۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۴۴۵ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: محسن شاطری
۰

تحریم‌های نفتی روسیه، کاهش ذخایر سوختی آمریکا، رسیدن فصل سرما، رکورد قیمتی سوخت دیزل و محدودیت‌های پالایش جهانی، باعث افزایش فشار به بازار‌های سوختی اتحادیه اروپا شده‌اند. آمریکا نیز با وجود افزایش صادرات سوخت، توانایی پاسخ به نیاز سوختی اروپا را نخواهد داشت و انتظار می‌رود بحران سوخت در این قاره و برخی دیگر نقاط جهان در آینده عمیق تر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد با وجود نشانه‌های رشد ضعیف اقتصاد جهانی، بازارهای محلی سوخت دیزل در فشار هستند و این فشار با رسیدن فصل سرما و اعمال تحریم نفتی و سوختی روسیه توسط اروپا بیشتر خواهد شد. میزان ذخایر سوخت تقطیر شده در اروپا و آمریکا کم شده است. موجودی انبار‌ها در آمریکا بر خلاف حالت معمول در این تابستان افزایش پیدا نکرده است.

از پایان ماه ژوئن، بیشترین کاهش در این زمان از سال، در ۳۲ سال گذشته رخ داده است. بازار سوخت اروپا با روی‌آوردن صنایع و شرکت‌های یوتیلیتی‌محور به محصولات نفتی از گاز طبیعی، بیشتر تحت فشار قرار گرفته است. اصطکاک بین اروپا و روسیه و بی اعتمادی به این کشور در عرضه انرژی، افزایش قیمت این شرکت‌ها را در پی داشته است.

کاهش ذخایر سوختی آمریکا به کمتر از میانگین سالانه

با رسیدن ماه‌های پیش رو، کمبودها می‌تواند با شروع فصل سرما بدتر شده که همزمان با ممنوعیت برنامه‌ریزی شده اتحادیه اروپا برای واردات سوخت‌های دریایی روسیه در شروع سال ۲۰۲۳ است. آمریکا حجم بیشتری از دیزل را به اروپا صادر می‌کند اما احتمالال تاثیر زیادی نخواهد داشت زیرا ذخایر آمریکا نیز پایین‌تر از میانگین فصلی است. آخرین گزارش هفتگی EIA [۱] نشان می‌دهد ذخایر سوخت تقطیر‌ شده در آمریکا در هفته منتهی به ۲۹ جولای به ۲.۴ میلیون بشکه کاهش یافته و حدود ۲۵ درصد پایین‌تر از میانگین ۵ ساله خود در این زمان از سال قرار گرفته است.

بر اساس تحلیل یکی از تحلیلگران بازار رویترز[۲]، ذخایر دیزل، نفت‌گاز، کروسین و بقیه سوخت‌های تقطیرشده تا ۲۹ جولای با عدد ۱۰۹.۳ میلیون بشکه، در پایین‌ترین میزان خود در این زمان، از سال ۱۹۹۶ قرار گرفته است. به طور معمول، ذخایر سوخت تقطیری آمریکا در طول فصل تابستان، با تولید بیشتر بنزین توسط پالایشگاه‌ها به منظور پاسخ به نیاز سوختی این فصل، افزایش می‌یافت اما این روند امسال ادامه نداشت.

تحریم‌های وضع شده اتحادیه اروپا علیه نفت خام و محصولات نفتی روسیه، تجار را وادار کرده است تا مقادیر بیشتری از گازوئیل را از منابع غیر روسی تهیه کنند. ایالات متحده یکی از این منابع بوده که صادرات آن در ماه جولای به ۱.۴ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین مقدار در ۵ سال اخیر بوده است.

ادامه‌دار بودن چالش سوخت دیزل در اروپا با تداوم تحریم روسیه

بر اساس آمار شرکت وورتکسا[۳] میزان وادرات سوخت دیزل اروپا‌ از روسیه به عدد ۶۸۰ هزار بشکه در روز در ماه جولای رسیده است که رشد ۱۳ درصدی ماهانه و ۲۲ درصدی سالانه را نشان می‌دهد. این مقدار از عرضه، ۲۰۰ هزار بشکه در روز از منابع غیر روسی بیشتر است. در آینده بسیار مهم است که مشخص شود پالایشگاه‌های آمریکا می‌توانند دیزل بیشتری برای صادرات به اروپا تولید کنند یا خیر. بر اساس گفته پالایشگاه‌های آمریکا قابلیت زیادی برای تولید بیشتر دیزل به منظور صادرات به اروپا وجود ندارد.

یکی از تحلیلگران شرکت وورتکسا معتقد است به صورت کلی این سوال وجود دارد که با توجه رکورد قیمتی دیزل در ۵ ماه گذشته، افزایش و نه حتی کاهش وابستگی به واردات سوخت دیزل از روسیه، محدودیت پالایش جهانی و نقش قابل توجه دیزل به عنوان سوخت جایگزین گاز طبیعی و برق این امکان برای اروپا وجود دارد که محدودیت واردات را به طور کامل اجرا کند یا خیر. موارد ذکر شده می‌تواند عزم اروپا بویژه سیاستمداران آن را با چالش مواجه کند.

عرضه سوخت در سراسر اروپا بخاطر سطح بسیار پایین رودخانه راین که کریدور اصلی حمل و نقل محصولات نفتی است دچار اختلال بیشتری شده است. حتی با کندی اقتصاد، تغییر سوخت از گاز به نفت در اروپا با نزدیک شدن به فصل زمستان احتمالا تقاضای بیشتر سوخت تقطیری را به همراه خواهد داشت و بازار دیزل را فشار بیشتری مواجه می‌کند.

منبع: اویل پرایس

پی‌نوشت:

[۱] Energy Information Administration

[۲] Reuters

[۳] vortexa

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.