۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۶۸۵ ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: افشین غلامعلی پور
۰

ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در جهان درحال افزایش است و در این بین کشور چین با ظرفیت ۲۴۵.۵ میلیون تن در سال تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۹ درصد از ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی جهان را به خود اختصاص خواهد داد. این کشور از بزرگترین مصرف کنندگان و واردکنندگان محصولات پتروشیمیایی در جهان است و تعداد زیاد پروژه‌های آتی پتروشیمی در این کشور با هدف خودکفایی طراحی شده است. انتظار می‌رود در میان مدت چین بر بازار جهانی محصولات پتروشیمی تسلط پیدا کند.

به گزارش مسیر اقتصاد ظرفیت جهانی تولید واحدهای پتروشیمی تا سال ۲۰۳۰ رشد قابل توجهی خواهد کرد. برآوردها نشان می‌دهد که ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی از حدود ۲۲۱۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ به حدود ۳۱۰۴ میلیون تن در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید و در واقع رشد ۴۰ درصدی را ثبت خواهد کرد.

در سال ۲۰۳۰ چین ۲۹ درصد از محصولات پتروشیمی جهان را تولید می‌کند

کشور چین در سال ۲۰۳۰ حدود ۲۹ درصد از ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی جهان را به خود اختصاص می‌دهد. در واقع گزارش گلوبال دیتا با عنوان «چشم‌انداز ظرفیت جهانی پتروشیمی و هزینه‌های سرمایه‌گذاری بین سال‌های ۲۰۲۱ – ۲۰۳۰ – آسیا پیشتاز افزایش ظرفیت جهانی پتروشیمی است»، نشان می‌دهد که چین با ظرفیت ۲۴۵.۵ میلیون تن در سال تا سال ۲۰۳۰ بیشترین افزایش ظرفیت را به خود اختصاص خواهد داد.

کارشناسان گلوبال دیتا معتقد هستند که چین در میان‌مدت با بیشترین تعداد پروژه‌های جدید و بزرگترین افزایش ظرفیت که ناشی از رشد اقتصادی این کشور است، بر بازار جهانی محصولات پتروشیمی تسلط پیدا خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که این کشور ۵۱ درصد از ظرفیت‌های اضافه شده در آسیا را در طول دوره چشم‌انداز به خود اختصاص دهد.

۵۰ درصد از پروژه های پتروشیمی برنامه ریزی شده آسیا در چین

کشور چین عملیات اجرایی ۴۱۲ پروژه پتروشیمی را بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد که در واقع حدود ۵۰ درصد از کل پروژه‌های پتروشیمی آتی را که تا سال ۲۰۲۵ در آسیا آغاز می‌شود، تشکیل می‌دهد. از ۴۱۲ پروژه‌ای که انتظار می‌رود در چین اجرا شود، ۳۹ پروژه مربوط به تولید پروپیلن، ۴۵ پروژه مربوط به تولید پلی پروپیلن و ۲۹ پروژه مربوط به تولید پلی اتیلن خواهد بود.

پروژه‌های پروپیلن حدود ۹ درصد از پروژه‌های پتروشیمی آغاز شده در چین طی دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ را تشکیل می‌دهد. در این بین پروژه مهم واحد پروپیلن لانگکو[۱] پتروشیمی شاندونگ یولانگ[۲] با ظرفیت ۲.۳ میلیون تن در سال در مرحله ساخت قرار دارد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری برسد.

در واقع می‌توان گفت که کشور چین از مصرف کنندگان و واردکنندگان پیشرو محصولات پتروشیمیایی در جهان است و تعداد زیاد پروژه‌های آتی پتروشیمی در این کشور با هدف خودکفایی طراحی و احداث شده است.

هند دیگر کشور پیشرو در افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی

کشور هند با ظرفیت حدود ۱۵۸ میلیون تن در سال تا سال ۲۰۳۰ دومین کشور جهان از نظر افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی است. عمده ظرفیت اضافه شده از طریق واحد لاستیک استایرن-بوتادین[۳] جامناگر[۴] با ظرفیت ۶.۵ میلیون تن در سال خواهد بود. شرکت صنایع ریلاینس[۵]، شرکت پتروشیمی هالدیا[۶] و شرکت پتروشیمی چین[۷] سه شرکت برتر جهان از نظر افزایش ظرفیت برنامه ریزی شده و اعلام شده در این چشم انداز خواهند بود.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی مهندسی هیدروکربن

لینک [۱]

لینک [۲]

پی‌نوشت:

[۱] Longkou

[۲]  Shandong Yulong

[۳] Styrene-Butadiene Rubber (SBR)

[۴] Jamnagar

[۵] Reliance Industries Ltd

[۶] Haldia Petrochemicals Ltd

[۷] China Petrochemical Corp

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.