۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۰۳۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمدمهدی جوانمرد قصاب رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با اشاره به اهمیت تجارت با افغانستان به صورت تجارت متقابل گفت: حتی اگر تحریم‌ها بدتر شود می‌توانیم روی تجارت با افغانستان حساب کنیم. اما برای حضور بلندمدت در بازار این کشور باید به موازنه تجاری برسیم و واردات را نیز همپای صادرات افزایش دهیم. همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع تجارت منطقه‌ای، می‌تواند باعث شود فعالان بخش علمی و دانشگاهی و همچنین سیاستگذاران و مسئولین اجرایی به تبادل نظر و استفاده از نظرات یکدیگر بپردازند.

محمدمهدی جوانمرد قصاب رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: این شاید خواست خدا بود که با آمدن تحریم‌های ظالمانه ما به فکر خودمان و دور و اطراف خودمان بیفتیم. ما همیشه کشورهایی را برای تجارت خارجی مد نظر داشتیم که یک بازار خوب برای صادرات ما نبودند. فقط فروشندگان خوبی برای کشور ما بودند. ولی ما الآن در کشورهایی داریم حضور پیدا می‌کنیم که بازارهای خوبی چه برای صادرات و چه برای واردات ما هستند. کشورهایی همچون افغانستان یک بازار ماندگار صادراتی برای ما هستند که در سالیان آتی حتی در صورتی که تحریم‌ها بدتر از این هم شود، ما می‌توانیم روی تجارت با افغانستان حساب کنیم.

«موازنه تجاری» رمز حضور پایدار ایران در بازار افغانستان

وی ادامه داد: افغانستان برای ما خیلی اهمیت دارد البته در بحث تجارت متقابل، نه فقط واردات. ما همان مقداری که به آن‌ها صادرات می‌کنیم همان مقدار را حاضریم از آن‌ها واردات کنیم و این حضور ما در کشور افغانستان یک حضور منسجم و ساماندهی شده در بخش خصوصی است. یعنی مساله‌‌ای نیست که هیچ کسی بتواند به آن خدشه وارد کند. روی این حساب این تنیدگی بازار و این انسجام بازار بین تجار دو کشور و بین صاحبین صنایع از نظر فرهنگی، اعتقادی و زبانی باعث شده‌است که ما این بازار را برای خودمان حفظ کنیم و حفظ خواهیم کرد.

وی افزود: در مساله تعرفه‌هایی که به بحث محصولات کشاورزی مربوط می‌شود، الآن ما ۲۳ تا ۲۵ قلم را داریم انجام می‌دهیم که با کشور افغانستان تعرفه ترجیحی داریم. یک طرفه هم داریم این کار را انجام می‌دهیم برای این که به موازنه تجاری با کشور افغانستان برسیم. چون محصولاتی که افغانستان برای صادرات دارد، از بخش کشاورزی و معادن افغانستان می‌آید. ما می‌توانیم خیلی از کالاهای کشاورزی افغانستان را بیاوریم، تحت فرایندهایی آماده‌سازی کنیم و دوباره حتی صادرات کنیم. یا مثلا اگر کنجد افغانستان را که در همین تعرفه‌های ترجیحی (۵ قلم) است وارد کنیم، در صنایع آن را به محصولات نهایی تبدیل کنیم و به خود افغانستان یا کشورهای دیگر صادر کنیم.

جوانمرد قصاب گفت: دولت افغانستان یک نگاه خاص به بخش معادن دارد. می‌گوید باید فرایند استخراج و فراوری اولیه در خود افغانستان انجام شود. یعنی دارد از خام‌فروشی جلوگیری می‌کند. یعنی دوستان ما در ایران باید بدانند که برای حضور در این بخش باید نظر و دیدگاه دولت افغانستان را هم مد نظر خود قرار دهند.

همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، زمینه هم‌افزایی پژوهشگران با مسئولین اجرایی

وی در پاسخ به این سوال که هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «تجارت منطقه ای؛ اولویت راهبردی» و پیش نشست‌های آن چه کمکی می‌تواند به حل مسائل اصلی کشور از جمله تجارت خارجی بکند، گفت: همیشه بحث در این حوزه و در حوزه علمی و بحث با افرادی که در جایگاه سیاستگذاری هستند یک دیدگاه خوب است و می‌تواند مباحث خوبی مطرح شود. چرا که افراد را آماده می‌کند برای تغییر. خیلی از کسانی که در بخش علمی و دانشگاهی هستند از بخش اجرا فاصله دارند و خیلی از کسانی که در بخش اجرا فعال اند از دیدگاه‌های بخش علمی فاصله دارند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: هرچه این جلسات بیشتر شود، هر دو طرف را برای تغییر آماده می‌کند. چیزی که ما به آن نیاز داریم. ما باید به روز حرکت کنیم. باید برای تغییر آماده شویم. باید از نو غلط‌هایمان را بگیریم و کاری را شروع کنیم که به نفع اقتصاد کشور و به نفع امنیت کشور است. واقعا این جلسات می‌تواند پرفایده باشد در صورتی که افراد موثر واقعا حضور پیدا کنند و دیدگاه‌های نسل جوان و دیدگاه‌های دانشگاهی را بشنوند و همچنین جواب‌هایی که افراد اجرایی به بخش جوان و دانشگاهی می‌دهند آن‌ها را آماده فعالیت بیشتر در این زمینه کند.

این که ما تصور کنیم تا ۵۰ سال دیگر خود این افراد در بخش سیاستگذاری باقی بمانند و افراد دانشگاهی نیز در بخش خودشان باقی بمانند حرف مردود و نادرستی است. باید باهم هم افزایی داشته‌باشیم تا به آنچه که خواست دو کشور و تامین کننده منافع کشور در تجارت خارجی است برسیم.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.