۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۳۲۳ ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳ دسته: انرژی
۰

دکتر محمدصادق کریمی کارشناس ارشد حوزه انرژی در رابطه با عدم توجه به مدیریت تقاضا در بخش حمل و نقل کشور اظهار کرد: عموما در کشور ما، سیاستگذاری و تصمیم‌گیری جهت تخصیص سوخت مصرفی، بر مبنای تعداد خودرو، میزان جابجایی و مسافت طی شده و … صورت پذیرفته و به مدیریت تقاضا توجهی نشده است. این در حالیست که در دنیا سیاستگذاری‌های متنوعی جهت مدیریت تقاضای بخش حمل و نقل اعمال میگردد.

دکتر محمدصادق کریمی کارشناس ارشد حوزه انرژی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وجود خلأ اساسی در مدیریت تقاضا بخش حمل و نقل کشور سخن گفت.

عدم توجه به مدیریت تقاضا در بخش حمل و نقل کشور

این کارشناس ارشد انرژی در ابتدای بحث با اشاره به مسائل پیش آمده پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین از آبان ۹۸ گفت: بطور کلی کشور ما نیاز به برنامه‌ریزی‌ مدیریتی ویژه‌ای با هدف مدیریت تقاضا در بخش حمل و نقل دارد تا از پدید آمدن مشکلاتی غیرمنتظره‌ در بخش تامین سوخت مصرفی که حوادث آبان ماه سال قبل نمونه عینی آن بود جلوگیری به عمل آید.

وی در ادامه گفت: برنامه ریزی برای بخش تقاضا در حوزه حمل و نقل یکی از راهبردهای کلیدی است که در کشور ما به‌کلی مورد غفلت قرار گرفته است. در کشور ما غالبا در سطوح مدیریتی و کلان به بخش عرضه توجه بیشتری نسبت به بخش تقاضا شده است.

مسیر نادرست سیاستگذاری در بخش حمل و نقل کشور

دکتر کریمی اینطور ادامه داد: عموما در کشور ما در بخش حمل و نقل، سیاستگذاری و تصمیم‌گیری جهت تخصیص سوخت مصرفی، بر مبنای تعداد خودرو، میزان جابجایی و مسافت طی شده و … صورت پذیرفته است و بهمین دلیل تا به الآن اقدامی مؤثری جهت کاهش تقاضا در بخش حمل و نقل انجام نگرفته است.

وی افزود: این در حالیست که در دنیا در رابطه با تقاضای بخش حمل و نقل سیاست‌های مختلفی چون «اصلاح ساختار بوروکراسی و اداری»، «استفاده از بستر فناوری دیجیتال جهت افزایش مشاغل غیرحضوری و انجام امور اداری از راه دور»، «اجرای پروژه‌های متنوع در فاز شهرسازی» ،«پراکندگی مناسب ادارات و مراکز مهم تجاری، صنعتی و دولتی در سراسر کشور» بمنظور کاهش تقاضا در بخش حمل و نقل، صورت گرفته است و ظرفیت‌های موجود در کشورما نیز قابلیت اجرای سیاست‌های مشابه را دارد.

مدیریت تقاضای بخش حمل و نقل با استفاده از تنوع بخشی به سبد سوخت

این کارشناس انرژی در خصوص تامین سوخت مصرفی بخش حمل و نقل گفت: تنوع بخشی به سبد سوخت، یکی از اقامات مهم در رابطه با تامین تقاضای سوخت است. در کشور ما بنزین و CNG و LPG در حجم محدود در خودروهای سبک و گازوییل در خودروهای سنگین، سبد سوختی کشور را تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه گفت: توجه به توسعه سوخت LPG بدلیل ارزان بودن می‌تواند یکی از گزینه‌های موثر در تنوع بخشیدن به سبد سوخت مصرفی باشد، به این دلیل که ظرفیت لازم جهت تحقق بخشیدن به این امر در کشور ما وجود دارد.

دکتر کریمی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع، ظرفیت‌سازیدر پالایشگاه‌های کشور جهت تولید سوخت‌های مصرفی همچون گازوییل، بنزین، CNG و LPG به میزان کافی، امری ضروری است و میبایست برنامه‌ریزی های لازم، متناسب با میزان ذخایر نفت و گاز کشور در این زمینه انجام بگیرد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.