۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۶۵۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: میثم یوسفی
۰

شرکت‌های حاکمیتی چین نقش ویژه‌ای در توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز این کشور دارند. سه شرکت دولتی و حاکمیتی فعال در صنعت مخابرات بی‌سیم متعلق به دولت چین، پیشرو در سرمایه‌گذاری و توسعه خدمات نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) در جهان هستند. این سرمایه‌گذاری دولتی در بخش خدمات نسل پنجم فناوری بی‌سیم، نقطه عطفی در این کشور برای تبدیل شدن به یک قدرت فناوری در جهان محسوب می‌شود؛ درست در زمانی که این کشور درگیر جنگ تجاری با ایالات متحده آمریکا است.

به گزارش مسیر اقتصاد  شرکت‌های حاکمیتی چین پیشگام در توسعه شبکه­ نسل پنجم شبکه تلفن همراه در جهان هستند. نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G)، یا به طور دقیق‌تر، نسل پنجم ارتباطات سیّار سلولی، هم‌اکنون جدیدترین نسل سیستم‌های ارتباطات سیار سلولی است که پس از نسل چهارم (۴G) فعلی ارائه شده است.

فناوری ۵G یکی از فناوری­‌هایست که شرکت‌های بزرگ فناوری در سرتاسر دنیا به شدت به آن توجه دارند؛ زیرا این شبکه‌­ها شکل‌­دهنده آینده صنایع مخابراتی و ارتباطاتی در جهان هستند. اهمیت فناوری نسل پنجم مخابرات باعث شده تا علاوه بر شرکت­‌های بزرگ و کوچک مخابراتی، سیاست­مداران نیز عنایت ویژه‌­ای به این موضوع داشته باشند.

شرکت‌های حاکمیتی چین پیشرو در توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G)

دولت و شرکت­‌های حاکمیتی چین از جمله شرکت هوآوی، بزرگترین تولید کننده تجهیزات ۵G در جهان، China Mobile Ltd بزرگترین شرکت مخابراتی بی سیم جهان و Lenovo Group Ltd شرکت دولتی سازنده رایانه در چین، سالهاست که به شدت درگیر استاندارد­های جهانی برای اجرای شبکه‌های ۵G هستند.

خدمات تجاری شبکه‌­های ۵G هم‌­اکنون در تعدادی از شهر­های چین مثل پکن، شانگهای، گوانگ­ژو و شنزن در اختیار مصرف­کنندگان قرار گرفته است. با وجود اینکه کشورهای آمریکا و کره‌­جنوبی نیز در سال جاری برخی از خدمات نسل پنجم شبکه تلفن همراه را در برخی از نقاط کشورشان راه انداختند، اما شبکه ۵G در چین بزرگترین شبکه موجود می‌­باشد که این موضوع می‌­تواند باعث تاثیر گذاری بیشتر چین در این صنعت در مقیاس جهانی باشد.

اثرات توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه ۵G بر اقتصاد چین

آکادمی اطلاعات و فناوری ارتباطات چین تخمین می‌­زند که بازار ۵G می­تواند ۱.۱ تریلیون یوان (۱۵۶ میلیارد دلار) یا ۳.۲ درصد از رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۵ را تشکیل دهد، ۸ میلیون شغل ایجاد کرده و تا سال ۲۰۳۰ ارزش ۲.۹ تریلیون یوان به ارزش اقتصادی کشور اضافه کند.

شبکه‌­های ۵G با گسترش ظرفیت جمع‌­آوری و تجزیه و تحلیل مقادیر انبوه داده‌­ها درباره همه موضوعات از اعتبار مصرف کنندگان گرفته تا الگوهای ترافیکی، عادات خرید و سایر اطلاعات، می‌­توانند دستگاه­‌هایی را که قابلیت یاد­گیریی و پیش‌بینی و پاسخ به حوادث را دارند، فعال کنند. این موضوع به نفع شرکت‌های محلی چینی است و می­‌توانند در رانندگی خودکار، روباتیک، سیستم‌­های نظارت از راه دور، سیستم عامل‌­ها و برنامه­‌های کاربردی برای اینترنت اشیاء و  اتوماسیون از برنامه‌های  چینی استفاده کنند.

ظرفیت بالای بازار داخلی مصرف‌کنندگان اینترنت چین

راه اندازی شبکه تجاری ۵G به چین اجازه می‌­دهد تا از مزیت خود به عنوان بزرگترین مجموعه مصرف کنندگان اینترنت متصل در جهان برای نوآوری و کاهش هزینه‌ها استفاده کند و این موضوع به فروش قطعات در خارج از کشور نیز کمک می‌­کند. چین بیش از هر کشور دیگری کاربر اینترنتی دارد؛ حدود ۸۵۰ میلیون نفر در این کشور از اینترنت استفاده می‌کنند. کارشناسان اعلام کردند که دو عامل قیمت و میزان گستردگی نسل پنجم شبکه تلفن همراه تاثیر مهمی بر سراسر زنجیره ارائه خدمات خواهد داشت.

این امر به ویژه هنگامی اهمیت دارد كه ایالات متحده از كشورهای دیگر خواسته است كه تجهیزات هوآوی را تحریم كنند. با وجود فشارهای ایالات متحده، هوآوی اعلام کرده است که بیش از ۶۰ قرارداد تجاری برای تأمین نسل پنجم شبکه تلفن همراه در سراسر جهان منعقد کرده است، که حداقل ۲۸ مورد آن با کشورهای اروپایی است.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.