۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۵۳۹ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

محمد حسین خنکال مسئول خانه کشاورز استان سمنان، قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گندم را بیش از ۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: مصوبه مجلس مبنی بر حذف ارز ترجیحی واردات گندم و اختصاص منابع آن به افزایش قیمت خرید تضمینی این محصول اساسی می‌تواند شرایط را برای کاهش واردات و تحقق خودکفایی در تولید گندم فراهم کند.

محمد حسین خنکال مسئول خانه کشاورز استان سمنان و عضو بنیاد ملی گندم کاران کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به سیاست خرید تضمینی گندم گفت: طبق سیاست خرید تضمینی گندم، شورای قیمت گذاری موظف است که قبل از آغاز فصل کشت، قیمت خرید تضمینی سال بعد را اعلام نماید. در سال‌های اخیر با توجه به نوسانات ارزی، افزایش هزینه‌های تولید و سایر مولفه‌های تاثیرگذار، قیمت اعلام شده در نهایت به ضرر کشاورز بوده است.

وی در ادامه بیان داشت: نامناسب بودن قیمت خرید تضمینی باعث شده در مقاطعی میان تولید گندم و خرید تضمینی دولت اختلاف زیادی بوجود بیاید به این معنا که گندم تولید شده یا صرف خوراک دام شده یا گاها بصورت قاچاق از کشور خارج شده است. عدم تغییر قیمت خرید تضمینی در سال جاری باعث می‌شود که مشابه سال قبل شاهد خارج شدن حجم زیادی از گندم تولید شده از چرخه خرید دولت باشیم که باعث افزایش وابستگی کشور به واردات این محصول مهم می‌شود.

هزینه تولید گندم بیش از قیمت ۷۵۰۰ تومانی خرید تضمینی آن

خنکال در خصوص افزایش هزینه‌های تولید گندم در سال زراعی جاری گفت: هزینه‌های تولید در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش زیادی داشته است؛ برای مثال هزینه بعضی از سموم به بیشتر از دو برابر نیز رسیده است که متاسفانه روی قیمت گذاری و توزیع آن در بازار نظارت کافی وجود ندارد. همچنین در سال جاری قیمت ماشین آلات کشاورزی افزایش قریب به ۴۰ درصدی داشته است. این مسئله باعث شده که کشاورزان در تامین هزینه‌های تولید دچار مشکل شوند. در این زمینه دولت باید با اتخاذ روش‌های مناسب به تامین نقدینگی کشاورزان کمک نماید.

وی در ادامه با اشاره به قیمت جو گفت: در حال حاضر قیمت جو به بیش از ۱۰ هزار تومان در بازار رسیده است. در این شرایط عاقلانه نیست که از کشاورزان توقع داشته باشیم که گندم خود را با قیمت ۷۵۰۰ تومان به دولت بفروشند. اگر این قیمت تغییر نکند این امکان وجود دارد که خرید تضمینی دولت حتی از سال زراعی گذشته نیز کمتر شود.

عضو بنیاد ملی گندم کاران در خصوص هزینه تولید هر کیلوگرم گندم در سال جاری افزود: طبق محاسباتی که ما انجام دادیم هم اکنون هزینه تولید هر کیلوگرم گندم بیش از ۸ هزار تومان است که حتی بدون در نظر گرفتن سود متعارف نیز از هزینه ۷۵۰۰ تومانی خرید تضمینی آن بیشتر است. با توجه به این مسائل اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم ضروری است.

اقدام مجلس در تعیین منابع افزایش قیمت خرید تضمینی نویدبخش خودکفایی در گندم

دبیر خانه کشاورز استان سمنان در ادامه با اشاره به سیاست ارز ترجیحی واردات گندم تصریح کرد: تخصیص ارز ترجیحی به واردات گندم، یکی از سیاست‌هایی است که ضربه بزرگی به تولید گندم و همچنین به خرید آن توسط دولت وارد کرده است و در سال‌های اخیر گندم کاران کشور بیشترین ضرر را از اجرای سیاست ارز ترجیحی واردات گندم متحمل شدند؛ زیرا به جای تخصیص اعتبار برای تعیین عادلانه قیمت خرید تضمینی، اعتبارات صرف واردات آن شده است.

وی در ادامه گفت: اقدام کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در تخصیص منابع ارز ترجیحی گندم به منظور افزایش قیمت خرید تضمینی و تعیین قیمت ۹۵۰۰ تومانی، باعث افزایش خرید گندم توسط دولت در سال جاری می‌شود. همچنین در صورت قیمت گذاری صحیح در سال‌های آینده نویدبخش خودکفایی مجدد کشور در تولید گندم است.

خنکال در پایان بیان داشت: البته همچنان مبنای قیمت خرید تضمینی در حال حاضر همان ۷۵۰۰ تومان است. مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس برای اجرای شدن ابتدا باید در صحن علنی تصویب شود و بعد از آن به شورای قیمت گذاری ابلاغ گردد تا نهایتا قیمت خرید تضمینی افزایش یابد که امیدواریم این روند بزودی طی شود.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.