۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۴۲۹ ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین
۰

به گفته بشار اسد رئیس جمهور سوریه، این کشور درحال مذاکره با چین به منظور پیوستن به پروژه «جاده ابریشم جدید» است و در این راستا ۶ پروژه زیرساختی را به طرف چینی پیشنهاد داده است. در طول ۸ سال اخیر به دلیل جنگ داخلی زیرساخت‌های کشور سوریه به طور گسترده تخریب شده است و این کشور قصد دارد تنها به متحدین خود اجازه مشارکت در پروژه‌های پرسود بازسازی را بدهد.

به گزارش مسیر اقتصاد بشار اسد رئیس جمهور سوریه به تازگی در مصاحبه‌ای اعلام کرده که این کشور در راستای بازسازی زیرساخت‌ها درحال مذاکره با چین به منظور پیوستن به پروژه بلندپروازانه این کشور با عنوان «یک کمربند یک جاده» است؛ که از آن با عنوان «جاده ابریشم جدید چین» یاد می‌شود.

در شرایط فعلی از طرفی کشور سوریه به دلیل پایان یافتن نسبی بحران نظامی داخلی، در مسیر بازسازی و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی قرار دارد؛ و از طرف دیگر کشور چین درصدد آن است که جایگاه خود را در منطقه غرب آسیا، که در طول دهه‌های اخیر به نوعی حیات خلوت آمریکا بوده، تقویت نماید.

پیشنهاد اسد به چین برای همکاری در بازسازی سوریه

رئیس جمهور سوریه در همین راستا به کشور چین پروژه‌هایی را با هدف بازسازی سوریه پیشنهاد داده است و امیدوار است سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی بتواند در زمانی کوتاه رونق اقتصادی و تقویت زیرساخت‌های داخلی را به این کشور بازگرداند.

اسد در این خصوص گفته است: در حال حاضر همکاری سوریه و چین در قالب جاده ابریشم می‌تواند برای هر دو طرف و همچنین دیگر کشورهای در مسیر این پروژه مفید باشد. ما تا به حال ۶ پروژه بزرگ را متناسب با شرایط جاده ابریشم، به مقامات چینی پیشنهاد کرده‌ایم و در انتظار پاسخ نهایی و شرایط احتمالی آن‌ها درخصوص این ۶ پروژه هستیم. من معتقدم عبور جاده ابریشم جدید از سوریه تنها یک تصور و نقشه کشی فرضی نیست و می‌تواند در موفقیت این پروژه اثرگذار باشد.

برنامه چین برای گسترش حضور در غرب آسیا

دولت چین از زمان راه‌اندازی پروژه بلندپروازانه بیش از هزار میلیارد دلاری جاده ابریشم جدید در سال ۲۰۱۳ میلادی، همواره برای حضور در کشورهای منطقه غرب آسیا و همکاری با این کشورها در قالب جاده ابریشم ابراز تمایل کرده است. بر اساس آمار درحال حاضر کشور چین بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در مجموعه کشورهای منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود و توافقات گسترده‌ای را با کشورهایی همچون مصر، عربستان و دیگر کشورهای منطقه منعقد کرده است.

درخصوص سوریه نیز گرچه چین سهمی قابل توجه در دفاع از دولت این کشور در برابر تروریست‌های داخلی و خارجی نداشت، اما همواره از استقلال دولت مستقر حمایت کرده و از مشارکت در روند بازسازی سوریه استقبال نموده است. در همین راستا دولت چین برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی، به طور رسمی مقامات سوریه را برای شرکت در اجلاس سالانه پروژه جاده ابریشم در چین، دعوت کرد.

کدام کشور نقش عمده را در بازسازی سوریه به عهده می‌گیرد؟

در طول ۸ سال اخیر و به دلیل جنگ داخلی، زیرساخت‌های کشور سوریه به طور گسترده تخریب شده است. بر اساس تخمین سازمان ملل متحد، هزینه این جنگ برای سوریه بیش از ۲۹۰ میلیارد دلار بوده و میزان تولید ناخالص داخلی این کشور در طول این مدت ۲۶۸ میلیارد دلار کمتر از میزان طبیعی آن بوده است.

به همین دلیل انتظار می‌رود زمان بازسازی زیرساخت‌های سوریه بیش از ۱۰ سال ادامه داشته باشد و کشورهای متعددی در آن نقش آفرینی کنند. در این میان اتحادیه اروپا شرط همکاری در بازسازی سوریه را «گذار سیاسی و کنار رفتن بشار اسد از قدرت» اعلام کرده است. آمریکا نیز تحریم‌هایی را علیه دولت سوریه اعمال کرده است و علاوه بر کناره‌گیری از همکاری با این کشور، با تحریم به دیگر کشورها نیز هشدار داده است که در روند بازسازی سوریه همکاری نکنند.

در این میان انتظار می‌رود کشورهای ایران و روسیه به عنوان اصلی‌ترین متحدین دولت سوریه در جریان جنگ داخلی، سهمی قابل توجه در روند پرسود بازسازی سوریه داشته باشند. در عین حال کارشناسان معتقدند در صورت کم کاری این دو کشور، به طور قطع شرکت‌های چینی از فرصت به بهترین شکل استفاده خواهند کرد.

منبع: تلگراف plink.ir/fwMr8

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.