۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۹۵۶ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، ضمن تاکید بر افزایش ضریب خودکفایی تولید روغن در داخل کشور، گفت: در تعامل با دولت قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم دانه کلزا را ۲۳ هزار تومان تعیین کردیم.

برای کاهش وابستگی به واردات روغن و دانه‌های روغنی، تعیین مناسب قیمت خرید تضمینی دانه کلزا به منظور تشویق کشاورزان برای افزایش سطح زیر کشت و میزان تولید ضروری است. در این راستا محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص چالش‌های کالاهای اساسی مانند دانه‌های روغنی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: از نظر اقلیمی کشور ما از یک ظرفیت خوب و منحصر به فرد در بین کشورهای منطقه برخوردار است. همچنین از ۱۳ اقلیمی که در دنیا وجود دارد، ۱۱ اقلیم در کشور وجود دارد که یک ظرفیت خوبی را برای تولید در کشور فراهم کرده است.

تاکید همزمان بر کاهش مصرف و افزایش تولید روغن

وی با اشاره به داشتن نقشه راه در خصوص کالاهای استراتژیکی مانند دانه‌های روغنی در برنامه زمانی مشخص گفت: در گذشته وجود نگاه لیبرالی و غربگرایانه برای کشور مشکل ایجاد کرده است، چرا که به جای اتکا به ظرفیت‌های داخلی به دیگران دل خوش کرده بودیم. کشورهای دیگر نیز در مشکلات و بحران ها به دنبال منافع خودشان هستند. بایستی هم کارهای پژوهشی و تحقیقاتی صورت بگیرد و هم در قالب یک برنامه زمان‌بندی شده مسیر خودمان را دنبال کنیم. در این راستا وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کردیم که شروع کار را دنبال کند.

عسکری با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در حوزه روغن افزود: مصرف کشور در حوزه روغن بیش از حد جهانی است، باید فرهنگ‌سازی انجام بگیرد که در حوزه مصرف دچار اسراف نشویم و با یک نگاه منطقی در راستای منافع مردم و آینده کشور مصرف ما به گونه‌ای باشد که بتوانیم از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم. در این راستا می‌توانیم علاوه بر برنامه‌های زمان‌بندی شده از طریق سیاست‌های خرید تضمینی از تولید حمایت کنیم.

قیمت خرید تضمین کلزا ۲۳ هزار تومان تعیین شده است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد خرید تضمینی کلزا افزود: دولت ابتدا قیمتی بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان را به ازای هر کیلوگرم پیشنهاد داده بود اما با اصلاحی که توسط کمیسیون کشاورزی مجلس انجام داد، قرار شد قیمت خرید تضمینی کلزا ۲۳ هزار تومان باشد و مابه‌التفاوت آن از رقم پیشنهادی دولت را خود دولت پرداخت کند.

عسکری در پایان خاطرنشان کرد: جنگ اوکراین ظرفیت مناسبی را برای کشور فراهم آورده است که بایستی به درستی از آن استفاده کنیم. روسیه به شدت به کشور ما برای تامین امنیت غذایی خود نیازمند است و ما می‌توانیم کالاهای کشاورزی مانند صیفی‌جات و سبزی را به راحتی تامین کنیم و درآمد خوبی نصیب کشور شود. اما این مسائل به حوزه اجرا برمی‌گردد که وزارت جهاد کشاورزی بایستی همت بیشتری به خرج دهد. ما همچنین بخش خصوصی را هم پای کار آوردیم که بتوانیم بازار روسیه را تامین کنیم.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.