۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۴۵۰۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

آمریکا برای تداوم حضور نظامی خود در افغانستان در دو دهه اخیر نزدیک به هزار میلیارد دلار هزینه کرده است. اما نتیجه حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان چیزی جز تشدید آشوب‌ها، تضعیف حکمرانی و افزایش مرگ و میر غیرنظامیان نبوده است. بعد از سال‌ها تلاش برای صلح در افغانستان، نیروهای نظامی آمریکا در سال ۲۰۱۹ رکورد تعداد فرود بمب و مرگ غیرنظامیان در این کشور را شکستند. در این سال به طور تقریبی روزانه ۲ غیرنظامی افغانستانی در اثر حملات هوایی نیروهای آمریکایی جان خود را از دست دادند.

مسیر اقتصاد/ از اواخر سال ۲۰۰۱ میلادی که آمریکا به بهانه حملات ۱۱ سپتامبر به افغانستان حمله کرد، نزدیک به دو دهه می‌گذرد. اما تداوم حضور نظامی آمریکا در افغانستان تنها تشدید آشوب، تضعیف قدرت حکمرانی و افزایش مرگ و میر غیرنظامیان در این کشور را درپی داشته است.

شکستن رکورد فرود بمب و کشتار غیرنظامیان افغانستانی توسط آمریکا

به طور خاص در سال ۲۰۱۹ نظامیان آمریکایی در افغانستان رکورد تعداد فرود بمب و کشتار غیرنظامیان این کشور را شکستند. بر اساس آمار در سال ۲۰۱۹ میلادی نیروهای آمریکایی و متحدین آن‌ها بیش از ۷۴۰۰ بمب بر سر مردم افغانستان انداختند که در تاریخ این کشور بی سابقه است. همچنین بیش از ۷۰۰ غیرنظامی افغانستانی درپی حملات هوایی نیروهای آمریکایی و متحدینشان کشته شده‌اند؛ به این ترتیب هر روز تقریبا ۲ نفر در افغانستان در اثر بمباران هوایی نیروهای آمریکایی جان خود را از دست می‌دهند.

هزینه‌های هنگفت آمریکا برای حضور نظامی در افغانستان

در طول نزدیک به ۲ دهه اخیر آمریکا درحدود هزار میلیارد دلار صرف حضور نظامی خود در افغانستان کرده است.

هزینه‌های نظامی آمریکا در افغانستان در طول دو دهه اخیر، از هر کشور دیگری که آمریکا در این کشور مداخله نظامی کرده و اکنون در این کشور حضور دارد بیشتر است؛ و تنها با هزینه‌های نظامی آمریکا در طول جنگ جهانی دوم قابل مقایسه است. در دوران جنگ جهانی دوم، با احتساب اصلاحات تورمی، آمریکا بیش از ۴۱۰۰ میلیارد دلار صرف تولید تجهیزات نظامی و انجام عملیات در دیگر کشورهای جهان کرد. نکته جالب توجه اینکه کل تولید ناخالص داخلی افغانستان در طول ۱۹ سال اخیر از ۳۰۰ میلیارد دلار تجاوز نمی‌کند. بنابراین هزینه نظامی آمریکا برای تداوم حضور در افغانستان بیش از سه برابر کل تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است. به این ترتیب اگر آمریکا به جای اشغال افغانستان، هزینه‌های حضور نظامی خود را به شکل نقد به مردم این کشور پرداخت می‌کرد، درآمد سرانه مردم این کشور ۴ برابر میزان کنونی بود.

تضعیف دموکراسی نتیجه حضور هزار میلیارد دلاری آمریکا در افغانستان

اما نتیجه حضور نظامی آمریکا در طول بیش از دو دهه اخیر چیزی جز تشدید آشوب‌ها و تضعیف حکمرانی در افغانستان نبوده که به خوبی در داستان غم انگیز انتخابات ریاست جمهوری این کشور نمایان است. انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سال گذشته پس از ۱۷ ماه تأخیر و با مشارکت ۱۹ درصدی برگزار شد و درنهایت در میان اعتراضات گسترده گروه‌های سیاسی به تقلب در انتخابات، اشرف غنی با ۹۲۳ هزار رأی بار دیگر رئیس جمهور کشور ۳۵ میلیون نفری افغانستان شد.

آمریکا برای تداوم حضور در دیگر کشورهای جهان هزینه می‌کند

هزینه هزار میلیارد دلاری آمریکا در افغانستان در وهله اول نشان می‌دهد این کشور برای تداوم حضور خود در دیگر کشورهای جهان به صورت گسترده هزینه می‌کند. این درحالیست که ایالات متحده همواره دیگر کشورهای جهان از جمله ایران را از حضور در کشورهای منطقه و اثرگذاری نظامی و سیاسی در این کشورها منع کرده است. نکته مهم و جالب توجه اینکه هزینه‌های نظامی آمریکا در دیگر کشورهای جهان، تنها به منظور بهبود شرایط اقتصادی و سیاسی کشورهای هدف انجام نمی‌شود، بلکه هدف اصلی آن تثبیت جایگاه ایالات متحده به عنوان ابرقدرت نظامی جهان است. انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.