۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۳۱۷ ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

اتحادیه آفریقا با هدف توسعه تجارت درون قاره‌ای، اقدام به راه‌اندازی سامانه تسویه و پرداخت آفریقا، تحت عنوان پاپس کرده است. اگرچه هدف از این سامانه در مرحله اول تسهیل تجارت کشورهای آفریقایی با یکدیگر است، اما این اتحادیه در نظر دارد با انعقاد توافقنامه‌هایی، دامنه استفاده از سامانه پاپس را به مناطق دیگر، از جمله حوزه کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عضو بازار مشترک کارائیب، گسترش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد سامانه پرداخت و تسویه آفریقا موسوم به پاپس (PAPSS) با هدف ایجاد زیرساختی مالی با امکان پرداخت فوری و فرامرزی به ارزهای محلی بین کشورهای عضو منطقه تجارت آزاد آفریقا، در ژانویه سال جاری میلادی رسما آغاز به کار کرد. به نظر می‌رسد اتحادیه آفریقا به دنبال توسعه روابط مالی چندجانبه منطقه‌ای خود با استفاده از این سامانه باشد.

سامانه متمرکز تسویه و پرداخت؛ زیرساخت مالی توسعه تجارت آفریقا

اتصال ۳۰ بانک آفریقایی به سامانه پاپس

به گفته مقامات آفریقایی، در مرحله اول اجرای سامانه پاپس، بانک‌های مرکزی در حال اتصال به بانک‌های داخلی پیشرو هستند. در حال حاضر حدود ۳۰ بانک مرکزی و تجاری در قاره آفریقا، به سامانه پاپس متصل هستند.

در مرحله دوم توسعه سامانه پاپس، شرکت‌های فین‌تک داخلی دارای مجوز نیز ممکن است به پاپس دسترسی پیدا کنند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که تراکنش‌های مربوط به پرداخت را برای تجارت درون قاره آفریقا، از جمله در پلتفرم‌های تلفن همراه، پردازش کنند.

گفتنی است در حال حاضر در کشور غنا، بانک‌ها و مؤسسات مالی غیربانکی، از جمله شرکت‌های فعال در حوزه پس‌انداز و وام، فین‌تک‌ها و پرداخت از طریق تلفن همراه می‌توانند از طریق پلتفرم سامانه محدود پرداخت و تسویه بین بانکی غنا به پاپس دسترسی داشته باشند.

توسعه روابط مالی آفریقا با استفاده از سامانه پاپس

اگرچه در حال حاضر سامانه پاپس در مرحله اول به دنبال توسعه فعالیت خود در قاره آفریقاست، اما علاوه بر این، سامانه پاپس یک یادداشت تفاهم با سامانه بونا (BUNA)، سیستم پرداخت فرامرزی و چندارزی متعلق به صندوق پول عرب (AMF) امضا کرده است. هدف این تفاهم‌نامه در نهایت ایجاد قابلیت همکاری بین سامانه‌های بونا و پاپس در خصوص تسویه و پرداخت بین دو منطقه است.

همچنین چندی پیش اولین اجلاس جامعه و بازار مشترک کارائیب و اتحادیه آفریقا با هدف تعمیق یکپارچگی میان دو منطقه برگزار شد که در آن چندین توافقنامه در حوزه‌های تقویت همکاری‌های دوجانبه و مشارکت در انتقال فناوری، حمل‌و‌نقل، تجارت، سرمایه‌گذاری و گردشگری امضا شد.

در همین راستا نیز پیشنهاد استفاده از سامانه پاپس به عنوان سامانه تسویه بین دو منطقه تجارت آزاد آفریقا (AfCFTA) و جامعه و بازار مشترک کارائیب (CARICOM) مطرح شد. با توجه به هدفگذاری دو منطقه برای توسعه همکاری‌‌های اقتصادی، وجود سامانه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های مالی دوجانبه و تسهیل سرمایه گذاری و پرداخت‌های تجاری ضروری است و  در چنین شرایطی سامانه پاپس از اهمیت بالایی برای قاره آفریقا برخوردار خواهد شد.

وجود سیستم پرداخت مستقیم و آنی، نیاز به بانکداری شخص ثالث را از بین می‌برد و به کارایی بیشتر و تسویه وجوه در زمان کوتاه‌تر کمک می‌کند؛ سامانه پاپس بستری ایجاد می‌کند که تضمین‌کننده امکان تجارت کشورهای عضو با یکدیگر با استفاده از ارزهای داخلی خود است. اتحادیه آفریقا در نظر دارد به کمک این بستر، به جذب سرمایه خارجی و گردشگر از مناطق مختلف جهان و همچنین تسهیل در تجارت و توسعه زیرساخت‌های تجاری کمک کند.

منابع:

پایگاه اطلاع‌رسانی سامانه پاپس آفریقا

پایگاه خبری باربادوس‌تودی

پایگاه اطلاع‌رسانی اداره تجارت خارجی آمریکا

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.