۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۸۷۲ ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰ دسته: مالیات کارشناس: محمد مختوای
۰

پس از اصلاحات نظام مالیاتی چین، درصد بالایی از مودیان مالیاتی که تا قبل از آن در اقتصاد زیرزمینی مشغول فعالیت بودند، شناسایی شدند که موجب افزایش بار حسابرسی سازمان مالیاتی شد و این کشور را به سمت دگرگون سازی کادر مالیاتی با آموزش‌های نوین سوق داد. در مسیر اصلاحات گسترده مالیاتی ارتقای کادر افسران مالیاتی غیر متخصص به نیرو‌های انسانی متخصص و ماهر غیر قابل اجتناب است.

به گزارش مسیر اقتصاد شفاف‌سازی اقتصاد زیرزمینی و مقابله با فرار مالیاتی عموماً مفیدترین راهبرد برای رسیدن به عدالت اقتصادی و افزایش درآمد‌های مالیاتی است. یکی از مخاطراتی که همواره پس از ورود به عرصه اقتصاد زیرزمینی اتفاق خواهد افتاد افزایش جمعیت مودیان مالیاتی است. این دسته از مودیان فعالیت اقتصادی خود را دور از چشم دولت انجام داده‌اند و با شناسایی آن‌ها، به جمعیت مودیان مالیاتی افزوده می‌شود که این امر افزایش بار حسابرسی و استرس سازمانی در سازمان‌های مالیاتی را موجب خواهد شد.

مودیان مالیاتی کشور چین پس از شروع برنامه اصلاحات مالیاتی به صورت چشمگیری افزایش یافتند. کادر نیروی انسانی سازمان مالیاتی چین با حجم گسترده‌ای از تغییرات روبه رو شد که آمادگی لازم برای رویارویی با آن‌ها را نداشت. به همین جهت دولت چین برنامه گسترده‌ای جهت بهسازی و آموزش نیروی انسانی سازمان امورمالیاتی خود در پیش گرفت.

افزایش ۳ برابری مودیان مالیاتی کشور چین در پی اصلاحات مالیاتی

جمعیت مالیات‌دهندگان چین در طول دو دهه گذشته تغییرات عمیقی را در تعداد، ترکیب بخشی(بخش‌های تجارت داخلی و خارجی چین در پی جهانی شدن) و اشکال مالکیت(خصوصی و دولتی) خود تجربه کرده است. این تغییرات که منعکس‌کننده دگرگونی‌های ساختاری چشمگیر در اقتصاد است، شکل قبلی اداره مالیات را منسوخ کرد و اتخاذ رویکرد‌های کاملاً متفاوت برای جمع‌آوری مالیات را ضروری کرد.

نمودار بالا افزایش سریع تعداد مالیات‌دهندگان را نشان می‌دهد که تعداد کل مالیات‌دهندگان ثبت شده تقریباً سه برابر شده است. برای پاسخگویی به حجم کار افزایش یافته، SAT یک سری اصلاحات را برای بهسازی و آموزش نیروی انسانی خود ارائه کرد. از جمله این موارد، استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات و ترتیبات سازمانی جدید مانند برنامه مدیریت ریسک تمکین و ایجاد واحد مودیان بزرگ در پیشبرد امور است.

قدم اول نظام مالیاتی جدید بهبود کادر نیروی انسانی است

در سال ۱۹۹۲، چین بیش از ۵۰۰ هزار پرسنل اداره مالیات داشت. با این حال، کمتر از یک نفر از هر بیست نفر از کارکنان آن فارغ التحصیل دانشگاه بودند و حتی درصد کمی از آن‌ها دارای پیشینه در امور مالیاتی، حسابداری، یا سایر زمینه‌های مرتبط برای اداره مالیات بودند. این کمبود کارکنان ماهر یک محدودیت عمده برای نوسازی  SAT بود. برای غلبه بر این محدودیت، SAT یک استراتژی دوگانه را برای تقویت نیروی کار خود اتخاذ کرد:

۱) در کوتاه مدت، افزایش مهارت‌های کارکنان موجود در حوزه‌هایی که برای اجرای استراتژی نوسازی SAT بسیار مهم بودند.

۲) در بلندمدت، استخدام کارکنان جدید با پیشینه آموزشی و مهارت‌های قویتر حوزه‌های مربوط به امور مالیاتی.

SAT برای بهسازی و آموزش نیروی انسانی و نیز رسیدگی به نیاز‌های مهارتی کوتاه مدت خود، ترکیبی از آموزش‌های حرفه‌ای توسط مؤسسات آموزشی دولتی، استانی، ترکیب نیرو‌های جدید با کارکنان مجرب (کارکنان با تجربه قبلی SAT) و آموزش در حین کار را ایجاد کرد.

از آغاز سال ۲۰۰۰، ادارات مالیاتی استانی SAT برنامه‌های آموزشی را که قبلاً توسط دولت‌های استانی اجرا می‌شد، بر عهده گرفتند و آکادمی‌های آموزشی تخصصی مالیاتی را در ۳۶ استان و شهرداری راه‌اندازی کردند. علاوه بر این، سه آکادمی ملی مالیات در ۳ مکان تحت مدیریت مستقیم ستاد SAT (در چانگشا، دالیان و‌یانگژو) ایجاد شد. در حالی که آکادمی‌های استانی آموزش‌های مقدماتی و فنی را برای افسران مالیاتی ارائه کردند، آکادمی‌های ملی موضوعات کلان‌تر (مانند قیمت‌گذاری انتقالی) به مقامات ارشد آموزش داده‌اند.

SAT برای رسیدگی به الزامات مهارتی کارکنان خود در بلندمدت، به تدریج کادری از افسران آموزش دیده در دانشگاه ایجاد کرد. از طریق این تلاش‌ها، نسبت کارکنان دارای مدرک دانشگاهی از کمتر از ۵ درصد در سال ۱۹۹۵ به نزدیک به ۶۰ درصد از افسران مالیاتی SAT در سال ۲۰۱۴ افزایش یافت. نمودار زیر درصد مقامات مالیاتی با مدرک دانشگاهی و آموزش‌های تخصصی مرتبط را از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴ نشان می‌دهد.

 

ارزیابی کارکنان، قدم بعدی کشور چین برای بهبود مدیریت نیروی انسانی است

برنامه‌های ارتقای مهارتSAT،باعث بهسازی و آموزش نیروی انسانی و  ایجاد نیروی کار با توانایی فزاینده شده است. از سوی دیگر، SAT موفقیت کمتری در اصلاح سایر عناصر مهم نظام مدیریت منابع انسانی خود داشته است. به ویژه، طبقه‌بندی موقعیت شغلی، ارزیابی کارکنان و سیاست‌های ارتقاء/حقوق و دستمزد SAT، تا همین اواخر، تا حد بسیاری بدون تغییر باقی مانده است.

پیشرفت در این زمینه‌ها برای افزایش نیروی کار SAT در آینده بسیار مهم خواهد بود. ارتقای کادر افسران مالیاتی غیر متخصص به نیرو‌های انسانی متخصص و ماهر جز پیامد‌های ماهوی تغییرات گسترده در نظام‌های مالیاتی است و مقتضی است برای حرکت به سمت آن برنامه‌ریزی کلان و مدون صورت پذیرد.

منبع:

Tax Administration Reform in China: Achievements, Challenges, and Reform Priorities

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.