۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۴۶۸۴ ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در برنامه رادیویی حدیث ایستادگی این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که با وجود ظرفیت‌های بسیار در کشورهای محور مقاومت از جمله ایران، عراق و سوریه، همچنان همکاری اقتصادی کشورهای محور مقاومت، تناسبی با همکاری نظامی و امنیتی این کشورها ندارد و سطح همکاری های اقتصادی در سطح نازلی قرار دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد ویژه برنامه حدیث ایستادگی که به مناسبت ایام شهادت سردار سلیمانی از رادیو مقاومت پخش می‌شود، به موضوع اقتصاد محور مقاومت،  ظرفیت کشورهای محور مقاومت و شیوه نقش آفرینی کشورهای محور در توسعه همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر و افزایش همکاری‌های اقتصادی می‌پردازد.

نفوذ نیمه‌سخت و نرم آمریکا در کشورهای محور مقاومت

آقای محمدمهدی خانوار کارشناس اقتصاد منطقه در این برنامه، با تقسیم نفوذ به سه دسته سخت، نیمه‌سخت و نرم، خاطر نشان کرد: ایالات متحده آمریکا بعد از جنگ‌ جهانی دوم با تغییر رویکرد خود از نفوذ سخت در کشورهای دنیا به دنبال نفوذ نیمه‌سخت و نرم بوده است. این کشور در همین راستا نفوذ اقتصادی را به‌عنوان حوزه نفوذ نیمه‌سخت و نفوذ اجتماعی و فرهنگی به‌عنوان حوزه نفوذ نرم را در سالیان اخیر در کشورهای منطقه دنبال کرده است و از طریق تلاش دارد تا منافع خود را در منطقه تامین کند.

گفتمان محور مقاومت مانع اصلی آمریکا در منطقه

خانوار با اشاره به سیاست‌های آمریکا در منطقه افزود: آمریکایی‌ها با استفاده از تجربه خود در بازسازی اروپای بعد از جنگ جهانی دوم در قالب طرح مارشال، امروزه تلاش دارند تا با حضور اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خودشان در منطقه نیز همان سیاست‌ها را پیگیری کرده و کشورها را به خود وابسته کنند، اما تا به امروز به زعم خودشان در این کار موفق نبوده‌اند و دلیل اصلی آن هم عدم شناخت‌ آن‌ها از کشورهای منطقه و گفتمان انقلاب اسلامی ایران است که اجازه چنین کاری را به آن‌ها نمی‌دهد.

وی در پاسخ به سوالِ چرایی حضور بیشتر آمریکا در کشور عراق نسبت به سایر کشورهای منطقه غرب آسیا افزود: حضور آمریکا در کشور عراق دارای ابعاد سیاسی و اقتصادی است؛ این کشور تلاش دارد تا از طریق حضور در عراق از یک‌سو جلوی گسترش فعالیت‌های کشورهای محور مقاومت و در راس آن‌ها جمهوری اسلامی ایران را بگیرد و از سوی دیگر با توجه به منابع عظیم نفتی کشور عراق و بازار مرغوب این کشور با توجه به جمعیت بالا و واردات‌محور بودن اقتصاد آن، منافع سیاسی و اقتصادی خود را تامین کند.

ظرفیت کشورهای محور مقاومت زمینه‌ساز افزایش همگرایی اقتصادی

در ادامه برنامه حدیث ایستادگی رادیو مقاومت، دکتر حسن دانایی‌فر سفیر پیشین ایران در عراق، در گفتگوی تلفنی خود بر ظرفیت های ترانزیتی و فرهنگی کشورهای محور مقاومت تاکید کرد و تقسیم کار اقتصادی در چندین کشور و تولیدات مشترک را از جمله راهکارهای مهم و تجربه‌شده در مناطق دیگر دنیا، برای افزایش همگرایی اقتصادی و هم‌افزایی دانست که کشورهای محور مقاومت نیز باید این رویکرد را پیش گیرند.

همکاری اقتصادی ایران و عراق تناسبی با همکاری نظامی و امنیتی دو کشور ندارد

دانایی‌فر در ادامه خاطر نشان کرد: اگرچه همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران با عراق تناسبی با همکاری‌های نظامی و امنیتی دو کشور با یکدیگر ندارد، بطور کلی وضعیت مبادلات تجاری ایران با عراق نسبت به ۱۵ کشور همسایه ایران شرایط به مراتب مطلوب‌تری دانست؛ چرا که از ۲۵ میلیارد دلار صادرات ایران به کشورهای همسایه، ۹ میلیارد دلار آن به کشور عراق بوده است.

سهم ناچیز ایران از واردات کشورهای همسایه

مسئول ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق با اشاره سهم ناچیزِ ایران در واردات ۱۵ کشور همسایه خود، که مبلغی حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار را شامل می‌شود، در ادامه گفت: توسعه زیرساخت‌های تجاری عاملی مهم در افزایش سهم صادرات ایران به کشورهای همسایه است که در این زمینه هم عراق وضعیت بهتری نسبت به دیگر کشورهای همسایه ایران دارد و وجود ۱۸ گذرگاه بین دو کشور گواهی بر این ادعا است.

وی با اشاره به حوزه‌های همکای بین ایران و عراق افزود: حوزه‌های فنی-مهندسی، گردشگری، انرژی و تجارت را مهم‌ترین حوزه‌های همکاری بین دو کشور دانست که البته ایران با اقداماتی نظیر کشیدن خط راه‌آهن بصره به شلچمه و پیشنهاد اتصال خط راه‌آهن قصرشیرین به خانِقین، در تلاش برای تسهیل صادرات و واردات به عراق است.

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.