۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۳۶۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: عباس عطایی خواه
۰

در پی بحران ناشی از گسترش کرونا، تجارت خارجی ایتالیا با پیامدهایی نظیر کاهش صادرات کالا و گردشگران خارجی مواجه شد. وزرات امور خارجه ایتالیا برای کمک به خروج از این رکود تجاری، نشستی مشترک با متولیان عرصه تجارت ترتیب داد و پیرو آن سازکار «پیمان صادرات» را برای کمک به توسعه صادرات شرکت‌های ایتالیایی تدوین کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد به دلیل بحران کرونا و پیامدهای زیان بار آن بر تجارت میان کشورها، برخی از کشورها در پی ایجاد یک سازکار مناسب جهت برون رفت از این بحران بین‌المللی برآمدند. به طور خاص کشور ایتالیا که با کاهش چشمگیر تجارت خارجی مواجه شده به ایجاد یک سازکار پیمان صادرات در عرصه تجارت خارجی پرداخته است.

وزارت خارجه در پی احیای تجارت خارجی ایتالیا

مسائلی نظیر کاهش چشمگیر سهم بازار ایتالیا در مقایسه با رقبای اصلی، گسترش اقدامات تجاری تبعیض آمیز تجاری، کاهش تقاضای خارجی در بخش گردشگری و عدم آگاهی مصرف کنندگان خارجی از مزایای کالاهای ایتالیایی در بخش‌های مختلف، شرایط را به گونه‌ای رغم زد که مطابق برآوردهای وزارت امور خارجه حدود ۵ درصد از صادرکنندگان ایتالیایی با مشکل مواجه شدند و از وام ها و تسهیلات نهاد sime در سال ۲۰۱۹ استفاده کرده‌اند.

مطابق عکس ذیل مجموع عوامل فوق منجر به نشست وزرای دولت ایتالیا، انجمن های تجاری و نهاد های علمی به ریاست وزارت امور خارجه شد تا برای ارائه راه حل و عبور از بحران رکود تجاری هم اندیشی صورت گیرد. نتیجه این نشست به شکل گیری یک سازکار جدید در سال ۲۰۲۰ تحت عنوان «پیمان صادرات در کنار شرکت های ایتالیایی» منتهی شد.

پیمان صادرات سازکاری برای حمایت از شرکت های ایتالیایی

پیمان صادرات در جهت اهدافی چون «احیای اقتصاد ملی»، «پایداری حضور در بازارهای بین المللی» و «هماهنگی میان متولیان تجارت» توسط وزارت امور خارجه تدوین شده است. همچنین در این پیمان بر ۶ اصل ویژه استراتژی تجارت ایتالیا تاکید شده که شامل موارد زیر است:

  1. ایجاد کمپین های یکپارچه در جهت تبلیغ ساخت ایتالیا از طریق پلتفرم های دیجیتالی و مشارکت افراد مشهور برای تبلیغ ساخت ایتالیا در داخل و خارج؛
  2. در کنار افزایش کیفیت کالاها، برند های ایتالیایی، نوآوری و فناوری‌ها، وزارت امور خارجه باید تمهیداتی در راستای تبلیغات یکپارچه در زمینه برخی از کالاها و خدمات ویژه نظیر آشپزی، طراحی، انتشارات، فیلم سینما و… صورت دهد؛
  3. وزارت امور خارجه باید دسترسی به اطلاعات را تسهیل و تسریع بخشد. علاوه بر ایجاد یک پورتال عمومی واحد برای دسترسی به خدمات و اطلاعات صادرات تجاری، باید شبکه دیپلماتیک کنسولگری در سراسر جهان را به «خانه تجاری ایتالیا» تبدیل کنید تا محلی برای گفتگو با بازار ها و موسسات اقتصادی باشد؛
  4. ایجاد بستری برای رونق تجارت الکترونیک در کنار تجارت سنتی؛
  5. گسترش هدفمند نمایشگاه های تجاری در داخل و خارج با مشارکت شرکت های کوچک و متوسط؛
  6. افزایش دارایی مالی عمومی و رونق بخشی به وام های کارآفرینی.

آنچه در این برنامه راهبردی تجارت خارجی ذکر شده، در جهت ارتقای صادرات ایتالیا در بازارهای بین المللی است. مطابق برآوردهای مالی، بالغ بر ۱.۳ میلیارد یورو برای اجرای این برنامه در نظر گرفته شده است که بیشتر این مبلغ در جهت تبلیغات کالاهای ساخت ایتالیا هزینه می‌شود.

منبع: IL PERCORSO EXPORT, ITALIA FIANCO DELLE IMPRES.2020

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.