۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۳۷۹ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

علی خسروی کارشناس اقتصاد کشاورزی، سامانه بازارگاه را یک داشبورد مدیریتی و نظارتی دانست و افزود: بعد از راه‌اندازی از نیمه دوم سال ۱۳۹۸، سامانه بازارگاه مزایایی همچون شفافیت وضعیت واردات و مصرف نهاده‌ها و ارائه اطلاعات به روز از عملکرد شرکت‌ها را به ارمغان آورده است.

علی خسروی کارشناس اقتصاد کشاورزی در گفتگو با مسیراقتصاد در خصوص سازوکار اجرایی سامانه بازارگاه گفت: سامانه بازارگاه از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ بصورت عملیاتی توسط وزارت جهاد کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت و به تدریج از پایان سال ۱۳۹۸ تا خرداد ماه سال ۱۳۹۹ عرضه تمامی نهاده های دامی از طریق آن الزامی شد.

خسروی در ادامه اظهار داشت: ضرورت استفاده از این سامانه، وجود یک سیستم برای راهبری و پایش وضعیت واردات، عرضه و توزیع نهاده های دامی (شامل ذرت، کنجاله سویا، دانه سویا و جو دامی) در قیمت مصوب بود. در واقع این سامانه، وضعیت واردات نهاده های دامی توسط شرکت های وارد کننده و تخصیص آن در بخش کشاورزی به مرغداری، دامداری ها و… در قالب یک سیستم جامع نمایش می داد و امکان مدیریت آن را فراهم می ساخت.

سامانه بازارگاه از سه بخش اصلی تشکیل شده است

این کارشناس اقتصادی در خصوص بخش های مختلف سامانه بازارگاه بیان داشت: این سیستم بطور کلی شامل سه زیر مجموعه یا بخش است، بخش اول، اطلاعات واردات نهاده به تفکیک شرکت و مشخصات محموله وارداتی(همچون شماره ثبت سفارش و حجم یا وزن، کوتاژها و مبدا واردات ، تاریخ ها و غیره) را شامل می شود.

وی ادامه داد: بخش دوم که تابلو عرضه است و به خریداران میزان موجودی نهاده ها را نشان می دهد و بخش سوم که مربوط به اطلاعات خریداران است و به تفکیک بخش های مختلف مصرف کنندگان بر اساس مشخصات ثبتی واحدهای تولیدی طراحی شده است. علاوه بر بخش های فوق، این سامانه امکان تراکنش کالایی و مالی بین خریدار و فروشنده را بر اساس حساب بانکی طرفین تا صدور فاکتور و مشخصات بارنامه ای فراهم کرده است. بطور کلی، تمامی اطلاعات لجستیکی نهاده ها از مبدا تا مقصد در این سامانه قابل نظارت و پایش است.

چالش های سامانه بازارگاه حین اجرای و بکار گیری آن

این کارشناس اقتصادی، دسترسی به اطلاعات دقیق بهره برداران و مشخصات واحدهای تولیدی را از چالش های حین اجرای سامانه بازارگاه دانست و افزود: ایجاد امکان رصد و پایش برای دانه های فرآوری شده، ارتباط با سیستم های گمرکی و دریافت اطلاعات درست از گمرک، صحت سنجی و راستی آزمایی اطلاعات میدانی از وضعیت بهره برداران را از دیگر چالش های اجرایی سامانه بازارگاه دانست.

سامانه بازارگاه، شفافیت را در بازار نهاده های دامی به ارمغان آورد

خسروی در ادامه در خصوص ویژگی های مثبت سامانه بازارگاه، موارد زیر را اظهار داشت:

  • شفاف سازی اطلاعات و داده ها از وضعیت واردات و مصرف نهاده ها
  • شفاف سازی و ارائه اطلاعات دقیق از وضعیت دریافت نهاده توسط ذی نفعان و امکان راستی آزمایی بصورت سیستماتیک
  • ارائه اطلاعات به روز از وضعیت مصرف یا عرضه نهاده ها در هر یک مناطق کشور و وضعیت واحدهای تولیدی
  • ارائه اطلاعات به روز از وضعیت عملکرد شرکت ها
  • ارائه اطلاعات به روز و سریع از وضعیت عرضه نهاده ها و تخلفات یا تاخیر احتمالی
  • جلوگیری از ورود اطلاعات نادرست با سیستمی شدن فرآیند داده ها و اطلاعات

وی در پایان به منظور تکمیل ویژگی های مثبت سامانه بازارگاه افزود: با تجمیع اطلاعات و داده ها در سامانه بازارگاه، امکان پایش اطلاعات تامین و توزیع بصورت همزمان امکان پذیر شده و یک داشبورد مدیریتی و نظارتی فراهم شده است.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.