۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۸۴۷ ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

کشور ونزوئلا از سال‌های گذشته، با کاهش تولید نفت روبرو بوده و میزان تولید این کشور از ۳ میلیون بشکه در روز به حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. یکی از دلائل این کاهش تولید، تحریم‌های آمریکا علیه این کشور است که سبب کاهش صادرات نفتی ونزوئلا نیز شده است. استفاده از کشور واسطه برای فروش نفت و همچنین انجام معاملات در بستر رمزارزها، دو راهکاری است که این کشور برای مقابله با تحریم‌های آمریکا در پیش گرفته است. انتظار می‌رود این راهکارها در سال‌های آتی دست کم بخشی از اثرات نامطلوب تحریم‌های آمریکا بر بخش نفت ونزوئلا را بی اثر نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور ونزوئلا به عنوان دارنده بزرگترین ذخائر نفتی جهان (معادل بیش از ۱۷ درصد از ذخائر جهانی نفت) طی یک سال گذشته با کاهش صادرات نفت روبرو بوده است؛ به طوری که صادرات نفت این کشور طی ماه‌های گذشته با کاهشی چشم‌گیر به کمتر از ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید که پایین‌ترین رقم ۷۵ سال اخیر است.

افزایش فروش نفت ونزوئلا با استفاده از واسطه فروش و رمزارز

اگرچه تحریم‌های کشور آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلا باعث خروج بیشتر شرکت‌های آمریکایی فعال در این کشور شد، اما با افزایش خرید نفت ونزوئلا توسط شرکت روسنفت روسیه و انتقال آن به مشتریان این نفت در چین و هند، تحریم‌های آمریکا تا قسمتی جبران شد.

شرکت روسنفت ۴۰ درصد از صادرات نفت شرکت دولتی نفت ونزوئلا را در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی دریافت کرده بود و این رقم در ماه اوت به ۶۶ درصد رسید که دو برابر خرید نفت روسنفت از شرکت ملی نفت ونزوئلا (پدوسا) پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا به شمار می‌رود. برخی کارشناسان معتقدند شرکت روسنفت که حدود ۵ درصد از نفت جهان را تولید می‌کند، اکنون مسئولیت عملیات انتقال و بازاریابی بیشتر صادرات نفت ونزوئلا را به عهده گرفته است.

استفاده دولت ونزوئلا از رمزارز پترو برای مقابله با تحریم

هفته گذشته نیز نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، اعلام کرد که تولید نفت این کشور قرار است از یک میلیون بشکه در روز در حال حاضر به ۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ میلادی برسد و صادارت نفت این کشور افزایش یابد.

از دهه ۱۹۹۰ میلادی تاکنون، تولید نفت ونزوئلا به‌طور مستمر کاهش یافته است و از رقم روزانه بیش از ۳ میلیون بشکه به حدود روزانه ۶۵۰ هزار بشکه در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ رسیده است. این در حالی است که طبق برآورد موسسه آرگوس، تولید نفت ونزوئلا در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی ۸۲۰ هزار بشکه در روز بوده است.

مادورو همچنین اعلام کرد که ارز مجازی پترو ایجاد شده از سوی دولت ونزوئلا، به عنوان ارز رسمی معیار برای همه معاملات نهادهای دولتی، از جمله شرکت دولتی نفت ونزوئلا (پدوسا)، تعیین شده است. تعیین رمزارز پترو به عنوان ارز اصلی شرکت پدوسا، بدین معنی است که کلیه صادرات، واردات، خدمات مالی و نفتی این شرکت از نظر قیمت‌گذاری، فاکتور و پرداخت در بستر دیجیتال صورت می‌گیرد. البته همچنان امکان پرداخت به صورت دلار، یورو، یوان یا روبل در این شرکت پذیرفته می‌شود.

فروش نفت ونزوئلا با استفاده از رمزارز

در حال حاضر شرکت‌های صنعتی دولتی بزرگ این کشور از جمله صنایع آهن، فولاد، آلمینیوم و طلا در ساز و کار رمزارز پترو معاملات خود را در بستر رمزارز پترو انجام می‌دهند. این رمزارز در سال ۲۰۱۷ و با دستور مادورو ایجاد شد.

این ابزار به صورت اسمی با قیمت یک بشکه نفت خام ونزوئلا پشتیبانی می‌شود و در واقع ذخائر نفتی این کشور پشتوانه اصلی این ارز مجازی به شمار می‌رود. به گفته مسئولان این کشور، مذاکرات بین دولت و سرمایه‌گذاران بین‌المللی از کشورهای روسیه، چین، ترکیه یا قبرس از جمله طرح پیشنهادی صدور اوراق بهادار نفتی در این بستر صورت می‌گیرد.

هرچند تحریم های آمریکا شامل منع معاملات به وسیله پترو نیز می‌شود اما رییس جمهور ونزوئلا با اعلام فروش ۴.۵ میلیون بشکه از ذخائر نفتی و همچنین ۱ میلیون تن آهن توسط شرکت‌های دولتی، اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا در این بستر بی‌تاثیر است.

با افزایش کارآمدی این رمزارز، از سال گذشته دولت این کشور اعلام کرد که کلیه معاملات سوخت جت تولیدی پالایشگاه های این کشور تنها توسط این رمزارز و یا ارزهای خارجی (دلار، یورو، یوان یا روبل) قابل انجام است.

هرچند دولت ونزوئلا اذعان دارد که تحریم های آمریکا در سال ۲۰۱۹ به این کشور آسیب رسانده، اما امیدوار است با در پیش گرفتن این راهکارها از بحران‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا عبور کند.

منابع:

رویترز plink.ir/ljO3j

آرگوس plink.ir/0e4tI

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.