۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۴۴۲۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: مسعود صباغی
۰

پس از حادثه سال ۲۰۱۱ در نیروگاه برق هسته‌ای فوکوشیما، ژاپن در حدود یک دهه فعالیت‌های هسته‌ای خود را کنار گذاشت. اما برنامه ریزی سیاستگذاران حوزه انرژی این کشور حاکی از آن است که به عنوان «مهمترین منبع انرژی» در این کشور در حال بازگشت به استفاده مجدد از آن هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد ژاپن بعد از وقوع حادثه در نیروگاه هسته ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، تولید برق هسته ای خود را متوقف کرد. اما در سال های اخیر مشاهده می‌شود که با فروکش کردن اعتراضات اجتماعی، انرژی هسته‌ ای در حال بازپس گیری سهم خود از سبد تامین برق ژاپن است.

وابستگی بالای ژاپن به انرژی هسته ای

نزدیک به یک دهه پس از حادثه هسته ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، ژاپن در تلاش است تا در مورد آینده انرژی خود تجدید نظر کند. برای ژاپن که یکی از وابسته‌ترین اقتصادها به انرژی در سطح جهان است، انرژی هسته ای به طور سنتی منبع انرژی مطمئن، ارزان و بدون کربن بوده است.

حادثه هسته ای فوکوشیما منجر به «دهه خاموشی هسته ای» ژاپن شد. قبل از سال ۲۰۱۱ ، توکیو قصد داشت که سهم انرژی هسته ای را در تولید برق خود به بیش از ۴۰ درصد تا سال ۲۰۲۰ و ۵۰ درصد تا ۲۰۳۰ افزایش دهد.

شایان ذکر است که سهم انرژی هسته ای در تولید برق ژاپن در سال ۲۰۱۰ (یعنی آخرین سال پیش از حادثه فوکوشیما) ۲۵ درصد بود. در نمودار زیر میزان تولید برق در ژاپن و سهم انرژی هسته ای از آن در سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ نشان داده شده است.

با توجه به اعتراضات عمومی، الزامات نظارتی جدید توسط سازمان تنظیم مقررات هسته ای ژاپن در سال ۲۰۱۲ وضع شد و در یک عقب نشینی هسته ای تا سال ۲۰۱۴ به صفر رسید.

تولید برق هسته ای در ژاپن جان تازه می گیرد

پس از حادثه فوکوشیما، نظرات مثبت مردم نسبت به انرژی هسته ای تغییر کرد و موجب ممنوعیت فعالیت های هسته ای در این کشور شد. گذر زمان برخی از زخم ها را التیام بخشیده و اجازه داده است سیاست گذاران ژاپن در مورد ظرفیت های بالقوه خود تجدید نظر کنند. روی کار آمدن آبه شینزو به راس سیاست ژاپن، همزمان شد با تغییر رویکرد استراتژیک این کشور به سمت انرژی هسته ای که از آن به عنوان «مهمترین منبع انرژی» کشور یاد می‌کند.

اگرچه ژاپن از سال ۲۰۱۵ به بعد برخی از راکتورها را مجدداً راه اندازی کرده است اما سهم برق هسته ای هنوز در حدود ۶ تا ۷ درصد است که سهم ناچیزی نسبت به یک دهه پیش است. نیروگاه سندای در سال ۲۰۱۵، نیروگاه تاکاهاما در سال ۲۰۱۶ و نیروگاه های گنکای و اُهی در سال ۲۰۱۸ مجددا فعال و وارد چرخه تولید برق ژاپن شدند. در ادامه نیز به عنوان مثال، نیروگاه برق هسته ای کاشیوازاکی-کاریوا که به دنبال وقوع زمین لرزه قبلی در سال ۲۰۰۷ به طور موقت آسیب دیده و از این رو غیرفعال شده بود، اکنون فقط چند قدم تا راه اندازی مجدد فاصله دارد. راکتورهای هسته ای نیز که در زلزله بزرگ شرق ژاپن در سال ۲۰۱۱ خسارت قابل توجهی دیده بودند نیز شاهد اصلاح مجدد ایمنی خود هستند و به نقطه بازگشایی نزدیک می شوند.

چرا ژاپن در حال اقبال مجدد به انرژی هسته ای است؟

دلیل اصلی تمایل ژاپن برای قرار گرفتن مجدد در جاده هسته ای، کاملاً قابل توجیه است و آن سودآوری است. زمین‌لرزه و سونامی‌های مکرر در ژاپن از دلایل مخالفت با توسعه نیروگاه های هسته ای است اما با این حال سود واحد هسته ای هنوز از هر منبع انرژی دیگری برای این کشور بیشتر است. به عنوان مثال در مورد دو واحد نیروگاه های کاشیوازاکی-کاریوا، طبق برآوردها، شرکت ژاپنی در صورت راه اندازی مجدد آن‌ها درآمد خود را تقریباً ۱ میلیارد دلار در سال افزایش می دهد.

همچنین در حال حاضر نیز با وجود اینکه برخی از نیروگاه های هسته ای به مدار بازگشته اند اما واردات LNG ژاپن همچنان بیشتر از میزان قبل از حادثه فوکوشیما است. لازم به ذکر است که حجم کاهش یافته تولید برق در بازه زمانی ۲۰۱۰-۲۰۱۲ با افزایش واردات LNG به میزان قابل توجهی افزایش یافته است به نحوی که از ۹۶ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۱۰ به ۱۲۰ میلیارد مترمکعب در بازه ۲۰۱۲-۲۰۱۴ افزایش یافته است.

دستیابی به منابع انرژی پایدار و ارزان به عنوان مهمترین دغدغه سیاستگذاران برای اتخاب گزینه های سبد انرژی هر کشوری است. در این میان با وجود اینکه تا همین چند سال پیش، مخالفت های سرسختانه ای علیه انرژی هسته ای در ژاپن وجود داشت اما به دلیل پاک، مطمئن و ارزان بودن این منبع انرژی، در حال بازگشت به سیاست های قبلی خود جهت افزایش سهم آن در سبد انرژی خود است.

منبع: اویل پرایس 

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.