۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۸۷۶ ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

به دلیل آسیب پذیری بالای قوانین مقابله با پولشویی در بخش معاملات املاک در آلمان، این بخش به بستر مناسبی برای نقل و انتقال مشکوک و تأمین مالی فعالیت‌های مجرمانه در سراسر اروپا تبدیل شده است و سالانه بیش از ۳۰ میلیارد یورو پولشویی در آن انجام می‌گیرد. در سال ۲۰۱۹ میلادی نزدیک به ۱۱۵ هزار پرونده پولشویی مربوط به ۳۵۵ هزار نقل و انتقال مشکوک در آلمان به ثبت رسیده است که افزایشی ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل از آن دارد و یک رکورد بی سابقه محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس گزارش منتشر شده از سوی واحد مقابله با پولشویی دولت آلمان در طول سال ۲۰۱۹ میلادی نزدیک به ۱۱۵ هزار پرونده مشکوک به پولشویی و تأمین مالی فعالیت‌های مجرمانه در این کشور ثبت شده است که در مقایسه با سال قبل از آن افزایش ۵۰ درصدی دارد و یک رکود بی سابقه محسوب می‌شود. نکته مهم اینکه بخش معاملات املاک بیشترین سهم را در این زمینه داشته است.

بر اساس این گزارش به طور کلی در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۵۵ هزار نقل و انتقال پول مشکوک به پولشویی در آلمان گزارش شده است.

نقش گسترده بانک‌های آلمانی در کمک به فعالیت‌های مجرمانه

بر اساس آنچه در این گزارش منتشر شده، ۹۸ درصد معاملات مربوط به تأمین مالی فعالیت‌های مجرمانه از طریق شبکه بانکی و دیگر موسسات مالی آلمانی انجام گرفته است. این درحالیست که انتظار می‌رود نظام بانکی با وضع قوانین لازم به جای کمک به تأمین مالی فعالیت‌های مجرمانه از آن‌ها جلوگیری نماید.

کریستوف شولته، رئیس واحد مقابله با پولشویی دولت آلمان در این خصوص گفت: یکی از مشکلات ما در آلمان این است که از اساس پروسه مقابله با پولشویی به درستی چارچوب بندی نشده و همین مسئله دلیل گستردگی معاملات مشکوک و کمک به تأمین مالی فعالیت‌های مجرمانه است. به همین دلیل انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ میزان پرونده‌های پولشویی بازهم افزایش قابل توجهی را در مقایسه با سال ۲۰۱۹ داشته باشد.

گردش مالی ۳۰ میلیارد یورویی پولشویی در معاملات املاک آلمان

بخش معاملات املاک در آلمان بیشترین سهم را در پولشویی و تأمین مالی فعالیت‌های مجرمانه به خود اختصاص داده‌است. به طوریکه در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۷ هزار معامله قطعی پولشویی در این بخش به ثبت رسیده است.

بر اساس گزارش واحد مقابله با پولشویی دولت آلمان، بخش معاملات املاک در این کشور آسیب پذیری زیادی در زمینه مقابله با پولشویی دارد و از این جهت بستر مناسبی برای نقل و انتقال مشکوک و تأمین مالی فعالیت‌های مجرمانه محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش دیگری که از سوی گروه مقابله با پولشویی نهاد شفافیت بین‌الملل منتشر شده است، در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۳۰ میلیارد یورو، معادل ۳۴ میلیارد دلار پولشویی در بخش معاملات املاک آلمان انجام گرفته است و ۱۵ تا ۳۰ درصد کل تأمین مالی فعالیت‌های مجرمانه در آلمان از این طریق انجام می‌گیرد.

«معاملات املاک در آلمان» بستر پولشویی گسترده مجرمان اروپایی

بر اساس آمار تنها یک سوم معاملات مشکوک ثبت شده در معاملات املاک آلمان مربوط به معاملات داخلی بوده است و در مابقی آن‌ها اشخاصی از دیگر کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه، هلند، سوئیس، ایتالیا، بریتانیا و حتی روسیه، چین و آمریکا یک طرف معامله بوده‌اند. ضعف در قوانین مقابله با پولشویی، به خصوص در بخش معاملات املاک آلمان، این بخش را به بستری برای ورود مجرمان دیگر کشورهای اروپایی و حتی غیر اروپایی و پولشویی در آن تبدیل نموده است.

آلمان یکی از ضعیف ترین قوانین را در زمینه مقابله با پولشویی در بین کشورهای اروپایی دارد و در همین راستا قانونگذاران این کشور به تازگی تصویب قانونی برای تقویت این بخش و افزایش میزان جرائم و محدودیت‌ها در زمینه پولشویی را در دستوکار قرار داده‌اند.

منابع:

دویچه وله

روزنامه تاس اشپیگل

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.