۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۱۰۲ ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی خداوردی
۰

دانه و کنجاله سویا نقش ویژه‌ای در تامین امنیت غذایی کشور چین دارد. بخش عمده سویای مصرفی در چین از طریق واردات تامین می‌شود و تا قبل از سال ۲۰۱۸ آمریکا بزرگترین تامین کننده این محصول برای چین بود. با آغاز جنگ تجاری میان این دو کشور از سال ۲۰۱۸ دولت چین به منظور مدیریت تامین سویای مورد نیاز خود اقدام به حمایت از تولید سویا و سایر محصولات جایگزین از طریق پرداخت یارانه به تولید در ازای سطح زیرکشت این محصول کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد دانه سویا یکی از محصولات ضروری و پراهمیت برای تولید محصولات پروتئینی و تامین امنیت غذایی در چین محسوب می شود. میزان مصرف سالانه کشور چین در سال حدود ۱۰۰ میلیون تن است که این مقدار از مصرف نشان از جایگاه ویژه این محصول دارد.

چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان به منظور تامین دانه سویای مورد نیاز خود اقدام به واردات حدود ۳۳ میلیون تن سویا در سال ۲۰۱۷ از آمریکا کرد. در سال ۲۰۱۸، دولت آمریکا برای حمایت از صنایع داخلی خود با افزایش تعرفه واردات ۱۰ درصدی محصولات وارداتی از چین نظیر فولاد، آلومینیوم و… زمینه را برای یک جنگ تجاری با چین فراهم کرد.

دولت چین نیز در اقدام متقابل با ایجاد تعرفه ۲۵ درصدی بر روی سویای وارداتی از آمریکا، میزان واردات این محصول را به شدت کاهش داد. براساس آمارها، میزان واردات سویا در سال ۲۰۱۸ به حدود ۱۷ میلیون تن کاهش پیدا کرد.

حمایت دولت چین از رشد تولید سویا با هدف کاهش واردات 

یکی از راهبردهای مهم دولت چین پس از کاهش واردت سویا از آمریکا، تقویت تولید داخلی این محصول اساسی و سایر نهاده­ های جایگزین بود.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد دولت چین با پرداخت  ۱۵۰ یوان(۲۱ دلار) یارانه به کشاورزان به ازای هر ۶۶۷ متر مربع زمینی که اختصاص به کشت سویا شده بود، اقدام به تشویق آنان در جهت کشت سویا کرد و همین امر باعث افزایش ۱۰ درصدی سطح زیرکشت این محصول و افزایش تولید آن از ۱۵ میلیون تن  به ۱۹ میلیون تن شد. در واقع حمایت دولت چین از رشد تولید سویا با پرداخت یارانه، بسیار تاثیر گذار بود.

استفاده از کلزا به عنوان نهاده جایگزین سویا

چین از بزرگترین تولیدکنندگان گوشت خوک در جهان است، به گفته­ کارشناسان، چین سهم سویا را در جیره خوک­ ها از ۲۰ درصد به ۱۲ درصد کاهش داد و از نهاده جایگزینی همچون کلزا استفاده کرد و در مقابل مقدار قابل توجهی از وابستگی چین به سویا کاهش یافت.

براساس اعلام کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی اقتصادی چین (NDRC) شرکت­ های بزرگ غذایی نیز مصرف سویا را کاهش دادند و از نهاده­ های جایگزین استفاده کردند.

منابع:

رویترز

سی ان بی سی

نیکی

فائو

سایت تریدمپ

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.