۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۰۷۱ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰ دسته: انرژی
۵

بر اساس آمارهای گمرک در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۹۲ هزار تن بنزین به قیمت ۷۱ میلیون دلار از کشور صادر شده و به این ترتیب دولت از هر لیتر بنزین صادراتی ۶۷۳۰ تومان درآمد کسب کرده است.

مسیر اقتصاد/ بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی، در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۹۲ هزار تن بنزین به قیمت ۷۱ میلیون دلار از کشور صادر شده است. بنابراین با توجه به اینکه هر تن بنزین تقریبا معادل ۱۳۵۰ لیتر است، دولت از هر لیتر بنزین صادراتی ۲۷.۵ سنت دلار درآمد کسب کرده است. همچنین با احتساب اینکه نرخ ارز سامانه نیما در طول دو ماه اخیر به طور میانگین در حدود ۲۴ هزار ۵۰۰ تومان بوده، هر لیتر بنزین صادراتی در حدود ۶۷۳۰ تومان برای دولت درآمد ایجاد کرده است.

امارات در صدر مقاصد صادرات بنزین ایران

بر اساس آمار گمرک امارات در صدر مقاصد صادراتی بنزین ایران قرار دارد و در واقع ۶۰ درصد از بنزین صادراتی ایران به این کشور صادر می‌شود. بعد از امارات نیز کشورهای افغانستان با ۲۵ درصد، عراق با ۱۴ درصد و ارمنستان با سهمی یک درصدی قرار دارند. نکته جالب توجه اینکه قیمت بنزین صادراتی به امارات به طور میانگین حدود ۲۶.۵ سنت دلار برای هر لیتر بوده که در مقایسه با کشورهای افغانستان، عراق و ارمنستان پایین تر است.

بنزین ایران درحالی در حدود ۲۷ سنت دلار در هر لیتر صادر می‌شود که در حال حاضر قیمت FOB خلیج فارس به مراتب بیشتر از این میزان است و قیمت خرده فروشی بنزین در کشورهای جهان به بیش از ۱.۲ دلار رسیده است. بنابراین انتظار می‌رود مسئولین وزارت نفت درخصوص چرایی پایین بودن قیمت بنزین صادراتی در رسانه‌ها شفاف سازی نمایند.

همچنین بر اساس آمار گمرک روزانه ۳۱۰۰ تن بنزین معادل ۴.۲ میلیون لیتر از کشور صادر می‌شود که در حدود ۴ تا ۵ درصد مصرف داخلی کشور است.

افزایش قیمت داخلی بنزین با چه الگویی منطقی است؟

وضعیت فعلی قیمت گذاری بنزین در داخل کشور فاصله زیادی با نقطه مطلوب دارد و مواردی همچون اسراف، قاچاق، انحراف منابع و عدم تحقق عدالت نتیجه وضعیت فعلی تعیین قیمت‌هاست. اما توجه به قیمت بنزین صادراتی در تعیین قیمت داخلی بسیار اثرگذار است. در واقع زمانی که دولت از هر لیتر بنزین صادراتی در حدود ۶۷۰۰ تومان درآمد کسب می‌کند، صحبت از رساندن قیمت بنزین داخلی به حدود یک دلار منطقی نیست. نکته دیگر اینکه افزایش نرخ‌های صادراتی محصولاتی مثل بنزین به دلیل ناتوانی دولت در کنترل ارزش پول ملی رخ داده است.

دغدغه اصلی از اصلاح قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی، توزیع عادلانه منابع در کشور است و این هدف جز با تعیین پلکانی قیمت، همچون الگویی که در زمینه قیمت برق و گاز خانگی حاکم است، قابل تحقق نیست. بنابراین برای بهبود وضعیت در زمینه توزیع بنزین و همچنین کاهش یارانه بی حسابی که اقشار ثروتمند از آن بهره می‌برند، لازم است بر اساس یک الگوی پلکانی، قیمت برای مصارف بالا و حتی خودروهای لوکس، افزایش جهشی داشته باشد و در عین حال برای مصارف کمتر، متناسب با درآمد اقشار مستضعف تعیین شود. نتیجه چنین اقدامی بهبود عدالت در توزیع منابع، جلوگیری از مصرف بی رویه و قاچاق و افزایش درآمدهای دولت از محل فروش بنزین در داخل کشور است. تنها در این صورت است که می‌توان بالاترین نرخ پلکانی قیمت بنزین را با نرخ صادراتی آن مقایسه و حتی قیمت داخلی را از قیمت صادراتی بیشتر تعیین کرد.

انتهای پیام/ انرژی

  1. بنزین حوزه حمل و نقل چی؟اون بخش اگر قیمت بنزین بالا بره تورم شدیدی ایجاد خواهد کرد.امیدوارم دوباره با یک حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی مواجه نشیم

    ۰۰
  2. با طرح جدید سهمیه بندی و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: ۱- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است ۲- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی هوا و مرگ و میر فراوان ناشی از آن و منجر میشود ۳- اصلاح قیمت و بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر در این زمینه ۴- عدالت بیشتر در بهره مندی از یارانه انرژی.
    در صورتی که فقط سهمیه دولتی قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
    البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت باید سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی انجام گیرد - در زمینه دیگر حاملهای انرژی هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود تا افرادیکه در مصرف منابع ، برنامه ریزی و صرفه جویی انجام میدهند نتیجه مستقیم آنرا دریافت کنند، همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد.
    برای اینکه سهمیه بندی جدید بنزین به افراد عادلانه تر باشد و حد اقل سهمیه هم رعایت گردد، پیشنهاد میشود: به خانواده های ۲ نفره ۶۰ لیتر- ۳ نفره ۷۵ و ۴ نفره ۹۰ و ۵ نفر به بالا ۱۰۵ لیتر پرداخت گردد.

    ۰۰
  3. با هر طرحی که شامل سهمیه به افراد و خرید و فروش حاملها باشه مخالفم کسری بودجه به اندازه شوک قیمتی عامل تورم نیست تورمی که باعث کسری بودجه خواهد شد خلوت کردن خیابانها یعنی مردم اجازه رفت و آمد هم ندارند مثل وقتی که بعد از شوک قیمت کالاهای اساسی سفرشون کوچکتر شده بی شعوری هم حدی داره کمتر رفاه مردم رو خط حملتون قرار بدید فقیر سازی مردم و مجبور کرذنشون به بازی فروش حاملها مسخرست لطفا کمتر به عادلانه کردن یارانه فکر کنید چرا از این واژه استفاده می کنید وقتی مسئله تون چیز دیگری ست

    ۰۰
  4. وقتی کسی به دنبال بازی کردن با نرخ حاملهای انرژی به دنبال رسیدن به چندین هدف هست تنها کاری که می خوام انجام بدم زدن توی دهنشه هر نوع بازار ثانویه ای برای حاملهای انرژی بی معنیه و غیر قابل قبوله مجلس طرح رو به همه پرسی بگذاره .خرید و فروش سهمیه به هیچ وجهه

    ۰۰
  5. هر نوع بازار ثانویه یعنی قیمت گذاری شناور یعنی عدم شفافیت در قیمت گذاری حاملهای انرژی خصوصی سازی انفال خلاف قانون اساسیست اون از معادن این هم از نفت اگر جمهوری اسلامی به قانون اساسی پایبند نیست چرا از برندازی ناراحت میشه

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.