۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۱۱۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

علوی نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه برنامه ریزی مشخصی از سوی دولت در بخش کشاورزی دیده نمی‌شود و انفعال دولت در تنظیم بازار محصولاتی همچون سیب زمینی هرساله موجب ضرر و زیان کشاورزان می‌شود.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد سیب‌زمینی بعد از گندم دومین محصول پرفروش و درآمدزای کشاورزان کردستانی محسوب می‌شود. کشاورزان این استان هر ساله حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن سیب زمینی را روانه بازار مصرف می‌کنند و در چند سال گذشته بازار خارجی هم سهمی از فروش خود را به محصولات تولیدی این استان اختصاص داده بود. اما امسال به دلیل ضعف عملکرد وزارت کشاورزی در تنظیم بازار سیب زمینی از صادرات خبری نیست و کشاورزان به دلیل افت شدید قیمت با مشکلات گسترده‌ای مواجهند.

یکی از علت‌های افزایش تولید سیب زمینی در سال جاری، کشت این محصول در استان‌هایی است که برای اولین بار اقدام به کشت کرده‌اند یا حتی دو بار کشت را انجام دادند که این امر باعث افزایش عرضه در مقابل تقاضا و کاهش قیمت شده است.

انفعال دولت در تنظیم بازار سیب زمینی به ضرر کشاورزان ختم شد

سید احسن علوی نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد در بررسی وضعیت صادرات سیب زمینی، با بیان اینکه ما در کشاورزی دارای سند جامع نیستیم اظهار داشت: متاسفانه برنامه ریزی مشخصی از سوی دولت در بخش کشاورزی دیده نمی شود و این مسئله مشکلات بسیاری را برای کشاورزان رقم زده است. در سال های زراعی مختلف از آنجایی که کار کارشناسی صورت نمی گیرد می بینیم که برخی محصولات بیش از نیاز وارد بازار می شوند و برنامه ای برای صادرات آنها نیز وجود ندارد.

وی افزود: این در حالی است که باید با برنامه ریزی مشخص در تنظیم بازار محصولات کشاورزی، میزان مصرف کشور احصاء شود و محصولات مازاد به خارج از مرزها صادر گردد. به عنوان یک راهکار می‌توان در بخش کشاورزی تمامی محصولات از جمله سیب زمینی از سوی دولت خرید تضمینی شوند تا کشاورزان نیز متضرر نگردند و میزان مصرف و نیاز جامعه نیز کنترل شود.

لزوم حمایت جدی‌تر دولت از بخش کشاورزی

علوی بر شناخت شرایط و تغییرات اقلیمی در نقاط مختلف کشور تاکید نمود و بیان داشت: کارشناسان باید شرایط اقلیمی و تغییرات محیطی را تشخیص دهند و بر اساس شرایط هر منطقه نسبت به کاشت محصولات کشاورزی در تصمیم گیری به کشاورزان مشاوره بدهند.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه آن گونه که باید توجهی به بخش کشاورزی نمی شود افزود: کشاورزی صنعت اولیه و دیرینه ما در کشور است. اما متاسفانه آن گونه که به دیگر مسائل در کشور توجه می شود به بخش کشاورزی توجه نشده است.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.