۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۱۳۲ ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دولت بریتانیا به تازگی مذاکراتی را با هدف انعقاد یک توافق تجاری دوجانبه با شورای همکاری خلیج GCC در دستور کار قرار داده و از کسب و کارهای داخلی دعوت کرده است انتظارات خود از این توافق تجاری را به اطلاع دولت برسانند. بریتانیا با انعقاد توافقات تجاری دوجانبه، علاوه بر تسهیل صادرات تولیدات داخلی به بازارهای هدف، به صورت فعالانه انتخاب می‌کند که کسب و کارهای داخلی با چه کشورهایی تجارت بیشتری داشته باشند و با چه کشورهایی کمتر تجارت کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد بریتانیا قصد دارد اولین گام‌ها را با هدف انعقاد یک توافق تجاری دوجانبه با شورای همکاری خلیج GCC شامل کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بردارد. عربستان، امارات، عمان، قطر، کویت و بحرین عضو شورای همکاری خلیج هستند و بریتانیا بعد از خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند به طور مستقل، با شورای همکاری خلیج توافق تجاری دوجانبه منعقد نماید.

دعوت از فعالان اقتصادی برای اظهار نظر درخصوص توافق تجاری

در همین راستا آنه-مارین ترولین وزیر تجارت بریتانیا، یک مهلت ۱۴ روزه برای نمایندگان کسب و کارهای بریتانیایی تعیین کرده است تا در این مدت انتظارات خود از توافق تجاری با کشورهای شورای همکاری خلیج را به اطلاع دولت برسانند.

وزیر تجارت بریتانیا در این خصوص گفته است: ما انتظار یک توافق مدرن و جامع را داریم که موانع تجاری را برطرف کند و این اجازه را به صادرکنندگان بریتانیایی بدهد که به یک بازار مصرف بزرگ برای محصولات غذایی و تجارت دیجیتال و انرژی‌های تجدیدپذیر دسترسی داشته باشند. این اقدام می‌تواند اشتغال با دستمزد بالایی را برای همه بخش‌های بریتانیا به ارمغان بیاورد.

توقف مذاکرات ۱۸ ساله توافق تجاری اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج

تا پیش از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سال گذشته، این کشور امکان مذاکره مستقیم با هیچ کشوری برای انعقاد توافق تجاری دوجانبه نداشت و باید در قالب اتحادیه اروپا با شورای همکاری خلیج یا هر کشور و اتحادیه اقتصادی دیگر، مذاکرات تجاری را در پیش می‌گرفت.

اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج از سال ۱۹۹۰ میلادی مذاکراتی را با هدف انعقاد یک توافقنامه تجاری دوجانبه آغاز کرده بودند اما این مذاکرات ۱۸ سال بعد و در سال ۲۰۰۸ میلادی، بدون دستیابی به توافق متوقف شده بود.

انتخاب فعالانه شرکای تجاری از سوی بریتانیا

اما از زمان خروج از اتحادیه اروپا، بریتانیا می‌تواند با هر کشوری به توافق تجاری مستقل و دوجانبه دست پیدا کند و در همین راستا مذاکره با شورای همکاری خلیج را نیز در دستور کار قرار داده است. در حال حاضر بریتانیا می‌تواند با ابتکار عمل به انتخاب شرکای تجاری اصلی خود در دوران پسا برگزیت بپردازد و با کشورهای هدف تجاری توافق دوجانبه مستقل منعقد نماید. بریتانیا با انعقاد توافقات تجاری دوجانبه، علاوه بر تسهیل صادرات تولیدات داخلی به بازارهای هدف، به صورت فعالانه انتخاب می‌کند که کسب و کارهای داخلی با چه کشورهایی تجارت بیشتری داشته باشند و با چه کشورهایی کمتر تجارت کنند.

تعاملات تجاری بریتانیا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در سال ۲۰۲۰ میلادی به بیش از ۳۰ میلیارد پوند رسیده بود و به طور خاص دو طرف همکاری گسترده‌ای در بخش نظامی دارند. در عین حال بریتانیا نیز به مانند برخی دیگر از کشورهای اروپایی، به دلیل تجارت اسلحه با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، از جمله عربستان، با انتقادات گسترده مواجه است.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.