۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۶۴۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ دسته: تولید
۰

دولت بایدن معتقد است سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی و آموزشی تنها راهی است که تضمین می‌کند در آینده نیز شرکت‌های آمریکایی توان رقابت با خارجی‌ها را داشته باشند و بتوانند محصولات مورد نیاز مردم را در داخل این کشور تولید نمایند. سرمایه گذاری بیشتر دولت در بخش‌های تولیدی و به طور خاص بخش تحقیق و توسعه، کمک به رونق بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر موسوم به ونچر کپیتال و افزایش فرصت‌های آموزش مهارت شغلی با سرمایه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار، از جمله برنامه‌های بایدن برای توسعه سرمایه‌گذاری در آمریکا عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در گزارش قبل عنوان شد که بررسی برنامه‌ها و شعارهای انتخاباتی جو بایدن در حوزه‌های «حمایت از تولید داخلی» و «تجارت خارجی» حاکی از آن است که برخلاف تصور رایج، دست کم در این زمینه اشتراک زیادی بین آمریکای ترامپ و آمریکای بایدن وجود دارد. برنامه بایدن در راستای حمایت از تولید از ۶ محور اساسی تشکیل شده است که عبارتند از: «افزایش خرید محصولات آمریکایی»، «ساخت همه محصولات در آمریکا به ویژه در بخش صنعت»، «تقویت تحقیق و توسعه آمریکایی»، «تسهیل سرمایه‌گذاری در آمریکا»، «اصلاح سیاست‌های مالیاتی و تجاری به سود تولید آمریکایی» و «ایجاد تمامی بخش‌های زنجیره‌های تولید در داخل آمریکا».

این برنامه‌ها هیچ تناسبی با قوانین سازمان تجارت جهانی و قواعد تجارت آزاد ندارد و نشان می‌دهد در آمریکا «تجارت آزاد» حتی در شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری نیز دیگر جایی ندارد.

تسهیل سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی آمریکا

محور چهارم برنامه‌های اعلامی دولت بایدن در حمایت از تولید و اشتغال در آمریکا، مربوط است به تسهیل سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی آمریکا، به نحوی که دسترسی شرکت‌های کوچک و متوسط فعال در بخش صنعت مشکلی در دسترسی به منابع مالی مورد نیاز خود نداشته باشند و در ابعاد کلان نیز انباشت سرمایه در این کشور تقویت گردد.

بر اساس این برنامه، دولت بایدن معتقد است سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی و آموزشی تنها راهی است که تضمین می‌کند در آینده نیز شرکت‌های آمریکایی توان رقابت با خارجی‌ها را داشته باشند و بتوانند محصولات مورد نیاز مردم را در داخل این کشور تولید نمایند.

۳ برنامه دولت بایدن با هدف تقویت سرمایه‌گذاری در آمریکا

سرمایه گذاری بیشتر دولت در بخش‌های تولیدی و به طور خاص بخش تحقیق و توسعه، کمک به رونق بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر موسوم به ونچر کپیتال و افزایش فرصت‌های آموزش مهارت شغلی، از جمله برنامه‌های بایدن برای توسعه سرمایه‌گذاری در آمریکا عنوان شده است.

در این راستا دولت بایدن تضمین داده است سرمایه‌گذاری دولت را به ایالت‌های خاص محدود نخواهد کرد و تلاش می‌کند رونق سرمایه‌گذاری در مناطق شهری و روستایی همه ایالت‌ها را در دستورکار قرار دهد. بر اساس آمار در حال حاضر ۲۵ درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر آمریکا در ۳ ایالت کالیفرنیا، نیویورک و ماساچوست مستقر هستند و ۴۷ ایالت دیگر سهم کمتری از این صندوق‌ها دارند.

سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری دولت بایدن در آموزش مهارت‌های شغلی

بر اساس برنامه ارائه شده از سوی دولت بایدن، سرمایه‌گذاری گسترده دولت در آموزش مهارت‌های شغلی جدید و متناسب با نیازهای بخش صنعت آمریکا، مهم‌ترین برنامه باهدف تقویت سرمایه‌گذاری در این کشور عنوان شده است.

آموزش نیروهای جدید با این هدف انجام می‌شود که در آینده نزدیک، از طرفی مردم آمریکا به دلیل مهارت‌هایی که کسب کرده‌اند مشکلی در یافتن شغل‌های با درآمد بالا نداشته باشند و از طرف دیگر صنایع آمریکا نیز بتوانند نیازهای خود را از طریق نیروی کار داخل این کشور تأمین نمایند.

پرداخت مبالغی به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش مهارت شغلی به منظور ایجاد مراکز تحقیقاتی جدید، ساخت آزمایشگاه‌های آموزشی مجهز و خرید امکانات بیشتر، از جمله برنامه‌های بایدن در این سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری عنوان شده است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جو بایدن joebiden.com/made-in-america

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.