۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۴۰۴ ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

سید حمیدرضا صحفی کارشناس کسب وکارهای اینترنتی ضمن اشاره به اینکه نظام مجوزدهی پیشینی شروع کسب و کار را با مانع جدی مواجه می‌کند، گفت: اعطای مجوزها باید در یک درگاه ملی متمرکز شود و از وضعیت آشفته کنونی خارج گردد.

سید حمیدرضا صحفی کارشناس کسب وکارهای اینترنتی با اشاره به تاثیر مخرب نظام مجوزدهی کسب و کار بر تولید و اقتصاد کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: در مورد ماهیت مجوزها بهتر است به حرف های رهبری استناد کنیم. رهبر انقلاب در این خصوص بارها عنوان کرده اند که گاهی برای فعالیت یک واحد تولیدی نه از ۷ خوان بلکه از ۷۰ خوان عبور کرد که مسئولان باید این مشکل جدی را حل کنند و مقررات زائد و موانع تولید را رفع کرد.

حذف امضاهای طلایی با ایجاد درگاه ملی مجوزها

وی اضافه کرد: یعنی انرژی که فعال کسب و کار باید در تولید، نوآوری، پیشرفت، توسعه و افزایش آورده اقتصادی صرف کند را برای گرفتن مجوزهای متعدد از نهادهای مختلف هزینه می کند. نظام مجوزدهی پیشینی باعث می شود که بخش اعظمی از ظرفیت فرد برای شروع فعالیت، تولید و اشتغال زایی از بین برود. یکی از موانع اصلی که کسب و کارها با آن مواجه هستند در وهله اول گرفتن مجوز است که بخشی از ظرفیت افراد را نابود می کند.

کارشناس کسب وکارهای اینترنتی در پاسخ به این سوال که مجوزهای کسب و کار چقدر در ایجاد انحصار، رانت و امضاهای طلایی موثر هستند، گفت: بحث رویکردی است، یعنی هرچقدر که مجوزهای پیشینی زیاد می شود، امکان ایجاد فساد در کشور افزایش پیدا می کند. با توجه به اینکه سیستم مجوزدهی هوشمند و شفاف نیست خواه ناخواه رانت های متعددی در این حوزه ایجاد می شود که در آخر شاهد بسترهای فساد و رانت خواهیم بود. اگر مجوزها به جای پیشینی به نظارت پسینی تغییر کنند قطعا از سازوکار انحصاری و فسادخیز خارج می شوند و در یک بستر شفاف رشد می کنند. یکی از ویژگی های خوب درگاه ملی مجوزها شفاف بودن آن است که باعث می شود امضاهای طلایی خواه ناخواه از بین بروند و از فساد در جامعه جلوگیری شود.

افزایش اشتغال زایی و ایجاد کسب و کارهای بیشتر با درگاه ملی مجوزها

صحفی در مورد این سوال که چه تعداد از کسب و کارها به خاطر مجوز می توانند حذف و تنها اعلامی و ثبت-محور شوند، افزود: دقیقا تعداد کسب وکارها احصا نشده، اما در قانون طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار که هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است، در این قانون به جز ۴ حوزه بهداشت، سلامت، امنیت و محیط زیست باقی حوزه ها را ثبت محور در نظر گرفته است. یعنی این حوزه ها مجوز محور و تایید محور نیستند که این اتفاق خود گام بسیار مثبتی است و کسب و کارها برای شروع فعالیت خود نیازی به هزینه های زیاد ندارند. اجرای این قانون باعث می شود که شاهد افزایش اشتغال زایی و ایجاد کسب و کارهای بیشتر در کشور باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که استعلام های نظام مجوزدهی تا چه میزان منطقی هستند و آیا این استعلام ها چه مشکلاتی را برای صاحبان کسب وکار ایجاد کرده اند، بیان داشت: زمانی که سازوکارها در کشور متمرکز نباشد و دستگاه های مختلفی متولی استعلام دهی و مجوز دهی باشند با چالش هایی مواجه می شویم که راه اندازی کسب و کارها را با مشکل مواجه می کند. نمی توانیم برای دریافت مجوز از ۷۰ نهاد مختلف استعلام بگیریم چرا که ساختار اداری کشور پویا نیست و همه سیستم ها نمی توانند به خوبی نقش خود را ایفا کنند و همین موضوع باعث می شود که در باقی فعالیت ها اختلال ایجاد شود. نحوه استعلام گیری برای مجوز کاملا غلط است مگر اینکه سیستم ها شفاف شوند و نهادها مجبور باشند که استعلام ها را دقیق ارائه دهند.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.