۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۲۱۲ ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳ دسته: بازار مالی
۰

عدم شفافیت در قیمت‌گذاری گوشت و حضور واسطه‌ها در بازار این کالا، موجب زیان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گوشت شده است. خرید گوشت با قیمت پایین از تولیدکنندگان، انگیزه آن‌ها برای برنامه‌ریزی تولید در آینده را کاهش داده است. راهکار حل مسأله قیمت‌گذاری صحیح و معاملات شفاف گوشت، استفاده از سیستم معاملاتی بورس کالا و انواع قراردادهای موجود در آن است. بدین طریق در عین شفافیت و عدالت در قیمت‌گذاری، سرمایه در گردش و نیاز مالی تولیدکنندگان نیز تأمین می‌شود و تولیدکنندگان برای برنامه‌ریزی تولیدی آینده خود با اطمینان خاطر مواجه می‌شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد مسأله قیمت گذاری نامشخص گوشت و نوسانی بودن مداوم قیمت آن، تبدیل به معضلی برای بازار این کالای اساسی شده است. در حال حاضر حضور دلالان و فرآیندهای واسطه ای متعدد در بازار گوشت موجب شده است که هم تولیدکنندگان این قلم کالایی و هم مصرف کنندگان آن، با مشکل اساسی مواجه شوند. این در حالی است که ظرفیت بورس کالا در حل این مسأله می تواند کارساز باشد.

وجود واسطه‌ها در بازار گوشت دلیل زیان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان

قیمتگذاری دولت و عدم نظارت بر بازار، باعث شده تولیدکنندگان زیان کرده و واسطه ها سود کنند؛ واسطه ها و دلالان با خرید گوشت به قیمتی پایین از تولیدکنندگان و فروش آن به قیمتی بالاتر به مصرف کنندگان، سودهای قابل توجهی کسب می کنند. این مسأله نارضایتی هر دو گروه مصرف کننده و تولیدکننده را به همراه داشته و موجب زیان آن ها شده است و انگیزه تولید را از فعالان این حوزه گرفته است.

به نحوی که در اواخر سال گذشته برخی تولیدکنندگان دام با انباشت دام به دلیل عدم تمایل به فروش با قیمت پایین تر و برخی نیز با زیان به دلیل فروش به قیمت پایین تر جهت تأمین سرمایه در گردش مواجه شده اند. این مسأله موجب بی انگیزگی تولیدکنندگان برای برنامه ریزی تولید جهت سال آینده شده است.

بورس کالا ظرفیتی برای حل معضل قیمت گذاری گوشت

یکی از راهکارهای حل معضل قیمت گذاری و معاملات به شیوه قدیمی کنونی، استفاده از ظرفیت سیستم معاملات بورس کالا است. بورس کالا به دلیل سیستم معاملاتی منسجم، رقابتی و شفافی که دارد می تواند به کشف قیمت گوشت در فضایی شفاف و عادلانه کمک نماید و به مرجعی برای استخراج قیمت واحد برای گوشت در کشور تبدیل شود.

بورس کالا این ظرفیت را برای تولیدکنندگان ایجاد می کند که به طور مستقیم اقدام به عرضه تولیدات خود در بازار نمایند و حضور واسطه ها حذف شود. تعاونی های دامداری می توانند با حضور در بورس کالا اقدام به عرضه عمده این کالا نمایند.

انواع قراردادها در بورس کالا برای تأمین مالی و سرمایه در گردش

نظر به اینکه در بورس کالا انواع قراردادها برای معامله کالا وجود دارد، این امکان وجود دارد در عین تأمین مالی تولیدکنندگان و فراهم کردن سرمایه در گردش برای آن ها، زمینه ایجاد بستری شفاف برای کشف قیمت واقعی و معاملات کالاها به طور ویژه در حوزه اقلام کالایی ایجاد شود.

در بورس کالای ایران انواع قراردادها شامل نقد (فروش کالا و دریافت وجه آن در حال حاضر)، سلف (دریافت وجوه در حال حاضر و تحویل کالا در زمان سررسید)، آتی (فروش کالا و دریافت وجه هر دو در زمان آینده و با قیمت توافق شده)، نسیه (تحویل فوری کالا در حال حاضر و دریافت بهای آن در سررسید) و غیره وجود دارد.بورس کالا از طریق این قراردادها کمک می کند که در عین کشف قیمت عادلانه کالاها در بازاری منسجم، زمینه تأمین سرمایه درگردش و تأمین مالی تولیدکنندگان فراهم شود. بدین ترتیب تولیدکنندگان گوشت با فروش کالاهای خود به قیمت مناسب و اطمینان بلندمدت نسبت به این مسأله، در تصمیم گیری و برنامه ریزی های تولیدی خود نیز به اطمینان خاطر خواهند رسید.

تجربه موفق معاملات زعفران در بورس کالا

در سال ۱۳۹۸ ارزش معاملات بورس کالا که انواع اقلام، صنعتی و معدنی تا محصولات کشاورزی را شامل می شود به بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است که ۸۰ درصد از میزان به معاملات فیزیکی اقلام کالایی اختصاص داشته است. به عنوان نمونه در این سال بیش از ۴۰۰۰ تن محصولات کشاورزی به ارزشی بیش از ۱۰ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته است که شامل معامله ۵۷ کیلوگرم زعفران و ۴۰۰۰ تن خرما بود.

گفتنی است که ایجاد قراردادهای معاملاتی زعفران در بورس کالا که در سال های اخیر صورت گرفته است از تجربه های موفقی است که توانسته به کشف قیمت صحیح و عادلانه این کالا کمک کند و مداخله دلالان در روند معاملات و قیمت گذاری این کالا را کاهش داده است.

انتهای متن/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.