۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۴۱۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲ دسته: انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

مالزی به عنوان یکی از اعضای «شورای بین المللی ساختمان سبز» طی سال‌های اخیر سیاست‌های متعددی جهت بهره وری انرژی پیاده کرده است. با این حال، مالزی وابستگی شدیدی به سوخت‌های فسیلی جهت تامین انرژی دارد و از همین رو این کشور، در بهبود بهره وری انرژی با چالش روبروست.

به گزارش مسیر اقتصاد بخش خانگی و ساختمان‌ها (اداری، تجاری و مسکونی) همواره از سهم به سزایی در مصرف انرژی برخوردارند. در همین راستا در سال ۲۰۰۲ یک شورای جهانی تحت عنوان «شورای جهانی ساختمان سبز[۱]» متشکل از ۷۰ کشور با هدف بهبود بهره وری انرژی در ساختمان‌ها ایجاد شد.

مالزی به عنوان یکی از اعضای این شورا، طی سال‌های اخیر سیاست‌هایی را در راستای پیاده سازی استانداردهای بهبود بهره وری انرژی که توسط «شورای ساختمان سبز» ارائه شده‌اند، در نظر گرفته است. اما به گفته مسئولان مالزیایی، این کشور به دلیل داشتن شرایط اقتصادی و همچنین آب و هوایی خاص با چالش‌های متعددی در این زمینه روبروست.

وابستگی به سوخت‌های فسیلی، چالش اصلی بهبود بهره وری انرژی در مالزی

از جمله عواملی که از منظر شورای بین‌المللی ساختمان سبز حائز اهمیت است، استفاده از انرژی‌های پاک و با انتشار کم گازهای آلاینده است. اما بخش انرژی مالزی وابستگی شدیدی به سوخت‌های فسیلی جهت تامین انرژی دارد (بیش از ۹۰ درصد برق تولیدی مالزی با استفاده از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود) و از همین رو این کشور در این زمینه با چالش روبروست.

به گفته کارشناسان مالزیایی از جمله دیگر چالش‌های پیش روی بهبود بهره وری انرژی در ساختمان‌های این کشور، باورهای فرهنگی و اجتماعی نادرست در زمان خرید خانه است. به گفته آنان مردم در هنگام خرید توجه لازم به بهره وری انرژی بالا یا پایین ساختمان ندارند. همچنین خانه‌های با بهره وری بالا یا استاندارد سبز، به دلیل اینکه از سوخت‌های فسیلی جهت تامین انرژی استفاده نمی‌کنند، در حال حاضر دارای قیمت بالاتر هستند و از همین رو اقبال مردمی به این خانه‌ها از دیگر مشکلات پیش رو محسوب می‌شود.

رابطه مستقیم بالابودن یارانه انرژی با بهره وری

استفاده از کولرهای گازی به مدت چندین ساعت متوالی توسط مردم مالزی بدون توجه به میزان انتشار بالای آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی، از دیگر چالش‌های پیش‌روی سیاستمداران مالزیایی در بهینه سازی مصرف انرژی در این کشور به شمار می‌رود.

برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی مالزی که در سال ۲۰۱۶ و برای بازه زمانی سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵ تصویب و در دستور کار قرار گرفته است، تسهیلات تشویقی بیشتر و متنوعی را جهت افزایش بهره وری انرژی در ساختمان‌های مسکونی و تجاری این کشور در نظر دارد.

لازم به ذکر است کارشناسان معتقدند یارانه انرژی بالایی که دولت مالزی به مردم این کشور پرداخت می‌کند، از اصلی ترین دلایل کم اهمیت بودن بهره وری انرژی از سوی مردم مالزی است.

رتبه بندی ساختمان‌ها در مالزی از حیث بهره وری انرژی بر اساس شاخص GBI

دپارتمان امور عمومی مالزی[۲] که زیر نظر وزارت کار این کشور قرار دارد، اخیرا مصوب کرده است پروژه‌های ساختمانی جدید با ارزش بیش از ۵۰ میلیون رینگیت (معادل حدودا ۱۲.۱ میلیون دلار) می‌بایست استاندارد خانه‌های سبز را جهت دریافت مجوز پایان کار، اجرایی کنند.

علاوه بر این، مالزی از اولین سیستم رتبه بندی جامع این کشور که با عنوان شاخص ساختمان سبز (GBI[۳]) و توسط موسسه معماران مالزی و انجمن مهندسان مشاور مالزی ایجاد شده رونمایی کرده است. این نوع شاخص بر اساس ۶ معیار بهره وری انرژی، کیفیت محیط درونی ساختمان، مدیریت و برنامه‌ریزی پایدار، متریال مورد استفاده، کیفیت و بازدهی آب و همچنین خلاقیت‌های به کار رفته جهت بهینه سازی مصرف انرژی، کاربرد دارد.

لازم به ذکر است بر اساس قانون مالزی، ساختمان‌هایی که دارای شاخص GBI بالاتری نسبت به میانگین باشند، از معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند. همچنین ساختمان‌هایی که در صورت سرمایه گذاری معادل مالیات آن، امکان بهبود شاخص GBI برای آن فراهم باشد، از معافیت و تخفیف‌های مالیاتی بهره‌مند می‌شود.

پینوشت:

[۱] World Green Building Council

[۲] The Public Works Department

[۳] Green Building Index

منبع: پایگاه خبری-تحلیلی مالزیایی نیواستریت تایمز

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.