۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۳۲۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ دسته: تولید
۰

بررسی برنامه‌ها و شعارهای انتخاباتی جو بایدن در حوزه‌های «حمایت از تولید داخلی» و «تجارت خارجی» حاکی از آن است که برخلاف تصور رایج، در این زمینه اشتراک زیادی بین آمریکای ترامپ و آمریکای بایدن وجود دارد. برنامه بایدن در راستای حمایت از تولید از ۶ محور اساسی تشکیل شده است که عبارتند از: «افزایش خرید کالاهای آمریکایی»، «ساخت همه محصولات در آمریکا»، «تقویت تحقیق و توسعه آمریکایی»، «تسهیل سرمایه‌گذاری در آمریکا»، «اصلاح سیاست‌های مالیاتی و تجاری به سود تولید آمریکایی» و «ایجاد تمامی بخش‌های زنجیره‌های تولید در داخل آمریکا». این برنامه‌ها هیچ تناسبی با قوانین سازمان تجارت جهانی و قواعد تجارت آزاد ندارد و نشان می‌دهد در آمریکا «تجارت آزاد» حتی در شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری نیز دیگر جایی ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس اعلام اغلب خبرگزاری‌های آمریکایی، هرچند تا به حال دونالد ترامپ شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری را نپذیرفته و به دنبال بازشماری آرا در برخی ایالت‌ها است، اما آنطور که از شواهد پیداست، جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا برای ۴ سال آتی انتخاب خواهد شد.

تفاوت‌های دولت بایدن و دولت ترامپ چیست؟

بایدن در بسیاری از زمینه‌ها قول داده است که سمت و سویی متفاوت از دولت ترامپ را در پیش بگیرد. به طور مثال تعامل سازنده تر با کشورهای متحد و همچنین توجه بیشتر به انرژی‌های پاک باهدف کاهش مخاطرات زیست محیطی، از شعارهای اصلی بایدن است که به کلی با راه و رسم دولت ترامپ تفاوت دارد.

در عین حال بررسی برنامه‌ها و شعارهای انتخاباتی جو بایدن در حوزه‌های «حمایت از تولید داخلی» و «تجارت خارجی» حاکی از آن است که برخلاف تصور رایج، دست کم در این زمینه اشتراک زیادی بین آمریکای ترامپ و آمریکای بایدن وجود دارد.

برنامه گسترده بایدن برای حمایت از تولید و اشتغال در آمریکا

به طور خاص یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بایدن برای جلب رأی طبقه متوسط آمریکا، خصوصا در ایالت‌های صنعتی که نقشی اساسی در انتخاب رئیس جمهور در انتخابات اخیر داشتند، «حمایت از تولید و اشتغال» در آمریکا بوده است.

برای این منظور تیم اقتصادی بایدن برنامه‌ای بلندبالا با عنوان «همه نیازهای آمریکا را در داخل و با کارگران آمریکایی تولید کنیم» تدوین نموده‌است. هدف اصلی از تدوین این برنامه حمایت از تولید محصولات در داخل آمریکا و با به کار گیری هرچه بیشتر کارگران آمریکایی عنوان شده است.

تقویت بخش صنعت برنامه ویژه دولت بایدن

به طور خاص در این برنامه به حمایت از بخش صنعت و تولیدات کارخانه‌ای به طور ویژه توجه شده است. بر اساس این برنامه بخش صنعت آمریکا در دوره جنگ جهانی دوم مهم ترین ابزار توسعه دموکراسی در جهان بود و امروز نیز باید به همان شکل مهم ترین ابزار تقویت رفاه خانواده‌های آمریکایی باشد.

دولت بایدن در این برنامه تأکید کرده است که قصد دارد سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در بخش صنعت و توسعه فناوری انجام دهد و بدین وسیله شرایط را برای کارگران و شرکت‌های آمریکایی برای رقابت و بهبود شرایطشان در عرصه بین‌الملل فراهم نماید. نتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها نیز فراهم شدن اشتغال با کیفیت، با مهارت و ایمن برای مردم آمریکا خواهد بود.

۶ محور برنامه ویژه دولت بایدن برای حمایت از تولید و اشتغال در آمریکا

برنامه بایدن در راستای حمایت از تولید از ۶ محور اساسی تشکیل شده است که عبارتند از: «افزایش خرید کالاهای آمریکایی»، «ساخت همه محصولات در آمریکا»، «تقویت تحقیق و توسعه آمریکایی»، «تسهیل سرمایه‌گذاری در آمریکا»، «اصلاح سیاست‌های مالیاتی و تجاری به سود تولید آمریکایی» و «ایجاد تمامی بخش‌های زنجیره‌های تولید در داخل آمریکا».

تیم اقتصادی بایدن اعلام کرده است که در صورت اجرای سیاست‌های فوق ۵ میلیون شغل جدید در بخش‌های مختلف اقتصاد آمریکا و به طور خاص بخش صنعت و تولیدات کارخانه‌ای و همچنین بخش‌های مرتبط با نوآوری در این کشور ایجاد خواهد شد.

در گزارش‌های آتی به طور ویژه ۶ محور برنامه‌های دولت بایدن برای حمایت از تولید و اشتغال در آمریکا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در آمریکا هیچ کس به تجارت آزاد و WTO اعتقادی ندارد

نکته بسیار مهم اینکه بر اساس تصریح تمامی کارشناسان حوزه تجارت بین‌الملل، برنامه‌های اعلام شده از سوی جو بایدن برای حمایت از تولید و اشتغال در آمریکا، به مانند دولت ترامپ در ۴ سال اخیر، هیچ تناسبی با قوانین سازمان تجارت جهانی و قواعد تجارت آزاد ندارد و به کلی حضور شرکت‌های خارجی در آمریکا را به مخاطره خواهد انداخت.

این مسئله نشان از آن دارد که عملا همه طرف‌های سیاسی در آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که در دوره کنونی و با توجه به تحولات عرصه تجارت بین‌الملل، راهی جز حمایت از تولید داخلی برای ایجاد اشتغال وجود ندارد و اجرای سیاست‌های تجارت آزاد حتی در بین شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری نیز جایی ندارد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جو بایدن joebiden.com/made-in-america

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.