۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۳۹۹ ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

مسعود براتی کارشناس تحریم و روابط بین‌الملل، گره نزدن اقتصاد کشور به نتیجه مذاکرات وین را نقطه قوت دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم دانست و افزود: میزان انتفاع اقتصادی ایران از مذاکرات وین نهایتا فروش بیشتر نفت خواهد بود و نباید انتظار داشت مسائلی مثل سرمایه‌گذاری خارجی و دیگر مشکلات اقتصاد ایران با این مذاکرات رفع شود.

با توجه به احتمال پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای وین، این پرسش وجود دارد که انتفاع اقتصادی ایران از این توافق احتمالی چه میزان خواهد بود. در این راستا مسعود براتی کارشناس ارشد روابط بین الملل دانشگاه تهران در رابطه با انتظارات اقتصادی ایران در این شرایط در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: نکته مهمی که وجود دارد اینکه از زاویه تصمیم‌گیران، تغییر اساسی نسبت به دوره قبلی اتفاق افتاده است. این تغییر نگرش نسبت به جایگاه مذاکرات اثرش را روی فعالان اقتصاد و فضای اقتصادی خواهد داشت.

گره نزدن اقتصاد کشور به مذاکرات نقطه قوت دولت سیزدهم

براتی افزود: فضای کشور در دولت سیزدهم نسبت به فضایی که اقتصاد کشور در دولت قبلی به مذاکرات گره خورد بود، متفاوت شده است. در دولت سیزدهم وضعیت کاملا تغییر کرده است، یعنی مدیران اصلی اقتصادی دولت، وزرا و خود رییس جمهور توسط رهبر انقلاب مورد تقدیر گرفتند که اقتصاد و برنامه‌های خود را معطل مذاکرات و توافق نکردند. یک نمونه مهم رویکرد بودجه ۱۴۰۱ است که به عنوان برنامه اقدامات دولت در حوزه اقتصاد با این نگاه نوشته شده است.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که فضای کلی اقتصاد چه میزان متاثر از نتیجه مذاکرات است، متاسفانه عمق شرطی شدن اقتصاد که در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم به آن میزان است که اقتصاد به این پدیده یک حساسیتی داشته باشد. من فکر می‌کنم اگر ما یک بازه زمانی مناسبی را بگذرانیم و این نگاه دولت جدید دنبال شود این حساسیت هم کاهش پیدا خواهد کرد و کشور مستقل از نتیجه مذاکرات به یک ثباتی می‌رسد.

نهایت انتفاع اقتصادی ایران از مذاکرات فروش نفت است

این کارشناس بین‌الملل بیان داشت: در مجموع این مسیری که توسط دولت جدید شروع شده است، مسیر خوبی است و اقتصاد و جامعه از معطل بودن و شرطی بودن خارج می‌شوند؛ هر چند این به معنی پایان یافتن یک سری مشکلات نیست، اما مسیر رو به جلویی است. در مقابل هم تلاش‌هایی وجود دارد که این اتفاق انجام نگیرد و مسئله توافق همچنان زنده بماند. از نظر نگاه اصولی به بحث اقتصاد هم نگاهی که تحریم‌ها را به عنوان یک متغیر پایدار فرض می‌کند و نسبت به توافق وابستگی ندارد نگاه درستی است و با واقعیت اقتصاد ایران تطابق دارد.

براتی درباره به میزان انتفاع اقتصادی ایران از توافق احتمالی گفت: کیفیت توافق مهم است و میزان انتفاع اقتصادی را روشن می‌کند. برآورد کلی بنده این است که نباید خیلی امید غیر واقعی داشت که یک تغییرات اساسی در بحث خارجی اقتصاد ما به وجود بیاید. چرا که اکثر کارشناسان اقتصادی نیز معتقد هستند نتیجه دستاورد نهایتا برای کشور ما بحث فروش فیزیکی نفت باشد. اینکه درآمدهای حاصل از آن، قابلیت استفاده و یا جذب سرمایه خارجی چقدر باشد، همه نسبت به آن تردید دارند.

ادعای رفت تگ FTO  توسط مقامات دولت قبل صحیح نیست

وی تاکید کرد: ما با یک واقعیتی مواجه هستیم که دولت آمریکا یک دولت ضعیفی است. دولت بایدن احتمالا در اجرای تعهداتش مشکل داشته باشد و همین تعهداتی که در توافق احتمالی خواهد بود را نتواند انجام دهد. از آن مهمتر اینکه دولت ناپایداری هست و امکان اینکه در حدود دو سال دیگر کلا چرخشی ایجاد بشود در دولت آمریکا کاملا جدی است. لذا این تصوری که در زمان مذاکرات و در ذهن مردم به وجود آمده بود که قرار است تمام مشکلات کشور با توافق حل شود، درست نیست و نهایتا یک انتفاع محدود ممکن است وجود داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به رد ادعای مقامات دولت قبلی در مورد رفع تگ FTO  افزود: در مورد ادعای مطرح شده در این رابطه، این موضوع را ادعای غلطی می‌دانم که در واقع به این صورت نبوده است. صحبت‌های آقای خضریان نماینده مجلس، با توجه به دسترسی ایشان به اسناد خواندنی است که ادعای رفع تگ سپاه در دور قبلی مذاکرات را رفع کرده‌اند.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.