۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۴۸۴ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰ دسته: کشاورزی
۰

مسعود اسدی رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی، در خصوص افزایش نرخ خرید تضمینی گندم گفت: با اقدام درست مجلس در تعیین قیمت ۹۵۰۰ تومانی گندم، سال آینده خرید تضمینی دولت افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. همچنین در صورت ادامه قیمت گذاری صحیح در سال‌های آینده، کشور به خودکفایی مجدد در تولید این محصول دست خواهد یافت.

مسعود اسدی رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم در سال‌های گذشته گفت: سیاست خرید تضمینی در سال‌های اخیر مشوق کشاورز در تولید گندم و حامی او در فروش محصولات به دولت نبود که علت اصلی آن قیمت‌گذاری غلط خرید تضمینی گندم بود.

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی اظهار داشت: قیمت نامناسب خرید تضمینی طی چند سال اخیر، ضرر زیادی به کشاورزان متحمل کرد. کشاورزان مجبور بودند محصول خود را با قیمت پایین به دولت بفروشند یا به فروش گندم در بازار آزاد و قاچاق آن روی بیاورند.

وی در ادامه ضمن پرداختن به تاثیر قیمت‌گذاری غلط بر وابستگی به واردات گفت: در حالی که همه کشورها سعی در خودکفایی در محصول مهم گندم دارند، در سال‌های گذشته دولت عملا با تعیین قیمت پایین خرید تضمینی گندم و اختصاص ارز ترجیحی به واردات این محصول، بیشتر از واردکنندگان حمایت کرده است.

نرخ ۹۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گامی مهم برای خودکفایی در گندم

رئیس مجمع ملی تشکل های کشاورزی در خصوص خرید گندم با نرخ ۵۰۰۰ تومان در سال جاری اظهار داشت: تعیین قیمت نامناسب خرید گندم در سال قبل، حدود ۵ میلیون تن گندم را از چرخه خرید تضمینی دولت حذف کرد و باعث واردات حدود ۸ میلیون تنی شد که این حد از وابستگی به واردات برای کشور یک فاجعه محسوب می‌شود.

این کارشناس کشاورزی همچنین در خصوص ارز ترجیحی واردات گندم اظهار داشت: تعیین نرخ ارز ترجیحی برای واردات گندم، سیاست غلطی بود که نتیجه آن در کاهش محسوس خرید تضمینی این محصول نمایان است. اقدام مجلس در تخصیص منابع این ارز به افزایش قیمت داخلی خرید گندم، مصداق حمایت از تولید داخل است.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در حذف ارز ترجیحی واردات گندم و اختصاص منابع حاصل از آن به افزایش قیمت گندم بیان داشت: اقدام درست مجلس شورای اسلامی در افزایش نرخ خرید تضمینی این محصول اساسی، باعث امیدواری کشاورزان و فعالان این عرصه شده است.

اسدی در ادامه گفت: شورای قیمت گذاری وزارت جهاد کشاورزی قیمت گندم سال ۱۴۰۱ را ۷۵۰۰ تومان در نظر گرفته بود که با توجه به میزان تورم و افزایش هزینه‌های تولید، اگر این نرخ خرید تغییر نمی‌کرد سال بعد احتمال وابستگی کشور به واردات حتی بیشتر از امسال بود.

تداوم قیمت گذاری صحیح شرط خودکفایی در محصول گندم

رئیس مجمع ملی تشکل های کشاورزی در ادامه با اشاره به اثرات افزایش قیمت خرید گندم گفت: با توجه به وضعیت بارش و سطح زیر کشت مناسب گندم در سال جاری انتظار می رود نیاز کشور در سال آینده کشور از محل تولید داخلی تامین شود و از قاچاق این محصول استراتژیک جلوگیری شود.

وی همچنین بیان داشت: از شورای قیمت گذاری مخصوصا نمایندگان کشاورزان در این شورا نیز انتظار می‌رود در تعیین قیمت، فعالانه عمل نمایند و قیمتی متناسب با هزینه‌های تولید و سود متعارف تعیین نمایند.

اسدی در آخر ضمن تاکید بر حمایت از تولید داخل تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات در حمایت از تولید داخل، قیمت گذاری صحیح است که با مصوبه مجلس شورای اسلامی محقق شد. با تداوم این قیمت‌گذاری صحیح در سال‌های آینده می‌توانیم به خودکفایی مجدد در محصول اساسی گندم برسیم.

 انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.