۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۰۳۵ ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ دسته: دولت و حکمرانی
۰

طرفداران برگزیت با استناد به منفی نبودن رشد اقتصادی بریتانیا در طول ۳ سال اخیر، آمارهای نهادهای جهانی و داخلی درخصوص رکود اقتصادی این کشور در صورت خروج از اتحادیه اروپا را نمی‌پذیرند. اما بر اساس شواهد یکی از عوامل رهایی بریتانیا از یک رکود اقتصادی عمیق در طول سه سال اخیر، پذیرش قابل توجه مهاجر بوده است. اساسا ممکن نیست رشد اقتصادی کشوری که سالانه بیش از یک میلیون مهاجر جذب می‌کند، به سمت منفی شدن حرکت کند.

به گزارش مسیر اقتصاد از زمان برگزاری رفراندوم مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت ، یکی از مسائلی که مورد اختلاف طرفداران و مخالفان آن بوده و به طور ویژه مورد بررسی قرار گرفته، تأثیر این خروج بر رشد اقتصادی بریتانیاست.

در طول بیش از ۳ سال اخیر از زمان برگزاری رفرداندوم، روند رشد اقتصادی بریتانیا بسیار نوسانی بوده است؛ به طوریکه در یک فصل رشد مناسب و در فصل بعد از آن رشد منفی ثبت شده است. از این رو در زمان رشد اقتصادی مثبت طرفداران برگزیت پیش بینی‌های کاهش رشد اقتصادی پس از خروج را به نوعی «پروژه ترس از خروج» دانسته‌اند؛ و در زمان نرخ رشد منفی، مخالفان خروج، آن را نشانه‌ای بر ضرورت باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا عنوان کرده اند.

IMF و OECD مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

به طور خاص نهادهای بین‌المللی همچون صندوق بین‌المللی پول و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، در کنار وزارت خزانه‌داری و بانک مرکزی بریتانیا، بارها با ارائه آمارهایی نتیجه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را درگیر شدن این کشور با یک رکود اقتصادی و خروج سرمایه عنوان کرده اند.

اما روندی که در طول ۳ سال اخیر بر اقتصاد بریتانیا حاکم بوده است، درگیر شدن این کشور با یک رکود حتمی را رد می‌کند و از این رو طرفداران برگزیت نظرات این سازمان‌ها را نمی‌پذیرند.

ضرر ۴۰ تا ۶۰ میلیارد پوندی اقتصاد بریتانیا در طول ۳ سال

بر اساس آخرین گزارشی که از سوی موسسه مطالعات مالی بریتانیا منتشر شده، اقتصاد این کشور در طول سه سال اخیر و به دلیل وارد شدن به پروسه خروج از اتحادیه اروپا، از ۲ تا ۳ درصد رشد اقتصادی بیشتر محروم شده است.

علاوه بر این گزارش دفتر بودجه بریتانیا نشان می‌دهد که اگر رفراندوم سال ۲۰۱۶ برگزار نشده بود و بریتانیا پروسه خروج از اتحادیه اروپا را آغاز نمی‌کرد، میزان تولید ناخالص داخلی این کشور ۴۰ تا ۶۰ میلیارد پوند بیشتر از میزان کنونی بود.

در این گزارش‌ها «عدم قطعیت در فضای کسب و کار» و به تبع آن «کاهش میزان سرمایه‌گذاری» و «خروج سرمایه» مهم‌ترین دلیل کاهش رشد اقتصادی بریتانیا در طول سه سال اخیر عنوان شده است.

پذیرش سالانه یک میلیون مهاجر عامل موثر بر رهایی بریتانیا از رکود اقتصادی

اما همچنان طرفداران برگزیت با استناد به منفی نبودن رشد اقتصادی بریتانیا در طول ۳ سال اخیر، آمارهای منتشر شده از سوی IMF، OECD و حتی وزارت خزانه‌داری و بانک مرکزی بریتانیا را در راستای پروژه «توطئه ترس از خروج» ارزیابی می‌کنند و این سئوال را از مخالفان میپرسند که «از کدام رکود اقتصادی صحبت می‌کنید؟»

در پاسخ به این پرسش باید گفت دلیل اصلی رهایی بریتانیا از یک رکود اقتصادی عمیق در طول سه سال اخیر، پذیرش قابل توجه مهاجر بوده است. اساسا ممکن نیست رشد اقتصادی کشوری که سالانه بیش از یک میلیون مهاجر جذب می‌کند، به سمت منفی شدن حرکت کند.

مهاجران جذب شده به بریتانیا عمدتا در سنین جوانی و بین ۲۰ تا ۳۰ سال قرار دارند و به عنوان یک نیروی کار فعال به ایجاد ارزش افزوده در این کشور می‌پردازند.

مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد هرچند مسائلی همچون فشار بر بخش مسکن، آموزش ابتدایی، نگهداری از فرزندان و بهداشت، از جمله مخاطرات پذیرش گسترده مهاجران است، اما اقتصاد بریتانیا در طول سال‌های اخیر به طور ویژه‌ای از پذیرش مهاجر در سن کار بهره برده است.

منبع: گاردین plink.ir/aPtgy

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.