۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۰۸۳ ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

به تازگی آمریکا اعلام کرده است که شرکت چینی هوآوی را در لیست سیاه تحریمی خود قرار خواهد داد و دسترسی این شرکت به سیستم معاملات دلاری را قطع خواهد کرد. تحلیلگران بر این عقیده هستند که این تحریم‌ها در آینده سایر شرکت‌های چینی را نیز شامل خواهد شد و در نتیجه ضروریست که چین برای مقابله با سلاح‌سازی دلار علیه شرکت‌های خود از سیستم معاملات یوآنی و مراکز تسویه یوآنی استفاده کند. استفاده چین از یوآن در تسویه‌های بین‌المللی شرکت‌های خود، یکی از راهکارهای کاهش آثار تحریم‌ها است.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت هوآوی چین که در زمینه تولید گوشی های تلفن همراه و فناوری های مرتبط با آن فعالیت دارد، در سال های اخیر با چالش های اساسی از جانب آمریکا مواجه شده است. آمریکا ابتدا این شرکت را تحت اتهامات جاسوسی قرار داد و سپس این شرکت را به دور زدن تحریم های اعمال شده علیه ایران متهم کرد.

تجزیه اساسی میان چین و آمریکا با قرارگیری هوآوی در لیست سیاه تحریم ها

در ادامه آمریکا با اعمال تحریم ها و محدودیت های متعدد درصدد مجازات این شرکت برآمده است. به نظر می رسد این شرکت بزرگ چینی با لیست بی پایانی از آزمایش ها روبرو است. طبق گزارشات منتشر شده توسط رسانه ها، این امکان وجود دارد که دولت آمریکا این شرکت را در لیست سیاه تحریم‌ها قرار دهد و بدین ترتیب دسترسی این شرکت به سیستم مالی بین‌المللی را محدود کند.

در صورتی که این مجازات علیه شرکت هوآوی که دارای شبکه گسترده ای از تجارت بین المللی است اعمال شود، از منظر روابط میان چین و آمریکا و زنجیره مالی بین المللی به معنای یک تجزیه مجدد و اساسی بین دو اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود.

سلطه مالی آمریکا تهدیدی بزرگ برای سایر شرکت های چینی

این تحریم ها نه تنها زنجیره صنعتی جهانی را بازسازی خواهد کرد، بلکه شرکت هوآوی را با چالش های جدی در زمینه تجارت و معاملات مالی بین المللی مواجه خواهد کرد. زیرا دیگر شرکت های مرتبط با هوآوی به دلیل ترس از مجازات های آمریکا ممکن است فعالیت خود با هوآوی را خاتمه دهند.

برخلاف تحریم های عمومی اقتصادی که تأثیر مشخصی بر تجارت دارد، تحریم‌های مالی، پایه و اساس تجارت جهانی که شامل پرداخت و تسویه معاملات است را هدف قرار می دهد. این تحریم ها زیان های بزرگی برای فعالیت شرکت ها یا کشورها خواهد داشت.

قدرت بازدارنده تحریم های مالی آمریکا ناشی از سلطه مالی این کشور است. سلطه مالی تحت اختیار آمریکا اکنون سلاحی قدرتمند است که بعید است این کشور از آن منحصراً علیه شرکت هوآوی استفاده کند و انتظار می رود سایر شرکت های چینی نیز در آینده مورد هدف این سلاح قرار گیرند.

راهکار چین برای مقابله با قطع دسترسی هوآوی به نظام دلاری چیست؟

بنابراین ضروریست که چین برای محافظت از خود در برابر سطوح مختلف تحریم های مالی آمریکا آمادگی لازم را داشته باشد.

طبق گفته تحلیلگران در صورتی که آمریکا دسترسی شرکت هوآوی به سیستم دلاری را قطع نماید در ابتدا نقش دلار در سیستم مالی بین المللی تضعیف خواهد شد؛ چراکه اکنون نیز کشورهای متعددی به دنبال کاهش وابستگی به دلار هستند و اقدامات این چنینی، روند دلار زدایی را تسریع خواهد کرد.

طبق گفته دینگ منگ استراتژیست ارشد بانک چین، برای کاهش اثرات این اقدام، هوآوی باید در پرداخت های تجاری خود در عوض دلار از ارزهای پرداختی دیگر استفاده کند. این مسأله برای چین ضرورت دارد که سیستم تسویه یوآنی پشتیبانی شونده توسط مراکز یوآنی فراساحلی را توسعه دهد.

بنابر گفته تحلیلگران، در عین اینکه چین باید در ایجاد یک سیستم تسویه حساب ارزی جدید برای تجارت جهانی سرعت عمل داشته باشد، باید تلاش های خود جهت بین المللی شدن یوآن و استفاده از آن برای قیمتگذاری و تسویه های بین المللی را نیز افزایش دهد.

منبع: گلوبال تایمز

لینک یک: plink.ir/bURai

لینک دو: plink.ir/aYDD5

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.