۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۱۳۴ ۰۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

سخنگوی وزارت خارجه چین در چهاردمین اجلاس گروه بریکس، که آخر هفته گذشته به صورت مجازی برگزار شد، در پاسخ به خبرنگاران رسانه‌های بلومبرگ و رویترز، تاکید کرد که همه رهبران اعضای این گروه بر لزوم عضویت کشورهای درحال توسعه در گروه بریکس اتفاق نظر دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد روز پنجشنبه هفته گذشته، مصادف با دوم تیر ماه، چهارمین اجلاس کشورهای عضو گروه بریکس (BRICS) در کشور چین برگزار شد و رهبران این کشورها، عموما به صورت مجازی در این اجلاس به سخنرانی پرداختند. گفتنی است در حال حاضر ۵ کشور چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی در گروه بریکس عضویت دارند، اما کشورهای درحال توسعه دیگری از جمله ایران که چشم انداز عضویت آن‌ها در بریکس وجود دارد، در حال حاضر به عنوان عضوی از «بریکس پلاس» شناخته می‌شوند.

در اجلاس اخیر علاوه بر رهبران چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی، به عنوان اعضای اصلی، آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران نیز در کنار رهبران بسیاری از کشورهای عضو بریکس پلاس، به صورت مجازی به سخنرانی پرداخت.

توافق رهبران بریکس بر عضویت کشورهای بیشتر

در این اجلاس رهبران کشورها درخصوص نگرانی‌های مختلف خود در عرصه بین‌الملل به ایراد سخنرانی پرداختند و بر لزوم همکاری کشورهای درحال توسعه با یکدیگر تاکید کردند. در این میان یکی از مواردی که از سوی شی جین پینگ رئیس جمهور چین مورد تاکید قرار گرفت، لزوم افزایش تعداد اعضای گروه بریکس در آینده نزدیک بود.

در این خصوص خبرنگاران رسانه‌های بلومبرگ و رویترز در کنفرانس خبری سخنگوی وزارت خارجه چین، این سئوال را مطرح کردند که آیا افزایش تعداد اعضای گروه بریکس تنها خواسته چین است یا همه اعضای گروه بر این مسئله اتفاق نظر دارند. وانگ وبین، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در پاسخ به این سئوال تاکید کرد که گروه بریکس در طول ۱۶ سال فعالیت خود همواره بر لزوم توسعه همکاری بین کشورهای درحال توسعه و به اصطلاح «جنوب جهانی» تاکید داشته و امروز نیز به دنبال افزایش تعداد اعضا از بین این کشورهاست.

آقای وبین همچنین گفت: گروه بریکس به یک نیروی مثبت، پایدار و سازنده در صحنه جهانی تبدیل شده و نفوذ و جذابیت بین‌المللی آن مدام در حال افزایش است. چین به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس در سال جاری، تاکید دارد که همکاری‌های این گروه با دیگر کشورهای درحال توسعه، در قالب گروه بریکس پلاس توسعه پیدا کند. در عین حال تمامی کشورهای عضو بریکس در خصوص لزوم افزایش تعداد اعضای این گروه از بین کشورهای درحال توسعه اتفاق نظر دارند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه چین

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.