۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۸۱۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: عباس عطایی خواه
۰

بحران کرونا آثار زیان‌باری بر تجارت کشورها گذاشت و ایتالیا برای عبور از این بحران، سازوکار «پیمان صادرات» را ایجاد کرد. هدف این پیمان ایجاد هماهنگی میان متولیان تجارت ایتالیا بوده و در راستای آن، برای تقویت جایگاه وزارت امور خارجه در دیپلماسی اقتصادی، «پورتال عمومی صادرات» ایجاد شده است. وزارت امور خارجه از طریق این پورتال، دو گام مهم آموزش و پشتیبانی از تاجران را ساماندهی و اجرا می‌کند.

مسیراقتصاد/ کشور ایتالیا به لحاظ تجارت در عرصه بین الملل از جایگاه مطلوبی بر خوردار است. این کشور در حال حاضر در عرصه صادرات و واردات کالا و خدمات به ترتیب در جایگاه هشتم و دهم جهان قرار گرفته است. همچنین این کشور بعد از سال ۲۰۱۲ توانسته است به تراز تجاری مثبت ۴۳ میلیارد دلار به طور میانگین در ۸ سال متمادی دست یابد.

رشد ۹۳ درصدی صادرات ایتالیا با نقش آفرینی وزارت امور خارجه

اما در دو سال گذشته به دلیل اپیدمی کرونا، تجارت ایتالیا با یک روند نزولی مواجه شد. چنانکه صادرات این کشور از ۵۴۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۴۹۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ و واردات نیز از ۵۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۴۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسید[۱]. البته علی رغم روند نزولی، همچنان تراز تجاری ایتالیا مثبت است. در همین دوران وزارت امور خارجه ایتالیا در پی تقویت دیپلماسی اقتصادی این کشور سازکار «پیمان صادرات در کنار شرکت‌های ایتالیایی» را ایجاد کرد.

پیمان صادرات در پی احیای اقتصاد ملی

با توجه به همه گیری کرونا و ایجاد تنزل در تجارت خارجی کشورها، وزارت امور خارجه ایتالیا به ایجاد سازکاری با هدف احیای اقتصاد ملی و پایداری حضور در بازار های بین المللی اقدام کرد. این سازکار که از آن تحت عنوان «پیمان صادرات در کنار شرکت‌های ایتالیایی» یاد می‌شود، یک برنامه کلان و سیاست گذاری کلی در جهت حمایت و پشتیبانی از شرکت های ایتالیایی در مواردی چون تسهیل در دسترسی به اطلاعات اقتصادی، کمک به ارتقای کیفیت و فروش کالاهای ایتالیایی و گسترش تبلیغات «ساخت ایتالیا» است.

این پیمان دارای ۶ اصل استراتژیک می باشد که طبق اصل سوم آن باید پورتال عمومی صادرات در جهت ایجاد بستری برای گسترش ارتباطات با شرکت‌های صادراتی راه اندازی شود.[۲]

عملکرد فعالانه وزارت امور خارجه ایتالیا جهت برون رفت از رکود تجاری

دو مأموریت اصلی پورتال عمومی صادرات

وزارت امور خارجه جهت ورود بهتر بازیگران عرصه تجارت به بازارهای بین المللی در بستر پورتال عمومی صادرات، دو مأموریت مهم آموزش و پشتیبانی را پیگیری می‌کند. در واقع به دلیل حضور بازیگران و ذی نفعان متعدد در عرصه دیپلماسی اقتصادی، لازمه ورود به صحنه تجارت بین المللی، آموزش و پشتیبانی، لازم است نهادی پیشگام در  این عرصه نقش آفرینی کند.

در پورتال عمومی صادرات ۷ مرحله برای انجام صادرات در نظر گرفته شده است که در تصویر زیر نمایان است .[۳]

وزارت امور خارجه ایتالیا متولی آموزش به فعالان عرصه دیپلماسی اقتصادی

پیش از تدوین سند پیمان صادرات، نهاد مشخصی متولی آموزش به فعالان عرصه دیپلماسی اقتصادی ایتالیا نبوده است، لذا در این سند این امر بر عهده وزارت امور خارجه قرار گرفته است. خدمات آموزشی در بستر پورتال عمومی صادرات شامل دو بخش اصلی ارائه می‌شود:

  • میز جهش صادراتی: وزارت امور خارجه یک مشاور متخصص بازاریاب به افراد یا شرکت هایی که می‌خواهند در زمینه تجارت خارجی ورود کنند اختصاص می‌دهد. همچنین اطلاعات مناطق هدف را در اختیار شرکت ها و افراد قرار می‌دهند. این اطلاعات شامل تجریه و تحلیل کلی بازار منطقه، خواسته‌ها و نیازها، معرفی کالاهای مورد پسند است که با مشارکت شبکه دیپلماتیک و دفاتر آژانس تجارت و سرمایه گذاری (ICE) تهیه می‌شود و در زمینه جهت‌دهی تجارت بخش خصوصی و دولتی به سمت سوی سیاست‌های تجاری ایتالیا با دیگر کشورها موثر است.
  • مجموعه فیلم‌های آموزشی: این فیلم ها حاوی محتوایی آموزشی مانند نحوه صادرات و شناخت بازارهای بین الملی است که از آموزش‌های ابتدایی شروع شده و تا مراحل پیشرفته ادامه می‌یابد.

پشتیبانی از فعالان عرصه دیپلماسی اقتصادی در پورتال عمومی صادرات

علاوه بر آموزش، وزارت امور خارجه به منظور پشتیبانی از فعالان عرصه دیپلماسی اقتصادی، نهادهای ارائه کننده خدمات را در پورتال عمومی صادرات گرد هم آورده است که از این بستر با فعالان مرتبط شود. سه نهاد مهم نقش آفرین در پورتال عبارتند از:

  • Maeci: اتاق بین‌المللی‌سازی که در زمینه های فرهنگی، علمی و فناوری به شهروندان خارجی که در ایتالیا حضور دارند، کمک می‌کند.
  • Sace: یک شرکت بیمه مالی ایتالیایی است که در حمایت از مشاغل و اقتصاد ملی با استفاده از ابزارها و راه‌حل‌هایی برای افزایش رقابت کالاهای ایتالیایی در جهان، تاسیس شده است و از حدود ۲۳۰۰ شرکت در ۲۰۰ بازار خارجی پشتیبانی بعمل می‌آورد.
  • Simest : این شرکت در سال ۱۹۹۱ با هدف رشد و افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌های ایتالیایی ایجاد شده است که از طریق سرمایه‌گذاری، اعطای وام‌های یارانه‌ای و اعتبارات صادراتی، از شرکت‌ها حمایت می‌کند.

این سه نهاد پیش از راه اندازی پورتال عمومی صادرات نیز خدمات ارائه می‌کردند ولی در بستر این پورتال پشتیبانی‌ها از انسجام بیشتری برخوردار شدند. در نهایت می توان گفت، پورتال عمومی گامی مهم در ارائه آموزش و پشتیبانی به ذی نفعان عرصه تجارت ایتالیا بویژه در دوران شیوع ویروس کرونا بوده است.

پینوشت:

[۱] IL PERCORSO EXPORT, ITALIA FIANCO DELLE IMPRES.2020

[۲] www.export.gov.it

[۳] www.trademap.org

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.