۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۹۰۶ ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ دسته: مسکن
۰

علوی نایب رئیس کمیسیون عمرانی مجلس گفت: دولت باید مصالح ساختمانی و زمین را به صورت ارزان قیمت به سازندگان طرح ملی مسکن ارائه کند تا قیمت نهایی واحدهای تولیدی در این طرح افزایش نیابد.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد چندی پیش وزارت راه و شهرسازی به منظور خروج بازار ساخت و ساز مسکن از بحران، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن را کلید زد. بنابر جزئیات ارائه شده در قالب این طرح قرار است ۱۰۰ هزار واحد در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر ساخته شود. در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی به دنبال مهیا کردن امکان ثبت نام برای مردم در واحد‌های طرح اقدام ملی است، به نظر می‌رسد، استفاده از شیوۀ مسکن مشارکتی در نیمی از واحد‌های این طرح، رسیدن این واحد‌ها به مردم را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

طرح اقدام ملی مسکن ضمانت اجرایی ندارد

سیداحسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با مسیر اقتصاد با اشاره به روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی، گفت: وزارت راه و شهرسازی در چند ماه اخیر تبلیغات بسیار گسترده ای را برای اجرای طرح ملی مسکن انجام داده و این مسئله موجب شد که حجم متقاضیان برای ثبت نام در این طرح به صورت چشمگیری افزایش یابد.

وی افزود: طرح ملی مسکن در شرایط کنونی ضمانت اجرایی ندارد، زیرا دولت در دو سال پایانی عمر خود قرار دارد. وزارت راه و شهرسازی ظرفیت های لازم را برای اجرای طرح ملی مسکن ندیده است، این مسئله موجب شد که در بسیاری از شهرستان ها، سایت ثبت نام در کمتر از ۳۰ دقیقه به دلیل پر شدن ظرفیت ها، بسته شد.

نماینده مردم سنندج در مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در مدت ۲ سال باقی مانده از عمر دولت می‌تواند ۷۰۰ هزار واحدی که اعلام کرده اند را تولید کند، گفت: بعید می‌دانم که بتوانند تعداد اعلامی را تولید کنند و به نظر من با توجه به شرایط کنونی، این برنامه محقق نخواهد شد.

کاهش قیمت مسکن از طریق تخصیص مصالح دولتی و زمین ارزان

علوی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل در طرح اقدام ملی مسکن، نحوه قیمت گذاری واحدهای مسکونی است؛ به نظر می رسد که قیمت های اعلامی برای واحدهای مذکور غیرواقعی است و با توجه تحریم های آمریکا، هزینه تمام شده و قیمت های نهایی بسیار بالاتر خواهد بود. از این رو دولت باید همین ابتدای اجرای طرح نسبت به این مسئله برنامه ریزی کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: این نگرانی وجود دارد که با توجه به نحوه قیمت گذاری طرح اقدام ملی مسکن، این طرح به سرنوشت طرح مسکن مهر تبدیل شود. در آن طرح قیمت های اعلامی در گام نخست پایین بود اما به تدریج پیمانکاران مبالغ بیشتری را از متقاضیان طلب کردند. این مسئله موجب شد که بسیاری از مردم، واحدهای خود را به دلالان بفروشند. با توجه به مشکلات کنونی در حوزه تولید مسکن، دولت باید مصالح ساختمانی و زمین را به صورت ارزان قیمت به سازندگان طرح ملی مسکن ارائه کند تا قیمت نهایی مساکن تولیدی افزایش نیابد.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.