۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۳۳۳ ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ دسته: انرژی
۰

دکتر محمدجواد نوفرستی کارشناس حوزه انرژی و مدیرعامل انجمن جامعه ایمن در خصوص دلایل عدم توسعه CNG در سال‌های اخیر اظهار داشت: لازمه توسعه سهم CNG از سبد سوخت مصرفی بخش حمل و نقل، ایجاد مزیت رقابتی برای این سوخت در مقایسه با بنزین است. در غیر اینصورت اقداماتی نظیر دوگانه سوز کردن رایگان خودروها برای توسعه CNG نیز به نتیجه نخواهد رسید.

دکتر محمدجواد نوفرستی کارشناس ارشد حوزه انرژی و مدیر عامل انجمن جامعه ایمن در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص بررسی روند تنوع بخشی به سبد سوخت با استفاده از توسعه CNG و اقدامات انجام شده در این راستا سخن گفت.

افزایش نامتناسب قیمت‌ها نتیجه عدم حمایت از توسعه CNG

دکتر نوفرستی با اشاره به قیمت گذاری نامناسبی که در رابطه با CNG در سالهای اخیر اتفاق افتاده است افزود: طی سالهای اخیر قیمت بنزین و CNG  دچار فراز و نشیب‌های زیادی شدند و با اینکه در ابتدای شروع توزیع و توسعه جایگاه‌های CNG در اوایل دهه ۸۰، اختلاف قیمتی زیادی بین بنزین و CNG وجود داشت اما رفته رفته این فاصله بدلیل کمتر شدن ارزش پول ملی و همچنین افزایش قیمت‌های نامتوازنی که برای CNG اتفاق افتاد، توجیه اقتصادی و فنی توسعه CNG کمتر و کمتر شده و بسیاری از شرکتهای فعال در بخش صنعتی مرتبط با توسعه CNG ورشکسته شدند. همچنین این مسأله سبب شد که مصرف CNG در کشور طی سالهای ۹۰ تا ۹۸ طبق آمار موجود، تقریبا ثابت و یا حتی در بازه‌های زمانی متعددی نیز کاهش پیدا کند.

تضمین سرمایه گذاری در توسعه CNG با رویکرد قیمت گذاری رقابتی

این کارشناس ارشد حوزه انرژی در ادامه در خصوص چالش اصلی که توسعه CNG با آن مواجه است اظهار داشت: کارشناسان حوزه انرژی و سوخت، جایگاه داران CNG و متخصصان حوزه‌های فنی و صنعتی مرتبط با CNG، معتقد هستند اگر دولت در خصوص اختلاف قیمت مناسب بین بنزین و CNG، بطوریکه توجیه اقتصادی مصرف این سوخت نسبت به بنزین را تضمین کند و این اطمینان خاطر را به سرمایه گذاران این حوزه بدهد که شرایطی مشابه شرایط نامطلوبی که اواخر دهه هشتاد در بخش توسعه CNG اتفاق افتاد، دیگر تکرار نخواهند شد، تحول بزرگی در راستای توسعه و گسترش CNG در کشور اتفاق خواهد افتاد.

دوگانه سوز کردن رایگان یک و نیم میلیون خودرو موفق نبود

دکتر نوفرستی در پایان اظهار داشت: در راستای تشویق مردم به مصرف CNG، دولت طرح دوگانه سوز کردن رایگان یک و نیم میلیون خودرو را در دستور کار قرار داد. پس از اجرای این طرح، بسیاری از سو استفاده کنندگان از فرصت بدست آمده استفاده کرده و پس از دریافت مخازن CNG و دیگر قطعات، آن‌ها را در بازار سیاه و به قیمت‌های گزاف به فروش رساندند و همین امر سبب شد که برای مثال، هزینه دوگانه سوز کردن پراید که تا قبل از آبان ۹۸ در حدود ۸۰۰ هزارتومان بود، با ایجاد یک بازار کاذب توسط دولت، پس از گذشت مدتی کوتاه(تا قبل از شیوع ویروس کرونا)، به حدود ۴ میلیون تومان برسد که این امر حاکی از ناموفق بودن طرح دوگانه سوز کردن رایگان خودروها می‌باشد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.