۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۴۳۷ ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰ دسته: انرژی
۰

بعد از جنگ اوکراین، آمریکا به طور کامل و اروپا به طور نسبی خرید نفت از روسیه را تحریم کردند. این تحریم‌ها ابتدا مقداری تولید نفت روسیه را کاهش داد. اما وجود ظرفیت پالایش نفت بالا در روسیه و فعال شدن آن در ماه‌های اخیر موجب شده است میزان تولید نفت این کشور بار دیگر تا سطح پیش از شروع جنگ افزایش یابد. روسیه با افزایش تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی، اثرات تحریم نفتی غرب را خنثی کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از جنگ اوکراین، کشورهای غربی تحریم های متعددی علیه روسیه وضع کردند. هرچند اروپا وابستگی عمیقی به نفت و گاز روسیه دارد و امکان کاهش چشمگیر واردات از روسیه در کوتاه مدت را نداشت اما کشورهای اروپایی و دیگر متحدین آمریکا تا جای ممکن تلاش کردند از میزان خرید و نفت و گاز از روسیه بکاهند. این مسئله در کوتاه مدت مشکلاتی را برای بخش تولید نفت روسیه ایجاد کرد اما این کشور توانست با اقداماتی به مرور زمان مشکلات بخش تولید نفت را مرتفع کند.

تولید نفت روسیه به سطح پیش از شروع جنگ اوکراین رسیده است

بر اساس اخرین آمار، تولید نفت روسیه در حال حاضر به سطح پیش از جنگ اوکراین رسیده است. این درحالیست که بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا و اروپا، میزان صادرات نفت روسیه مقداری کاهش یافته بود و این مسئله به سرعت در میزان تولید نفت روسیه نیز اثر گذاشته بود. اما با گذشت نزدیک به ۵ ماه، با وجود تحریم‌ها، روسیه توانسته است میزان تولید نفت خود را بازیابی کند.

ظرفیت پالایشی بالا مانع افت تولید نفت روسیه در اثر تحریم

عامل اصلی افزایش تولید نفت روسیه با وجود تحریم‌ها، فعال شدن ظرفیت پالایشی بالای این کشور است. تا پیش از جنگ اوکراین بخشی از پالایشگاه‌های روسی با کمتر از ظرفیت مشغول فعالیت بودند و بخش بیشتری از نفت این کشور به شکل خام صادر میشد. اما بعد از کاهش واردات نفت روسیه از سوی کشورهای غربی، پالایشگاه‌های کوچک و بزرگ روسیه، در فاصله چند ماه ظرفیت خالی مانده خود را فعال کردند و به این ترتیب امکان افزایش دوباره تولید نفت این کشور را فراهم کردند.

دولت روسیه برای فعال شدن ظرفیت بیشتر پالایش نفت خام در این کشور، اقدام به اعطای یارانه به تولیدکنندگان فرآورده‌های نفتی کرده است. این اقدام انگیزه پالایش نفت و تولید فرآورده نفتی در داخل روسیه را افزایش داده است. این درحالیست که افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی به مراتب بیشتر از قیمت نفت خام بوده و این مسئله به طور طبیعی سود پالایش نفت را افزایش داده است.

روسیه با صادرات فرآورده به جای نفت خام تحریم را خنثی کرد

افزایش تولید فرآورده‌های نفتی روسیه در آمار صادرات این کشور نیز نمایان است؛ به طوریکه در طول ماه‌های اخیر میزان صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه افزایش یافته است. افزایش تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی به جای نفت خام نه تنها به افزایش درآمدهای ارزی دولت روسیه منجر شده، بلکه تحریم نفت کشورهای غربی را نیز بی اثر نموده است. این روند نشان می‌دهد بخش انرژی اقتصاد روسیه از مقاومت و قابلیت انعطاف پذیری بالایی برای مقابله با تحریم‌ها برخوردار است.

در حال حاضر ظرفیت پالایش نفت روسیه ۵.۲ میلیون بشکه در روز است و انتظار می‌رود در ماه‌های آتی بر میزان آن افزوده شود و تا سطح ۵.۵ میلیون بشکه در روز نیز برسد. افزایش تولید فرآورده‌های نفتی با یارانه دولتی موجب شده است با وجود افزایش شدید قیمت‌های جهاین، قیمت تمام شده سوخت و دیگر فرآورده‌های نفتی در روسیه تا حدودی کنترل شود.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.