۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۱۲۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹ دسته: کشاورزی
۰

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه اکنون اغلب محصولات تولیدی استان به شکل خام و فرآوری نشده و با بسته‌بندی نامطلوب صادر می‌شود گفت: یکی از مشکلاتی که موجب عدم توسعه صادرات محصولات کشاورزی شده، نبود صنایع تکمیلی و بسته‌بندی است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد خودکفایی در محصولات غذایی اساسی و تامین امنیت غذایی یکی از مهم ترین الزامات کشور در بخش کشاورزی است؛ با این وجود هر سال به دلیل مدیریت غیرصحیح بازار، کشاورزان با مشکلاتی گسترده مواجه می‌شوند که ناتوانی در فروش محصولات یکی از آن هاست. برای رفع این مشکلات لازم است مدیریت بازار محصولات کشاورزی در داخل به درستی انجام شود و علاوه بر این با توسعه صنایع تکمیلی و بسته‌بندی و بازاریابی در کشورهای هدف، امکان توسعه صادرات محصولات کشاورزی فراهم گردد.

عراق تنها هدف صادرات محصولات کشاورزی کردستان

شهریار حنیفی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد با تاکید بر آزاد شدن صادرات گوجه‌فرنگی گفت: متاسفانه امسال اقلیم کردستان عراق به دلیل حمایت از تولیدات داخل، صادرات گوجه‌فرنگی را ممنوع کرد اما از ۲۳ آبان صادرات آن از سر گرفته شده است و در حال حاضر مجوزهای صادرات گوجه‌فرنگی صادر می‌شود. همچنین صادرات سیب‌زمینی هم از نظر ما و هم از نظر اقلیم کردستان عراق آزاد است؛ اما چون هنوز برداشت سیب‌زمینی پایان نیافته است فعلا صادراتی انجام نشده است البته به دلیل بارندگی‌های اخیر نیز برداشت سیب‌زمینی متوقف شده است و فعلا باامکان برداشت وجود ندارد.

وی یادآور شد: یکی از عمده مباحث و مشکلات ما در حوزه صادرات محصولات کشاورزی استان کردستان این است که کشاورزان و صادرکنندگان استان فقط به صادرات اقلیم کردستان عراق اکتفا می‌کنند در صورتی که اگر بتوانند به صادرات حوزه خلیج فارس و یا روسیه و .. راه پیدا کنند راحت می‌توانند صادرات انجام دهند؛ اما متاسفانه چون از لحاظ مسافت با اقلیم کردستان عراق نزدیک هستیم بیشتر علاقمندند که با آنها مراودات تجاری داشته باشند.

غفلت از صنایع تکمیلی و بسته‌بندی مانع توسعه صادرات کشاورزی

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان مشکل بعدی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی استان کردستان را نبود صنایع بسته‌بندی مناسب در استان عنوان کرد و گفت: هرچند محصولات کشاورزی استان کردستان از لحاظ کیفیت و کمیت جزو بهترین محصولات کشاورزی کشور محسوب می‌شود اما متاسفانه صنایع تکمیلی و بسته‌بندی مناسب در استان وجود ندارد؛ یعنی سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود ندارد که بتوانیم از آن حمایت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اکثر محصولات کشاورزی تولید استان کردستان بصورت خام از استان خارج می‌شود گفت: اگر در بحث سیب‌زمینی صنایع فرآوری وابسته در استان ایجاد شود دیگر کشاورز ما مجبور نمی‌شود در زمان پیک برداشت سریعا محصول خود را با قیمت پایین بفروشد که فاسد نشود؛ بلکه با فراوری آن چندین برابر قیمت فروش سیب‌زمینی نصیبش می‌شود.

حال با تمام این تفاسیر باید بار دیگر نشست و منتظر ماند که این بار دولت می تواند به موقع دست کشاورزانی که تمام سرمایه خود را در راه توسعه و تولید محصولات کشاورزی به کار گرفته اند را بگیرد یا بار دیگر شاهد ضرر و زیان های هنگفت به کشاورزان خواهیم بود.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.