایی‌های موضوع بند ۳ و ۴ ماده ۴ (انواع طلا و ارز و جواهرآلات و…) در صورت وجود صورتحساب الکترونیکی، روش میانگین موزون برای تشخیص قیمت خرید پیشنهاد شده است. در صورت فقدان صورتحساب الکترونیکی نیز با استفاده از سازوکارهای موجود در متن قانون مالیات‌های مستقیم، ارزش‌گذاری قیمت خرید انجام می‌گردد.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.