۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۲۵۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: رحیم خدابخشی
۰

اتحادیه غلات روسیه از سال ۱۹۹۴ به منظور تسهیل فرایند تولید و بازاریابی ایجاد شده و با گردهم آوردن بازیگران مهم و ارتباط آن‌ها با بازارهای جهانی توانسته است میزان تولید و صادرات غلات در روسیه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. گندم یکی از اصلی‌ترین محصولاتی است که این اتحادیه با رفع موانع، تولید آن را در دو دهه اخیر بیش از دو برابر و صادرات آن را ده‌ها برابر کرده است.

مسیر اقتصاد/ اتحادیه غلات روسیه[۱] با نام اختصاری RGU یکی از بزرگترین و اصلی ترین اتحادیه‌های کشاورزی روسیه است که از سال ۱۹۹۴ با همکاری نهادهای مختلف کشاورزی، اقتصادی، بازرگانی، حمل و نقل و… روسیه به منظور ساماندهی به وضعیت تولید و صادرات غلات روسیه تاسیس شده است. این اتحادیه بیش از ۴۰۰ شرکت و سازمان مختلف که فعالیت آن‌ها در زمینه تولید، ذخیره سازی، خشک کردن، فرآوری، تجارت داخلی و بین المللی غلات و محصولات غلات و خوراک دام، بررسی کیفیت غلات و صدور گواهینامه و دیگر امور مربوطه است را در بر می‌گیرد.

اتحادیه غلات روسیه با ایجاد بستر مناسب برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و دیگر بازیگران عرضه غلات و ارتباط بازار داخلی با بازارهای خارجی توانسته است روسیه را به یکی از مهم ترین کشورهای تولیدکننده غلات در دنیا تبدیل کند.

سازوکار اتحادیه غلات روسیه از اهداف تا خدمات  

اصلی ترین اهداف اتحادیه غلات روسیه، تسهیل تولید و حمایت از فروش غلات و فرآورده‌های آن، بهبود کیفیت و توان رقابتی تولیدات داخلی، ایجاد شرایط قانونی و تجاری لازم برای همکاری موثر شرکت کنندگان غلات در بازارهای داخلی و جهانی، کمک به پیشرفت فناوری در زمینه تولید، ذخیره سازی، فرآوری غلات و دیگر زیرساخت‌های آن، رعايت مقررات تجارت و منشور اخلاقي از طرف آنها و… است.

این اتحادیه در زمینه‌های مشاوره جهت اجاره ماشین آلات کشاورزی، جذب یارانه از بودجه فدرال برای بازپرداخت سود وام‌های کشاورزان، ارائه یارانه هزینه سوخت، تسهیل قوانین صادرات محصولات کشاورزی، صدور اسناد کیفیت و ایمنی غلات و محصولات آن، وضع مقررات فنی، شرکت در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی و رویدادهای دیگر، تسهیل قراردادهای بیمه، اخذ وام بانکی برای کشاورزان و… فعال است.[۲]

همچنین این اتحادیه با بررسی ماهانه و ارائه گزارش و آمار به اعضای خود با محوریت بازار غلات در روسیه و جهان و پیش بینی تحولات آینده بازار داخلی و جهانی، امکان برنامه ریزی و اقدام صحیح را برای اعضا فراهم می‌سازد.

در حال حاضر بیش از نیمی از تولید آرد و خوراک دام، دو سوم گردش مالی در بازار غلات روسیه و بیش از ۹۵ درصد از صادرات غلات و محصولات فرآوری شده، توسط اعضای این اتحادیه صورت می‌گیرد. همچنین اتحادیه غلات روسیه ده انجمن منطقه‌ای را در مناطق مختلف فدراسیون روسیه سازماندهی کرده است که بیش از ۸۰ درصد از تولید سالانه غلات روسیه توسط اعضای آن تولید می‌شود.[۳]

ابتکارات اتحادیه غلات روسیه عامل تحول در تولید و صادرات گندم

ابتکارات این اتحادیه در تسهیل تولید گندم و بازاریابی مناسب جهت صادرات در کنار حمایت‌های دولتی باعث شده در دو دهه گذشته روسیه به بزرگترین صادرکننده گندم در دنیا تبدیل شود. نمودار زیر تولید و صادرات گندم روسیه در بازه زمانی ۲۰۰۰ الی ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد:

طبق نمودار میزان تولید گندم روسیه در سال ۲۰۰۰ حدود ۳۵ میلیون تن بوده است. این میزان در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۸۰ میلیون تن رسیده است. همچنین میزان صادارت گندم روسیه در سال ۲۰۰۰ حدود ۷۰۰ هزار تن بوده است که در سال ۲۰۲۰ به حدود ۳۹ میلیون تن رسیده است.[۴]

یکی دیگر از اهداف مهم اتحادیه غلات روسیه در خصوص محصول گندم، جایگزینی فروش فرآورده‌های گندم از جمله آرد با فروش گندم در بازارهای جهانی است. با توجه به اینکه اصلی ترین خریدار آرد از روسیه در حال حاضر چین است این اتحادیه در صدد است با بازاریابی مناسب زمینه تولید بیشتر آرد و صادرات آن به کشورهای دیگر را فراهم سازد

پینوشت:

[۱] Russian Grain Union

[۲] سایت روسی گرون

[۳] ای پی کی اینفورم

[۴] ایندکس موندی

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.