۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۳۹۸ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

بهره وری انرژی برای مالزی، به عنوان یک کشور در حال توسعه، از اهمیت بالایی برخوردار است. وابستگی شدید این کشور به واردات نفت و گاز از یک سو و افزایش بار یارانه پرداختی دولت مالزی در بخش انرژی از سوی دیگر، سبب تغییر نگرش مسئولان این کشور در بخش انرژی و توجه ویژه به افزایش بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی شده است. مالزی در سال ۲۰۱۶ از برنامه ۱۰ ساله خود با عنوان «برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی ۲۰۱۶-۲۰۲۵» رونمایی کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد مالزی یکی از کشورهای واقع در جنوب شرق آسیا است و در بین کشورهای در حال توسعه قرار دارد. از آن‌جایی که رشد و توسعه اقتصادی با داشتن بخش انرژی پویا، کارآمد و همچنین با بهره وری بالا رابطه تنگاتنگی دارد، از همین رو این کشور در سال ۲۰۱۶ از برنامه ۱۰ ساله خود با عنوان «برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی ۲۰۱۶-۲۰۲۵» رونمایی کرد.

افزایش بیش از ۶ درصدی مصرف انرژی همزمان با شروع رشد اقتصادی مالزی

مالزی کشوری در حال توسعه محسوب می‌شود و از همین رو روند رشد مصرف انرژی در این کشور با رشد بالایی همراه بوده است. در سال ۱۹۹۰ میزان مصرف انرژی نهایی در مالزی معادل ۱۳ میلیون تن معادل نفت خام(toe) اما این مقدار در سال ۲۰۱۳ به بیش از ۵۳ میلیون تن معادل نفت خام رسیده است که نشان‌دهنده رشد ۶.۳ درصدی مصرف انرژی در مالزی است.

طی همین دوره زمانی میزان مصرف برق در بخش‌های خانگی، صنعتی و تجاری در مالزی به میزان ۸.۲ رشد کرد. همچنین میزان رشد تولید ناخالص داخلی مالزی(GDP) طی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ به ۵.۷ درصد رسید و سرعت توسعه اقتصادی این کشور افزایش پیدا کرد. همین امر سبب شد سیاستگذاران مالزیایی مصمم به تهیه یک برنامه اقدام ملی در زمینه بهره وری انرژی شوند که ضامن رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری بخش انرژی در این کشور شود.

وابستگی شدید به واردات نفت و گاز، سبب توجه ویژه مالزی به بهره وری انرژی

طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی(IEA) مالزی به عنوان یک کشور وارد کننده خالص انرژی مطرح است و بخش انرژی این کشور وابستگی شدیدی به نفت و گاز و ذغال سنگ جهت تامین انرژی مورد نیاز خود دارد.

در نمودار ذیل نیز وضعیت بخش انرژی مالزی از حیث واردات و یا صادرات انرژی بر مبنای گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مشاهده می‌شود.

مالزی با هدف حمایت از بخش‌های مختلف جهت حفظ روند صعودی خود در رشد اقتصادی، اقدام به پرداخت یارانه‌ سنگین در سطوح مختلف کرد و از همین رو میزان یارانه انرژی پرداختی از سوی دولت این کشور سال به سال در حال افزایش است. این امر سبب شده است هزینه‌های دولت مالزی طی سال‌های اخیر به شدت بالا رود و لذا مسئولان این کشور اخیرا خواهان بازبینی یارانه‌های پرداختی این کشور در بخش انرژی شده‌اند. توجه ویژه این کشور به افزایش بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی طی سال‌های اخیر از نتایج مهم این امر بوده است. به گزارش آژانس بین المللی انرژی، میزان یارانه انرژی پرداختی سالیانه مالزی تقریبا معادل ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است.

تلاش مالزی برای کاهش یارانه انرژی با هدف بهبود بهره وری انرژی و کاهش هزینه‌ها

موارد گفته شده نهایتا به این منجر شده‌ است که مسئولان بخش انرژی مالزی به سمت بهبود بهره وری انرژی و افزایش کارآیی این بخش جهت کاهش هزینه‌های بخش انرژی روی آورند. به گفته مسئولان مالزیایی از مهمترین اهداف افزایش بهره‌وری بخش انرژی این کشور، کاهش هزینه‌های دولت مالزی در این بخش و کاهش تدریجی یارانه‌های پرداختی است تا نهایتا روند رشد اقتصادی این کشور پایدار بماند. از جمله دیگر اهداف مالزی در برنامه بهره وری، مدیریت انتشار گازهای گلخانه‌ای و کنترل آلودگی هوا است.

منبع: برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی مالزی(۲۰۱۶-۲۰۲۵)

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.