۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۱۶۳ ۰۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: محسن شاطری
۰

از زمان تصویب معاهده پاریس در سال ۲۰۱۵، ۶۰ بانک بزرگ جهان رقم خیره‌کننده ۴۶۰۰ میلیارد دلار را صرف تامین مالی پروژه‌های مرتبط با تولید سوخت‌های فسیلی کرده‌اند و نشانه‌ای از تغییر این روند در آینده نزدیک وجود ندارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند نمی‌توان از تامین مالی این حوزه صرف نظر کرد زیرا نفت، گاز و زغال‌سنگ حدود ۸۰ درصد سبد انرژی جهان را تشکیل می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد حوزه انرژی‌های پاک آمریکا پس از تصویب لایحه تاریخی اقلیم و انرژی که کارشناسان به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذاری انجام شده توسط یک کشور برای مبارزه با تغییرات اقلیمی از آن استقبال کرده اند، تا کنون رشد قابل توجهی داشته است.این لایحه که قانون کاهش تورم نامیده می‌شود، ۳۶۹ میلیارد دلار به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص می‌دهد که انجمن انرژی‌های پاک آمریکا پیش‌بینی می‌کند می‌تواند تولید انرژی‌های پاک را بیش از ۳ برابر کند، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را با محدود کردن سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۳۰، ۴۰ درصد کاهش دهد و ۵۵ هزار شغل در این زمینه ایجاد کند.

این برنامه بخشی از اعتبارات مالیاتی که از قبل برای انرژی‌های تجدیدپذیر وجود داشتند تمدید کرده است و همچنین انگیزه‌های جدیدی به منظور سرمایه‌گذاری در فناوری انرژی پاک و تولید آن ایجاد می‌کند. برای اولین بار است که سرمایه‌گذاران از جانب دولت فدرال تضمین‌هایی در قالب یارانه دریافت می‌کنند.

اختصاص ۴۶۰۰ میلیارد دلار به سوخت‌های فسیلی از زمان تصویب معاهده پاریس

اما نباید اشتباه کرد، همچنان صدها میلیارد دلار سالانه به سوخت‌های فسیلی تزریق می‌شود بدون اینکه به این زودی نشانه‌ای از تغییر  این روند مشاهده شود. بر اساس آخرین گزارش اقلیمی که توسط ۵۰۵ سازمان از ۵۱ کشور در سراسر جهان تایید شده است، ۶۰ بانک بزرگ جهان رقم خیره‌کننده ۴۶۰۰ میلارد دلار از زمان تصویب معاهده پاریس در سال ۲۰۱۵، صرف تامین مالی این حوزه کرده اند که ۷۴۲ میلیارد دلار از آن فقط در سال ۲۰۲۱ بوده است.

گزارشی درمورد بانکداری و هرج و مرج اقلیمی می‌گوید که بانک‌های جی پی مورگان[۱]، سیتی[۲]، ولز فارگو[۳] و بانک اف امریکا[۴]سرمداران جهانی در حوزه مالی سوخت‌های فسیلی هستند که یک چهارم کل حجم مالی این حوزه را در ۶ سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند. آر بی سی[۵] بد‌ترین بانک فعال کانادا در حوزه مالی سوخت‌های فسیلی است. بارکلیز[۶] و ام یو اف جی[۷] نیز بدترین بانک‌های این حوزه در اروپا و ژاپن هستند.

اختصاص ۱۸۵ میلیارد دلار به ۱۰۰ شرکت بزرگ نفت و گاز در سال ۲۰۲۱

این گزارش از این واقعیت که ۶۰ بانک ذکر شده ۱۸۵.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱۰۰ شرکتی که بیشترین تلاش را برای گسترش سوخت‌های فسیلی کرده اند مثل آرماکو[۸] و اکسون‌ موبیل[۹] اختصاص داده‌اند اما همچنان از تعهدات خود صحبت می‌کنند، ابراز تاسف کرده است.

بعضی از آمار کلیدی گزارش به شرح زیر است:

  • ماسه‌های نفتی: حوزه مالی این بخش ۵۱ درصد از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ با رقم ۲۳.۳ میلیارد دلار افزایش داشته است که بانک‌های کانادایی آر بی سی و تی دی[۱۰] در آن نقش داشتند.
  • نفت و گاز قطب شمال: جی پی مورگان، گروه اس ام بی سی[۱۱] و اینتسا سانپائولو[۱۲] در راس بانک‌های فعال در این بخش در سال گذشته بودند. در سال ۲۰۲۱،  ۸.۲ میلیارد دلار صرف آن شد که نشان‌دهنده عدم تاثیر سیاست‌های محدود کننده است.
  • نفت و گاز فراساحلی: بانک‌های بزرگ در سال گذشته ۵۲.۹ میلیارد دلار به این بخش تزریق کردند که سیتی گروپ و جی پی مورگان بیشترین سهم را از این منابع  مالی داشتند. بانک بی ان پی پارابیس[۱۳] بزرگ‌ترین بانک فعال در این حوزه طی ۶ سال گذشه از زمان امضای معاهده پاریس بوده است.
  • نفت و گاز فرک شده: بانک‌های آمریکای شمالی همچون ولز فروکو ۶۲.۱ میلیارد دلار صرف این حوزه کرده اند.
  • استخراج زغال سنگ: چینی‌ها پیشتاز تامین مالی این حوزه هستند به طوریکه بانک‌های اوربرایت[۱۴] و سی آی تی آی سی[۱۵]  چین در صدر فعالین این بخش قرار دارند که در سال گذشته ۱۷.۴ میلیارد دلار به آن منابع مالی تزریق کردند.
  • انرژی حاصل از زغال سنگ: بر خلاف هدف‌گذاری صورت گرفته برای حذف تدریجی زغال سنگ، تامین مالی این بخش در ۳ سال گذشته با حدود ۴۴ میلیارد دلار تقریبا ثابت مانده است که بانک‌های چینی سهم بسزایی در آن داشته اند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌گویند که چشم‌پوشی و صرف نظر کردن از سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی به طور کامل غیر ممکن است زیرا نفت، گاز و زغال سنگ هنوز حدود ۸۰ درصد از سبد انرژی جهان را تشکیل می‌دهند. کمبود انرژی و مواد غذایی ناشی از جنگ در اوکراین علت این واقعیت است و در عین حال باعث شده است تغییر ناگهانی یا عجولانه در روند استفاده از سوخت‌های فسیلی در کشور‌های اروپایی خطرناک باشد.

پی‌نوشت:

[۱] Jpmorgan Chase

[۲] Citi

[۳] Wells Fargo

[۴] Bank of America

[۵] RBC

[۶] Barclays

[۷] MUFG

[۸] Saudi Aramco

[۹] ExxonMobil

[۱۰] TD

[۱۱] SMBC Goup

[۱۲] Intensa Sanpaolo

[۱۳] BNP Paribas

[۱۴] China Everbright Bank

[۱۵] China CITIC Bank

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.