۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۲۲۶ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

گرمایش ساختمان‌های عمومی و مسکونی حدود ۴۰ درصد از مصرف انرژی بریتانیا را به خود اختصاص داده‌ است. بریتانیا حدود ۲ ماه قبل، از سند برنامه ویژه‌ای در راستای بهینه سازی مصرف انرژی تحت عنوان «استاندارد خانه‌های آینده» رونمایی کرد. در این برنامه تاکید ویژه‌ای بر بهبود بهره وری انرژی در صنعت ساخت و ساز و زنجیره تامین آن که صنایع زیادی را شامل می‌شود، شده است. تشویق به استفاده از پمپ‌های حرارتی برای گرمایش در ساختمان‌ها، از جمله برنامه‌های این سند برای بهره وری انرژی ساختمان‌های عمومی و مسکونی است.

به گزارش مسیر اقتصاد بریتانیا طی سال‌های اخیر سیاست‌های متعددی را در راستای افزایش بهره وری انرژی در این کشور اتخاذ کرده است. این کشور حدود ۲ ماه پیش، از برنامه ویژه این کشور در راستای بهینه سازی مصرف انرژی تحت عنوان «استاندارد خانه‌های آینده»[۱] رونمایی کرد.

کاهش ۷۵درصدی انتشار آلاینده‌های زیست محیطی با اجرای طرح خانه‌های آینده

در برنامه مذکور اشاره شده که گرمایش ساختمان‌های عمومی و مسکونی حدود ۴۰ درصد از مصرف انرژی در این کشور را به خود اختصاص داده‌ است. از همین رو سیاستگذاران بریتانیایی معتقدند اجرای برنامه‌های دقیق و حساب شده در این بخش با هدف بهینه سازی مصرف انرژی می‌تواند کمک زیادی درکاهش هزینه‌های این کشور در بخش انرژی به همراه داشته باشد.

طبق اعلام مسئولان بریتانیایی، پیاده سازی برنامه «استاندارد  خانه‌های آینده» در بریتانیا از سال ۲۰۲۵ شروع خواهد شد. همچنین با اجرای آن پیش بینی می‌شود میزان انتشار آلاینده‌های زیست محیطی از طریق ساختمان‌های این کشور به میزان ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کند. همچنین بهره وری انرژی در بخش خانگی و صنعتی نیز با اجرای این برنامه تا حد زیادی بهبود پیدا خواهد کرد. جایگزینی سیستم‌های فعلی گرمایش ساختمان‌ها با پمپ های حرارتی از ابزارهای مهم پیاده سازی برنامه خانه‌های آینده بریتانیا است که تسهیلات تشویقی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است تحقق اهداف اقلیمی اروپا تا افق ۲۰۵۰ از اهداف اصلی اجرای برنامه‌ای همچون استاندارد خانه‌های آینده در بریتانیا محسوب می‌شود.

پمپ های حرارتی فناوری‌ پیشنهاد شده در برنامه خانه‌های آینده بریتانیا

علاوه بر این، در برنامه خانه‌های آینده بریتانیا تاکید زیادی بر بهبود بهره وری انرژی در صنعت ساخت و ساز و زنجیره تامین آن که صنایع زیادی را شامل می‌شود، شده است.

در برنامه «استاندارد خانه‌های آینده» بریتانیا به فناوری‌های متعددی که می‌تواند در بهبود بهره وری انرژی در ساختمان‌های این کشور مورد استفاده قرار گیرد اشاره شده است. پمپ های حرارتی و گرمایش الکتریکی مستقیم[۲] از جمله این فناوری‌ها هستند که شرایط تشویقی خاصی را به مشترکان بریتانیایی در صورت استفاده از آن پیشنهاد شده است.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه گرمای تولید شده توسط بسیاری از پمپ های حرارتی فعلی حرارت خیلی بالایی تولید نمی‌کند از همین رو ساختمان‌ها با توجه به مناطق جغرافیایی که در آن قرار دارند برای استفاده از هر یک از فناور‌ی‌های گفته شده در برنامه استاندارد خانه‌های آینده در موقعیت یکسانی قرار ندارند.

از دیگر موارد مهمی که در برنامه «استاندارد خانه‌های آینده» به آن تاکید شده است، اجرای الزامات استاندارد بهره وری انرژی در ساختمان‌های این کشور است که می‌بایست مبتنی بر عملکرد باشد و نه صرفا اجرا و یا عدم اجرای آن. در واقع در برنامه استاندارد خانه‌های آینده عملکرد ساختمان‌ها در زمینه بهره وری انرژی مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد و صرفا نصب یا عدم نصب پمپ های حرارتی و یا دیگر فناوری‌ها کافی نخواهد بود.

پینوشت:

[۱] Future buildings standard

[۲] Direct electric heating

منبع: برنامه «استاندارد خانه‌های آینده» منتشر شده از سوی دولت بریتانیا

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.