۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۴۰۴ ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

هند از یک سو وابستگی شدیدی به واردات تجهیزات مورد نیاز از چین دارد و از سوی دیگر تقابل سیاسی و تنش‌های مرزی بین طرفین، سبب تغییر در راهبرد ملی هند در زمینه توسعه صنعت خورشیدی شده است. به‌همین منظور این کشور اتکای هر چه بیشتر بر توان و ظرفیت‌های داخلی را در دستورکار قرار داده است. هند در نظر دارد در آینده‌ای نه چندان دور با کاهش میزان واردات و افزایش توان تولیدی، به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار انرژی خورشیدی در دنیا مطرح شود.

به گزارش مسیر اقتصاد هندوستان از جمله کشورهایی است که سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در مسیر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و بطور خاص انرژی خورشیدی، کرده است.صنعت انرژی خورشیدی هند در حال حاضر با ۲ چالش اساسی «ناکافی بودن ظرفیت داخلی این کشور در پاسخگویی به صنعت بزرگ خورشیدی» و به تبع آن «وابستگی شدید به واردات تجهیزات مورد نیاز از چین» روبروست. ازطرفی تنش‌های مرزی اخیر میان هند و چین یکی از عوامل تاثیرگذار در ترغیب هند برای کاهش وابستگی خود به چین است.

کاهش سرعت توسعه انرژی‌ خورشیدی هند

شیوع ویروس کرونا سبب کاهش رشد توسعه صنعت خورشیدی هند شده است. با این وجود، هند نه تنها حاضر به برداشتن تعرفه واردات‌ تجهیزات و سیستم‌های مرتبط با صنعت انرژی خورشیدی وارداتی از چین نشده است، بلکه به‌دنبال افزایش فعلی نیز است. همین امر سبب شده است سرعت توسعه صنعت خورشیدی هند بیش از پیش کاهش پیدا کند.

هند در نظر دارد تا سال ۲۰۲۲، ظرفیت انرژی خورشیدی خود را به ۱۰۰ گیگاوات برساند. اما تحقیقات مؤسسه هندی Mercom، حاکی از عقب افتادگی هند در اجرای این برنامه است. بر طبق آمار بدست آمده، تا ماه مارچ سال جاری، تنها ۳۶.۸ به ظرفیت نصب شده برق خورشیدی این کشور اضافه شده است. این در حالیست که طبق تخمین‌ها، تا آخر سال جاری به‌دلیل شیوع ویروس کرونا این کشور در خوشبینانه‌ترین حالت موفق به نصب تنها ۵ گیگاوات برق خورشیدی خواهد شد.

استراتژی ملی هند در راستای افزایش اتکا به توان داخلی

از سال ۲۰۱۸ دولت هند در راستای حمایت از تولید کنندگان داخلی صنعت انرژی خورشیدی، اعمال تعرفه بر تجهیزات وارداتی صنعت خورشیدی از مبدا چین را در دستور کار قرار داده است. همچنین در ماه ژوئن سال جاری، دولت هند اعلام کرد که قصد اعمال تعرفه تا ۲۵ درصد بر ماژول‌های خورشیدی و ۱۵ درصد بر سلول‌های خورشیدی وارد شده از چین دارد. همچنین اعلام شده است که این تعرفه‌ها در سال بعد افزایش پیدا خواهند کرد.

آقای پولیپاکا مدیر اجرایی فدراسیون ملی انرژی خورشیدی هند در رابطه با تعرفه‌های تعیین شده برای تجهیزات وارداتی از چین می‌گوید: ما نیاز به اتکای هر چه بیشتر به توان داخلی داریم و لازمه رسیدن به این هدف، تأمین امنیت انرژی است که این امر با واردات بخش اعظمی از تجهیزات مورد نیازمان در بخش انرژی خورشیدی از چین، کاملا در تضاد است.

در ماه می امسال، نارندا مودی نخست وزیر هند از استراتژی ملی این کشور تحت عنوان Self-Reliant India رونمایی کرد که نشان از خیز بلند هند به سوی اتکا به توان داخلی در بسیاری از بخش‌ها و صنایع، از جمله صنعت انرژی خورشیدی دارد.

هند در مسیر جدا کردن کامل بازار انرژی خورشیدی خود از چین

در سال گذشته، بیش از ۸۵ درصد تمام ماژول‌ها و سلول‌های خورشیدی وارداتی هند از مبدأ چین وارد شده‌اند. علاوه بر این، ۵.۵ درصد ازشرکت‌های ویتنامی و ۴ درصد نیز از شرکت‌های تایلند به هند وارد شده اند. لازم به ذکر است که این شرکت‌ها اغلب تحت کنترل شرکت‌های بزرگ چینی هستند و لذا میتوان اینطور گفت که صنعت انرژی خورشیدی هند تقریبا تحت سیطره و نفوذ چین قرار دارد.

از همین رو، بومی‌سازی صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی با هدف کاهش هر چه بیشتر وابستگی به چین، از جمله مهمترین اهداف استراتژی ملی هند در بخش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

اهداف بلندپروازانه هند در بازار جهانی صنعت انرژی خورشیدی

دولت هند در نظر دارد که با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و مشوق در مسیر توسعه صنعت انرژی خورشیدی این کشور و همچنین ایجاد جذابیت سرمایه گذاری در بازار هند برای سرمایه گذاران بزرگ اروپایی و آمریکایی، زمینه را برای رشد صنعت خورشیدی این کشور با تکیه بر توان و ظرفیت‌های عظیم داخلی این کشور، فراهم کند. رسیدن به این هدف به‌نظر می‌رسد که دور از انتظار نخواهد بود.

هند از نیروی انسانی ارزان و همچنین از سطوح علمی و فناوری بالایی در دنیا برخوردار است. بعلاوه، این کشور مناسبات سیاسی و اقتصادی مطلوبی با کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا دارد. هر چند سرعت رشد توسعه صنعت خورشیدی هند در سال جاری از یک سو بدلیل پاندمی و از سوی دیگر تشدید تنش‌ها با چین و وضع تعرفه‌ بر واردات تجهیزات چینی، بمراتب نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است. اما طبق استراتژی‌ بلند مدت این کشور، انتظار می‌رود هندوستان در سال‌های آینده به یکی از کشورهای مطرح دنیا در صنعت انرژی خورشیدی تبدیل شود.

منبع: وبسایت karmaimpact 

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.